Coraz więcej polskich konsumentów wymienia meble na nowe i kupuje akcesoria domowe
Rynek wyposażenia wnętrz jest rynkiem bardzo zróżnicowanym, posiadającym szeroki asortyment produktów, jednak jest także rynkiem mocno skorelowanym z wydarzeniami w gospodarce, na rynku kredytowym. Choć obecnie wzrasta liczba konsumentów, którzy częściej wymieniają meble czy dokupują akcesoria, to jednak wciąż większa część populacji wymienia meble czy droższy asortyment wyposażeniowy dopiero w przypadku zużycia już posiadanego - wynika z raportu PMR.
Jak pokazują dane GUS, wyniki finansowe przedsiębiorstw, a także bezpośrednie wywiady, zeszły rok okazał się bardzo dobrym okresem dla omawianego rynku. Głównymi czynnikami odpowiadającymi za wzrost były polepszająca się sytuacja w gospodarstwach domowych oraz większa chęć do dokonywania remontów, a także zwiększony popyt na mieszkania, zwłaszcza wśród klientów posiadających większą gotówkę. Z drugiej strony, klienci wciąż skrupulatnie planują zakupy i analizują oferty sklepów, samą transakcję odkładając w czasie.
Prognozy na rok bieżący są bardzo optymistyczne. Nie tylko występują te same pozytywne czynniki co w roku poprzednim, ale dodatkowo widać ożywienie na rynku kredytów gotówkowych. Dodatkowo warto wspomnieć o rosnącej świadomości konsumentów i chęci na polepszenie warunków życia.
Prognoza dla rynku na najbliższe lata jest optymistyczna, na co wpłynie zwiększona sprzedaż nowych mieszkań, zwiększona liczba dokonywanych remontów, polepszenie sytuacji gospodarczej i ogólna tendencja do poprawy warunków mieszkaniowych.
Wyniki największych graczy są wyjątkowe na tle całego rynku. Widać, że rynek się konsoliduje, a plany rozwoju pierwszych pięciu graczy pokazują, że proces ten będzie postępować. Warto zwrócić uwagę, że największe marki powoli wchodzą do internetu otwierając swoje e-sklepy. To także będzie sprzyjać umacnianiu pozycji tych graczy.
Widać także, że większość graczy optymalizuje swoją sieć sprzedaży, często zamykając małe placówki i otwierając większe, lub też w ramach współpracy z innymi markami tworząc centra meblowe czy wyposażeniowe.
Cechą wyjątkową polskiego rynku wyposażenia wnętrz jest fakt, że jest on zdominowany przez polskie firmy - prawie trzy na cztery wśród największych stanowią marki polskie. Z drugiej strony, cztery największe firmy działające na tym rynku to jednak firmy międzynarodowe, pochodzące z Wielkiej Brytanii, Szwecji, Francji i Danii.
Kolejną cechą tego rynku jest to, że większość firm posiada przynajmniej dwudziestoletnie doświadczenie. Duża ich część jest także bezpośrednio powiązana z działalnością produkcyjną.
Wśród największych firm działających na detalicznym rynku wyposażenia wnętrz 40 proc. odnotowało wzrost wyników sprzedażowych, według oficjalnych danych lub szacunków PMR. Co więcej, dziesięciu największych graczy generuje ponad 51 proc. sprzedaży całego rynku, według szacunków PMR, posiadając tylko 12 proc. sklepów.
Choć liczba podmiotów zajmująca się sprzedażą asortymentu wyposażeniowego czy mebli rośnie, to jednak rynek ten charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem. Co więcej, w związku z tym, że liczba sklepów oferujących meble i sprzęt oświetleniowy wg GUS maleje i wyniosła na koniec zeszłego roku 8006 punktów, widać że cały rynek się powoli depolaryzuje.
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej polskich konsumentów wymienia meble na nowe i kupuje akcesoria domowe