Co piąty konsument chce dawać markom swoje pomysły na ich rozwój
Najlepszymi reprezentantami marek są konsumenci - to wniosek z najnowszego badania firmy Mobile Institute. Co piąty chętnie współpracowałby z brandami, dzieląc się pomysłami na ich dalszy rozwój.
Pytani o to, kto najlepiej reprezentuje markę na zewnątrz, konsumenci wskazują na klientów i użytkowników danej marki. W tyle pozostawiają ekspertów, influencerów, czy pracowników danej firmy.
22 proc. badanych chce stale współpracować z marką i dzielić się z nią swoimi pomysłami na dalszy rozwój. To mniej niż w poprzedniej fali badania (32 proc.). Szczególnie widoczna jest chęć wspierania marek w młodszej grupie konsumentów (42 proc.)
65 proc. oczekiwałoby za wsparcie swoimi pomysłami jakiejś formy wynagrodzenia. Przede wszystkim jest to wynagrodzenie pieniężne, ale też nagrody rzeczowe, zniżki na zakupy produktów tej marki. Część badanych chciałby natomiast, aby w zamian za jego zaangażowanie marka udzielała się charytatywnie.
Najpierw zapytaj o opinię, potem kupuj
Niemal czterech na dziesięciu internautów zwraca uwagę na opinie o produkcie lub usłudze, zanim zdecyduje się na kupno. 51 proc dzieli się opiniami., a aktywnie pyta o nie 56 proc. W jaki sposób to robią? Najczęściej w rozmowie ze znajomymi, w mediach społecznościowych, na forach internetowych lub bezpośrednio u sprzedawcy.
Konsumenci w Polsce dzielą się opiniami zarówno negatywnymi, jak i pozytywnymi. Co czwarty ankietowany wskazał, że dzieli się głownie negatywnymi doświadczeniami zakupowymi.
Czemu wyrażamy swoje zdanie o produktach? Głównie z chęci pokazania, że jesteśmy zadowoleni z zakupu, ale także, by nagrodzić markę za dobry produkt lub usługę, jak i promować na rynku dobre praktyki i wzorce jak traktować konsumentów. Z drugiej strony, bardzo duży odsetek opinii to wypadkowa nietrafionego zakupu. Aż 26 proc. osób dzieli się swoim zdaniem, by przestrzec innych.
Głównie negatywne doświadczenia opisuje w kontakcie ze znajomymi lub marką odpowiednio 28 proc. i 25 proc. badanych, czyli podobny odsetek co w przypadku głównie pozytywnych opinii.
Pozytywnymi opiniami podzielą się częściej mieszkańcy dużych miast, mężczyźni i konsumenci dojrzali - w wieku 25-44 lata.
Badanie „Customer Listening 2.0” zostało przeprowadzone we wrześniu 2018 roku na grupie 1144 internautów, metodą CAWI.
Dołącz do dyskusji: Co piąty konsument chce dawać markom swoje pomysły na ich rozwój