Dostawcy energii zwiększają wydatki reklamowe. Liderem Tauron, Polkomtel i Orange z dużymi wzrostami
Przez jedenaście miesięcy 2015 roku dostawcy i dystrybutorzy energii elektrycznej wydali na reklamy w mediach pozainternetowych 82 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej zainwestowali w telewizji, gazetach i radiu. Reklamowym liderem branży jest Tauron, a największą dynamikę wydatków notują Polkomtel i Orange.
W okresie od stycznia do listopada 2015 roku cennikowe wydatki reklamowe dostawców i dystrybutorów energii elektrycznej w mediach pozainternetowych wyniosły 111,5 mln zł - wynika z danych Kantar Media. Było to 81,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.
Zdecydowana większość, bo blisko dwie trzecie tych budżetów ulokowano w telewizji - 70,4 mln zł. To 225 proc. więcej niż rok wcześniej. W omawianym okresie dostawcy prądu znacznie więcej zainwestowali również w reklamę w radiu (o 40,8 proc. - 10,9 mln zł) oraz na outdoorze (36,1 proc. więcej, blisko 4 mln zł). Więcej na ich reklamach zarobiły też magazyny (wzrost o 28,2 proc., do 4,8 mln zł) oraz kina (wzrost o 19,5 proc., do 9,7 mln zł).
Mniej reklam firm z branży energetycznej było w dziennikach, gdzie te wydatki spadły w skali roku o 31,1 proc., do 11,8 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe dostawców i dystrybutorów energii (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-XI 2014 |
I-XI 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
21 674 100 zł |
70 360 604 zł |
224,6 |
Radio |
7 721 141 zł |
10 871 728 zł |
40,8 |
Gazety |
17 077 207 zł |
11 772 116 zł |
-31,1 |
Magazyny |
3 743 673 zł |
4 797 531 zł |
28,2 |
Outdoor |
2 911 005 zł |
3 961 117 zł |
36,1 |
Kina |
8 155 799 zł |
9 743 820 zł |
19,5 |
Indoor |
7 800 zł |
- |
- |
Razem |
61 290 725 zł |
111 506 916 zł |
81,9 |
Największym reklamodawcą wśród dostawców prądu w okresie styczeń-listopad 2015 roku była spółka Tauron Polska Energia, która zwiększyła wydatki reklamowe w tradycyjnych mediach rok do roku o 12,4 proc., do 26,5 mln zł. Jesienią 2015 roku Tauron wspierał kampanią m.in. ofertę „Prąd z serwisantem 24h dla firm”.
Niewiele mniej na promocję swoich usług wydała w tym czasie Polska Grupa Energetyczna (PGE) - było to 23,6 mln zł (35,6 proc. więcej niż rok wcześniej). W ostatniej kampanii firma promowała się hasłem „Prąd jak prąd, ale w stałej cenie”.
Koncern Energa zainwestował z kolei 9,3 mln zł, czyli 47,8 proc. więcej w skali roku. Latem 2015 roku akcją ze sportowcami promował program CSR-owy „Energa dla Ciebie”.
Do czołówki największych reklamodawców wśród dostawców i dystrybutorów energii trafili w tym roku dwaj operatorzy telefonii komórkowej: Polkomtel i Orange Polska, którzy od niedawna oferują swoim klientom energię. Polkomtel na wsparcie reklamowe tych usług wydał w mediach 14,6 mln zł, a Orange - 12 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe dostawców i dystrybutorów energii |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-XI 2014 |
I-XI 2015 |
zmiana proc. |
TAURON POLSKA ENERGIA |
23 611 533 zł |
26 543 399 zł |
12,4 |
PGE POLSKA GRUPA ENERGETYCZNA |
17 428 431 zł |
23 625 599 zł |
35,6 |
POLKOMTEL |
9 200 zł |
14 636 651 zł |
158994.0 |
ORANGE POLSKA |
965 089 zł |
12 032 004 zł |
1146.7 |
ENERGA |
6 280 089 zł |
9 279 222 zł |
47.8 |
razem |
61 290 725 zł |
111 506 916 zł |
81,9 |
Dołącz do dyskusji: Dostawcy energii zwiększają wydatki reklamowe. Liderem Tauron, Polkomtel i Orange z dużymi wzrostami