Alcatel modernizuje polską sieć kolejową
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały z konsorcjum Alcatel & Komunikacyjne Zakłady Automatyki i Teletechniki kontrakt na modernizację linii kolejowych
Projekt o wartości 30 mln euro dotyczy modernizacji systemów sterowania ruchem kolejowym w węźle poznańskim, leżącym na jednym z głównych korytarzy transportowych linii E-20 łączącej Paryż z Moskwą.
Za 2,5 roku przez Poznań będziemy jeździć bezpieczniej i szybciej, a zastosowane przez konsorcjum Alcatela i polskich partnerów rozwiązania technologiczne najnowszej generacji, znacznie podniosą poziom usług świadczonych przez kolej oraz zagwarantują kompatybilność ze standardami UE.
Zakres kontraktu obejmuje zmodernizowanie 6-ciu stacji: Swarzędz, Poznań Antoninek, Poznań Wschód, Poznań Garbary, Poznań Główny i Poznań Górczyn. Na ww. stacjach zastosowane zostaną elektroniczne urządzenia do sterowania i kierowania ruchem pociągów, a także nowe semafory, przejazdy kolejowe i urządzenia kontrolujące obecność pociągu na torze. Podobny system, cieszący się dobrą opinią PKP, został już w połowie lat 90-tych zainstalowany przez Alcatela na odcinku graniczącym z obecnie modernizowanym węzłem poznańskim.
W ramach kontraktu, Alcatel wyposaży ponadto stację Poznań Główny w komputerowe Lokalne Centrum Sterowania (LCS). W przyszłości, pozwoli ono na zarządzanie ruchem kolejowym, nie tylko na obecnie modernizowanym odcinku, ale także na innych liniach zbiegających się w węźle poznańskim. Docelowo, komputerowe LCS może objąć swoim zasięgiem znaczną część województwa wielkopolskiego.
Zawarty kontrakt jest pierwszym z czterech planowanych kontraktów na modernizację węzła poznańskiego. Wkrótce PKP PLK S.A. planuje ogłoszenie przetargów na pozostałe do wykonania roboty inżynieryjne i zasilanie.
Podpisany kontrakt będzie finansowany w 75 % z Funduszy Spójności (ISPA), co świadczy o wzorowym wykorzystaniu przez PKP PLK S.A. funduszy pomocowych Unii Europejskiej. W ramach realizowanego kontraktu partnerami Alcatela i KZAiT Poznań są liczne polskie firmy specjalizujące się w rozwiązaniach dla sektora kolejowego. Firma BT ZWUS z Katowic dostarczy znaczną część urządzeń sygnalizacji. Projektowanie skoordynuje Biuro Projektów BT-RE z Warszawy, a w wykonaniu przedsięwzięcia uczestniczyć też będą Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy, Radionika i Telefonika z Krakowa. Dzięki temu znaczna część środków unijnych pozostanie w kraju.
"Polska leży na przecięciu ważnych międzynarodowych szlaków kolejowych, co wiąże się z koniecznością ich unowocześnienia i zapewnienia interoperacyjności zgodnie ze standardami europejskimi." - powiedział Tadeusz Augustowski prezes PKP PLK S.A.
"Powierzenie konsorcjum Alcatel & KZAiT modernizacji tak kluczowego węzła kolejowego, jest dla nas bardzo ważnym osiągnięciem i otwiera drogę do coraz szerszego zastosowania rozwiązań Alcatela na międzynarodowych korytarzach transportowych na terenie Polski." - powiedział Jean-Pierre Forestier odpowiedzialny za działalność związaną z systemami automatyki kolejowej w Alcatelu.
Alcatel jest światowym liderem w dziedzinie produkcji i zastosowania systemów automatyki kolejowej.
Dołącz do dyskusji: Alcatel modernizuje polską sieć kolejową