Abstra: 7,9 mln zł wpływów ze sprzedaży i 2,3 mln zł straty. „Najistotniejszy jest wzrost przychodów”
W ub.r. firma Abstra, produkująca treści wideo na YouTube’a, osiągnęła 7,95 mln zł przychodów sprzedażowych netto i 2,26 mln zł straty netto, wobec 2,99 mln przychodów i 1,77 mln zł straty netto rok wcześniej. - W tej chwili najistotniejszy dla nas jest wzrost przychodów i liczby naszych partnerów komercyjnych, który już teraz osiągnął poziom bardzo nas zadowalający. Jeśli zachowamy aktualne tempo wzrostu, a ilość wydatków zewnętrznych radykalnie się nie zwiększy, to powinniśmy osiągnąć próg rentowności jeszcze w tym roku - mówi prezes spółki Maciej Szwarc.
Według sprawozdania złożonego w KRS przychody sprzedażowe Abstra z własnych kanałów youtube’owych, z których najpopularniejszych to Abstrachuje.tv, w ub.r. wyniosły 6,46 mln zł, wobec 2,86 mln zł rok wcześniej.
Jak podała firma w styczniu, materiały na Abstrachuje.tv zapewniły w ub.r. 41 proc. wszystkich wyświetleń treści na jej kanałach i 33 proc. wpływów. Inne popularne kanały należące do Abstra to m.in. Beksy, Nieprzygotowani, Dla Pieniędzy i To Już Jutro. Wszystkie notowały w ub.r. średnio 55 mln wyświetleń miesięcznie, a na koniec roku miały łącznie 9 mln subskrybentów.
Firma osiągnęła też w ub.r. 1,36 mln zł z produkcji zewnętrznych oraz 20 tys. zł z kanałów dla marek, podczas gdy rok wcześniej nie zanotowała żadnych takich przychodów. Największą produkcją zewnętrzną był program „Prosto w Szczenę” Wojciecha Szczęsnego i Łukasza Wiśniowskiego zrealizowany dla Onetu.
Inwestycje w sprzęt i ludzi, większa strata
Koszty operacyjne Abstra zwiększyły się z 4,47 mln zł w 2017 roku do 10,71 mln zł w ub.r. Ich zdecydowana większość idzie na dwa cele: usługi obce oraz wynagrodzenia. Te pierwsze wydatki wzrosły w skali roku z 1,16 do 4,72 mln zł, a te drugie z 2,61 do 4,55 mln zł.
- Na początku 2018 roku naszym celem było znaczące zwiększenie skali działalności Abstra, zarówno w kontekście liczby realizowanych przez nas produkcji, jak i osiągnięcia znacznie większych przychodów. Wymagało to inwestycji w sprzęt oraz znalezienia i zatrudnienia odpowiednich ludzi. Zadania te udało nam się zrealizować z nawiązką. W tym czasie radykalnie zwiększyliśmy ilość tworzonych przez nas produkcji, przekraczając poziom 50 filmów na miesiąc - opisuje Maciej Szwarc, od niedawna prezes Abstra, związany ze spółką od dwóch lat.
- Stan osobowy firmy zwiększył się z 30 do 90 osób, otworzyliśmy nowe kanały na YouTube, a nasze przychody wzrosły w stosunku do 2017 roku o 280 proc. Konsekwencją bardzo szybkiego tempa rozwoju Abstra jest wzrost naszych kosztów zewnętrznych. Jest to całkowicie naturalne - dodaje.
Z kolei wydatki Abstra na zużycie materiałów i energii zwiększyły się w skali roku z 339 do 700,4 tys. zł, na amortyzację - z 28 do 83,2 tys. zł, a koszty określone jako pozostałe - z 85,9 do 175,9 tys. zł. Firma zainwestowała w ub.r. 228,9 tys. zł w rzeczowe aktywa trwałe, z czego 40,4 tys. zł w sprzęt określony jako urządzenia techniczne i maszyny, a 192,5 tys. zł w obce środki trwałe.
Pozostałe przychody operacyjne zwiększyły się w skali roku z 13,2 do 577 tys. zł, a pozostałe koszty operacyjne zmalały z 219,6 do 18,2 tys. zł. Tym samym łącznie firma zanotowała 8,53 mln zł wpływów i 10,73 mln zł kosztów.
W konsekwencji wzrosła strata zanotowała przez Abstra. Strata sprzedażowa zwiększyła się z 1,54 do 2,76 mln zł, strata brutto - z 1,77 do 2,22 mln zł, a strata netto - z 1,77 do 2,26 mln zł.
Wzrost przychodów priorytetem, rentowność możliwa w br.
Maciej Szwarc zapytany przez Wirtualnemedia.pl o cele Abstra na br. w zakresie wskaźników finansowych podaje przede wszystkim dalsze zwiększenie przychodów. - Do końca maja br. udało już nam się nawiązać współpracę z 39 partnerami komercyjnymi, dla których przeprowadziliśmy w tym czasie ponad 120 realizacji. To już więcej niż w całym 2018 roku! Dlatego o wzrost naszych przychodów w stosunku do zeszłego roku jestem spokojny - stwierdza.
- Założyliśmy sobie bardzo ambitne cele i metodycznie je realizujemy. Osiągnięcie rentowności jest dla nas bardzo istotne, ale ten cel nie spędza nam snu z powiek - dodaje prezes Abstra.
- Jednocześnie w najbliższych miesiącach planujemy także ekspansję na inne obszary tematyczne, zarówno na YouTube, jak i na innych platformach, co będzie wymagało dalszych inwestycji z naszej strony - zapowiada Szwarc. - Jeśli zachowamy aktualne tempo wzrostu, a ilość wydatków zewnętrznych radykalnie się nie zwiększy, to powinniśmy osiągnąć próg rentowności jeszcze w tym roku - mówi.
Rozwój działalności Abstra poza kanałem Abstrachuje nabrał tempa dwa lata temu, kiedy firma znalazła inwestorów - 40 proc. jej udziałów za 4 mln zł kupił fundusz Padrone Capital kontrolowany przez Bogusława Leśnodorskiego i Macieja Wandzla, byłych współwłaścicieli Legii Warszawa.
Dołącz do dyskusji: Abstra: 7,9 mln zł wpływów ze sprzedaży i 2,3 mln zł straty. „Najistotniejszy jest wzrost przychodów”
Widownia w wieku 8-15. To jest powód powodzenia.