SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

57 proc. serwisów VoD w Polsce emituje reklamy, coraz mniej tylko z płatnymi treściami

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji po raz czwarty przeprowadziła audyt działających w Polsce serwisów wideo na żądanie. Przebadano 55 serwisów, w tym Netflixa i HBO Go. Z audytu wynika, że wzrosła liczba serwisów VoD oferujących treści wyłącznie bezpłatnie, a spadła tych, które udostępniały materiały tylko odpłatnie.

Jak wynika z audytu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, 73 proc. serwisów VoD udostępnia treści bezpłatnie. W zeszłym roku ten odsetek wyniósł 68 proc. Zarówno w 2015 jak i 2016 roku 23 proc. serwisów oferowało mieszaną formę dostępu do swoich treści. Z 9 do 5 proc. spadł odsetek serwisów oferujących wyłącznie dostęp do materiałów za opłatą.

W serwisach oferujących treści bez opłat dominuje model biznesowy oparty o przychody z reklam. 57 proc. serwisów VoD wyświetla reklamy wideo przed emisją treści. Średni czas trwania reklam w bezpłatnych serwisach wideo na żądanie w pierwszym półroczu 2016 r. wyniósł 1 min. 20 sek. To o 10 sekund dłużej niż w 2015 roku.

Z audytu wynika, że 13 z 55 przebadanych serwisów w swojej ofercie ma programy przeznaczone dla dzieci i młodzieży, a 8 z nich emituje reklamy przed odtworzeniem materiału wideo. - Wśród reklam przed audycjami dla dzieci były reklamy farmaceutyków (w 3 przypadkach), raz odnotowano reklamę piwa - informuje KRRiT.

Audytorzy sprawdzili również czy działające w Polsce serwisy wideo na życzenie realizują przepisy prawa dotyczące ochrony małoletnich oraz promowania audycji europejskich. Jak informuje KRRiT, w kwestii oznaczeń symbolami graficznymi materiałów wideo zgodnymi z kwalifikacją wiekową odbiorcy nie odnotowano żadnych uchybień. Nie znaleziono również w ofercie serwisów wideo na życzenie żadnych „audycji i innych przekazów zagrażających rozwojowi małoletnich widzów”.

- Podobnie, jak w latach ubiegłych dostawcy audiowizualnych usług medialnych na żądanie w nie-pełnym stopniu realizowali wymogi ustawy obligujące ich do promowania audycji europejskich. Monitoring wykazał, iż rzadziej niż wcześniej dostawcy podają informacje o kraju produkcji udostępnianych audycji, co drugi dostawca posiadał w ofercie osobne katalogi zawierające wyłącznie filmy produkcji europejskiej. Zaledwie co trzeci udostępniał możliwość wyszukania filmu poprzez podanie kraju jego produkcji - podaje KRRiT.

Wśród 15 monitorowanych serwisów filmowych materiały produkcji europejskiej stanowiły 59 proc.. W wypadku vod.tvp.pl było to 100 proc. treści, player.pl 80 proc. a kinoplex.pl 66 proc.

Audytorzy zauważają, że oferta działających w Polsce serwisów VoD pod względem liczby materiałów z udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją narządu wzroku lub słuchu „w dalszym ciągu jest na minimalnym, zdecydowanie niezadowalającym poziomie”.

KRRiT dokonała oceny punktowej serwisów VoD m. in. pod kątem realizacji przepisów o oznaczaniu treści symbolami graficznymi wskazującymi na przeznaczenie dla określonej kategorii wiekowej oraz promowania audycji europejskich.

Najwyższe oceny wśród filmowych serwisów VoD (13 punktów na 14 możliwych) otrzymały serwisy vod.interia.pl, strefa.vod, vod.pl, cineman oraz kinoplex.

Najwyższe oceny wśród informacyjnych serwisów VoD (10 punktów) otrzymały serwisy superxpress.tv, onet.tv, interia.tv oraz gazeta.tv. Najwyżej ocenionym muzycznym serwisem VOD jest eska.tv (11 punktów).

Wśród pozostałych serwisów VoD najlepiej wypadły Filmweb.pl (12 punktów, serwis ze zwiastunami filmowymi), Fokus.tv (11 punktów, materiałī edukacyjne) oraz kafeteria.tv (10 punktów, treści plotkarskie).

Dołącz do dyskusji: 57 proc. serwisów VoD w Polsce emituje reklamy, coraz mniej tylko z płatnymi treściami

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bartek
fokus.tv - najlepszy! :)
odpowiedź
User
olaboga
ale pierdolety az sie tego nie da czytac, ciekaw jestem jaki inteligent to przeprowadzal a jeszcze wiekszy osioł po nim to opublikowal
odpowiedź
User
olaboga
ale pierdolety az sie tego nie da czytac, ciekaw jestem jaki inteligent to przeprowadzal a jeszcze wiekszy osioł po nim to opublikowal
odpowiedź