SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

7-proc. wzrost wydatków na reklamę telewizyjną

Wydatki na reklamę telewizyjną w okresie od 1 stycznia do 15 marcabr. wzrosły o 7 proc. (do ponad 1,7 mld zł). Najbardziej ucierpiałydzienniki, które w stosunku do analogicznego okresu ub.r. straciłyblisko 14 proc, a magazyny - 7,6 proc. Na tym samym poziomieutrzymały się wydatki na reklamę radiową - wynika z danychMacroscope OMD.

- Prasa generalnie jako droga w dotarciu do konsumenta. Tomedium jest wyjątkowo narażone na zmniejszenie popytu na reklamy -twierdzi Beata Szcześniak dyrektor zarządzający MacroscopeOMD.

Jej zdaniem w sytuacji, gdy wszyscy poszukują oszczędności wbudżetach reklamowym, wskazaną strategią jest minimalizacja mixumediów, aby utrzymać konkurencyjny poziom obecności marki wwiodącym medium, którym dla większości będzie ciągle telewizja.Szcześniak prognozuje, że właśnie w prasie, jako mediumuzupełniającym, cięcia będą w dalszym ciągu najbardziejzauważalne.

Dużo firm traktuje pierwszy kwartał jako moment na przeczekanie iobserwacje rynku. Od ich decyzji będzie zależała aktywnośćreklamowa w drugim kwartale.

- Niestety nie ma jeszcze wyraźnych przesłanek pokazujących konieckryzysu i to w zdecydowany sposób wpływa na pesymizm reklamodawcówi zamrożenie budżetów reklamowych - twierdzi Jakub Mazur ManagingDirector MediaAdviser. Dodaje, że na takiej sytuacji korzystająfirmy, które taniej i łatwiej (wykorzystując mniejszy szumreklamowy) mogą zrealizować swoje cele promocyjne.

Znakiem czasu i obecnej sytuacji, są wymagania stawiane przezklientów niezwykle wysokich rabatów. - To zjawisko jest naturalnąkonsekwencja zapaści na rynku reklamy prasowej i oferowania przezwydawnictwa niezwykle atrakcyjnych ofert typu last minute -wyjaśnia Mazur.

Choć w dalszym ciągu wzrosty wydatków na reklamę notują stacjetelewizyjne, ale i one, aby przyciągnąć klientów muszą - podobniejak prasa - stosować duże rabaty. Beata Szcześniak spodziewa się wtym roku agresywnej konkurencji cenowej po stronie stacjitelewizyjnych.

Na początku br. największe spadki wydatków na reklamę telewizyjnązanotowała branża odzieżowa (70%) , motoryzacja i transport (27%)oraz wyposażenie domu (22%). Dwie najbardziej aktywne reklamowo wTV kategorie: żywność oraz produkty zdrowotne-leki zanotowałynatomiast bardzo wyraźne wzrosty odpowiednio 11% i 34%.

AGB Nielsen01.01-15.03.200801.01-15.03.2009
1ZYWNOSC382 367 660,25424 680 269,25
2PRODUKTY ZDROWOTNE LEKI204 485 829,50273 186 133,25
3SRODKI OSOBISTEJ PIELEGNACJI CIALA184 860 130,45187 583 784,60
4ROZRYWKA KULTURA169 407 446,65183 036 587,95
5TELEKOMUNIKACJA177 424 565,00182 532 283,00
6FINANSE MARKETING199 246 509,00173 430 730,00
7DOMOWE SRODKI CZYSTOSCI86 925 372,0085 087 790,00
8SPRZEDAZ68 200 481,5071 861 484,50
9MOTORYZACJA TRANSPORT90 835 805,7566 273 915,00
10USLUGI21 054 993,0034 083 024,10
11PRODUKTY DLA DZIECI20 777 831,0028 707 690,00
12WYPOSAZENIE DOMU I BIURA24 676 495,0019 226 895,00
13PRODUKTY DLA ZWIERZAT8 784 680,0013 631 763,50
14KAMPANIE WYBORCZE186 600,008 221 190,00
15BUDOWNICTWO2 861 438,005 581 665,00
16INNE4 427 255,502 999 984,25
17ROLNICTWO OGRODNICTWO1 899 410,002 280 763,75
18ODZIEZ OBUWIE5 842 274,001 733 665,00
19PRZEMYSL
151 870,00



Jak wynika z analiz obronną ręką z kryzysu, jedynie ze stratą nadynamice wzrostu, wyjdzie internet. Przedstawiciele domów mediowychszacują, że jedynie w jego przypadku zostanie odnotowanykilkunastoprocentowy wzrost wydatków na reklamę.

Expert MonitorI-II2008I-II2009
MediaKoszt [zł]Koszt [zł]
Telewizja1 208 696924 zł1 269 459454 zł
Radio291 130528 zł293 487559 zł
Gazety423 059030 zł364 168084 zł
Magazyny333 691802 zł308 509767 zł

Dołącz do dyskusji: 7-proc. wzrost wydatków na reklamę telewizyjną

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl