SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Abstra: 7,9 mln zł wpływów ze sprzedaży i 2,3 mln zł straty. „Najistotniejszy jest wzrost przychodów”

W ub.r. firma Abstra, produkująca treści wideo na YouTube’a, osiągnęła 7,95 mln zł przychodów sprzedażowych netto i 2,26 mln zł straty netto, wobec 2,99 mln przychodów i 1,77 mln zł straty netto rok wcześniej. - W tej chwili najistotniejszy dla nas jest wzrost przychodów i liczby naszych partnerów komercyjnych, który już teraz osiągnął poziom bardzo nas zadowalający. Jeśli zachowamy aktualne tempo wzrostu, a ilość wydatków zewnętrznych radykalnie się nie zwiększy, to powinniśmy osiągnąć próg rentowności jeszcze w tym roku - mówi prezes spółki Maciej Szwarc.

Od lewej: Robert Pasut, Cezary Jóźwik i Rafał Masny, twórcy Abstrachuje.tvOd lewej: Robert Pasut, Cezary Jóźwik i Rafał Masny, twórcy Abstrachuje.tv

Według sprawozdania złożonego w KRS przychody sprzedażowe Abstra z własnych kanałów youtube’owych, z których najpopularniejszych to Abstrachuje.tv, w ub.r. wyniosły 6,46 mln zł, wobec 2,86 mln zł rok wcześniej.

Jak podała firma w styczniu, materiały na Abstrachuje.tv zapewniły w ub.r. 41 proc. wszystkich wyświetleń treści na jej kanałach i 33 proc. wpływów. Inne popularne kanały należące do Abstra to m.in. Beksy, Nieprzygotowani, Dla Pieniędzy i To Już Jutro. Wszystkie notowały w ub.r. średnio 55 mln wyświetleń miesięcznie, a na koniec roku miały łącznie 9 mln subskrybentów.

Firma osiągnęła też w ub.r. 1,36 mln zł z produkcji zewnętrznych oraz 20 tys. zł z kanałów dla marek, podczas gdy rok wcześniej nie zanotowała żadnych takich przychodów. Największą produkcją zewnętrzną był program „Prosto w Szczenę” Wojciecha Szczęsnego i Łukasza Wiśniowskiego zrealizowany dla Onetu.

Inwestycje w sprzęt i ludzi, większa strata

Koszty operacyjne Abstra zwiększyły się z 4,47 mln zł w 2017 roku do 10,71 mln zł w ub.r. Ich zdecydowana większość idzie na dwa cele: usługi obce oraz wynagrodzenia. Te pierwsze wydatki wzrosły w skali roku z 1,16 do 4,72 mln zł, a te drugie z 2,61 do 4,55 mln zł.

- Na początku 2018 roku naszym celem było znaczące zwiększenie skali działalności Abstra, zarówno w kontekście liczby realizowanych przez nas produkcji, jak i osiągnięcia znacznie większych przychodów. Wymagało to inwestycji w sprzęt oraz znalezienia i zatrudnienia odpowiednich ludzi. Zadania te udało nam się zrealizować z nawiązką. W tym czasie radykalnie zwiększyliśmy ilość tworzonych przez nas produkcji, przekraczając poziom 50 filmów na miesiąc - opisuje Maciej Szwarc, od niedawna prezes Abstra, związany ze spółką od dwóch lat.

- Stan osobowy firmy zwiększył się z 30 do 90 osób, otworzyliśmy nowe kanały na YouTube, a nasze przychody wzrosły w stosunku do 2017 roku o 280 proc. Konsekwencją bardzo szybkiego tempa rozwoju Abstra jest wzrost naszych kosztów zewnętrznych. Jest to całkowicie naturalne - dodaje.

Z kolei wydatki Abstra na zużycie materiałów i energii zwiększyły się w skali roku z 339 do 700,4 tys. zł, na amortyzację - z 28 do 83,2 tys. zł, a koszty określone jako pozostałe - z 85,9 do 175,9 tys. zł. Firma zainwestowała w ub.r. 228,9 tys. zł w rzeczowe aktywa trwałe, z czego 40,4 tys. zł w sprzęt określony jako urządzenia techniczne i maszyny, a 192,5 tys. zł w obce środki trwałe.

Pozostałe przychody operacyjne zwiększyły się w skali roku z 13,2 do 577 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne zmalały z 219,6 do 18,2 tys. zł. Tym samym łącznie firma zanotowała 8,53 mln zł wpływów i 10,73 mln zł kosztów.

W konsekwencji wzrosła strata zanotowała przez Abstra. Strata sprzedażowa zwiększyła się z 1,54 do 2,76 mln zł, strata brutto - z 1,77 do 2,22 mln zł, a strata netto - z 1,77 do 2,26 mln zł.

Wzrost przychodów priorytetem, rentowność możliwa w br.

Maciej Szwarc zapytany przez Wirtualnemedia.pl o cele Abstra na br. w zakresie wskaźników finansowych podaje przede wszystkim dalsze zwiększenie przychodów. - Do końca maja br. udało już nam się nawiązać współpracę z 39 partnerami komercyjnymi, dla których przeprowadziliśmy w tym czasie ponad 120 realizacji. To już więcej niż w całym 2018 roku! Dlatego o wzrost naszych przychodów w stosunku do zeszłego roku jestem spokojny - stwierdza.

- Założyliśmy sobie bardzo ambitne cele i metodycznie je realizujemy. Osiągnięcie rentowności jest dla nas bardzo istotne, ale ten cel nie spędza nam snu z powiek - dodaje prezes Abstra.

- Jednocześnie w najbliższych miesiącach planujemy także ekspansję na inne obszary tematyczne, zarówno na YouTube, jak i na innych platformach, co będzie wymagało dalszych inwestycji z naszej strony - zapowiada Szwarc. - Jeśli zachowamy aktualne tempo wzrostu, a ilość wydatków zewnętrznych radykalnie się nie zwiększy, to powinniśmy osiągnąć próg rentowności jeszcze w tym roku - mówi.

Rozwój działalności Abstra poza kanałem Abstrachuje nabrał tempa dwa lata temu, kiedy firma znalazła inwestorów - 40 proc. jej udziałów za 4 mln zł kupił fundusz Padrone Capital kontrolowany przez Bogusława Leśnodorskiego i Macieja Wandzla, byłych współwłaścicieli Legii Warszawa.

Dołącz do dyskusji: Abstra: 7,9 mln zł wpływów ze sprzedaży i 2,3 mln zł straty. „Najistotniejszy jest wzrost przychodów”

17 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anna
nigdy nie zrozumiem ich fenomenu.. tam jest prawie wszystko złe.. tandetne
odpowiedź
User
kolis
nigdy nie zrozumiem ich fenomenu.. tam jest prawie wszystko złe.. tandetne


Widownia w wieku 8-15. To jest powód powodzenia.
odpowiedź
User
AbstraCook
Czy tylko moim zdaniem każdy film na kanale Abstrachuje to klip reklamowy w wersji humorystycznej? Ze też ktos to oglada z własnej woli...
odpowiedź