SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Facebook waha się z płaceniem za sekcję News. Najwięksi wydawcy stracą miliony?

Facebook nie zdeklarował się w sprawie zawarcia nowych umów z mediami w sprawie dostarczania przez nich treści na platformę Facebook News. Do tej pory największe amerykańskie tytuły prasowe czerpały z kontraktów miliony dol., w wypadku braku ich przedłużenia wydawcy stracą poważne kwoty.

W 2019 r. Facebook (będący obecnie częścią koncernu Meta) powołał usługę o nazwie Facebook News. Wybrani amerykańscy wydawcy zamieszczają w niej wartościowe treści dostępne dla użytkowników za darmo, z pominięciem dodatkowych opłat wymuszonych paywallem.

Wydawcy na minusie?

Umowy, podpisane z mediami na temat dostarczanie materiałów do sekcji News zostały podpisane na 3 lata. To oznacza, że do końca 2022 r. stracą one ważność. Tymczasem, jak wynika z nieoficjalnych informacji (podanych m.in. przez „The Wall Street Journal”) Facebook analizuje obecnie swoje dalsze zobowiązania do płacenia za treści, co zmusza niektóre organizacje informacyjne do przygotowania się na potencjalny spadek przychodów o dziesiątki milionów dolarów.

Według osób zaznajomionych z tą sprawą firma płaciła średnie roczne honoraria w wysokości ponad 15 mln dol. dziennikowi „The Washington Post”, nieco ponad 20 mln dziennikowi „The New York Times” i ponad 10 mln dol. „The Wall Street Journal”.

Według anonimowych źródeł Facebook nie dał na razie wydawcom żadnych sygnałów, że planuje wznowienie partnerstwa w obecnej formie lub w ogóle. Według niektórych doniesień, firma chce przesunąć swoje inwestycje z serwisów informacyjnych w kierunku produktów, które przyciągają twórców, takich jak producenci krótkich form wideo, aby konkurować z TikTokiem. Firma mocno inwestuje również w metawersum.

Czytaj także: Europejscy wydawcy prasy chcą, by Unia Europejska zmusiła Facebooka do opłat za publikowanie ich artykułów

Mark Zuckerberg, prezes Mety, ma być też rozczarowany działaniami regulacyjnymi na całym świecie, które mają na celu zmuszenie takich platform jak Facebook i Google do płacenia wydawcom za treści informacyjne dostępne na ich platformach. Takie posunięcia stłumiły entuzjazm Zuckerberga, aby wiadomości stały się większą częścią oferty Facebooka.

W maju br. Campbell Brown, była dziennikarka NBC i CNN, która była architektem Facebook News, ogłosiła, że objęła nowe, szersze stanowisko, nadzorując globalną współpracę z mediami, która obejmuje powiązania z różnymi organizacjami, od lig sportowych po studia filmowe.

Jeśli Facebook wycofa się ze swoich płatności dla amerykańskich wydawców, będzie to oznaczało koniec pewnego rozejmu w napiętych stosunkach między twórcami treści online, a gigantem mediów społecznościowych.

Jeśli chodzi o mniejszych amerykańskich wydawców, to otrzymują oni tylko ułamek kwot płaconych  największym tytułom prasowym - twierdzą osoby zaznajomione ze sprawą. Ich umowy opiewają zwykle na mniej niż 3 mln dol. rocznie.

Czytaj także: Australijskie media tracą ruch po blokadzie Facebooka. "Konflikt rozleje się na cały świat"

Dołącz do dyskusji: Facebook waha się z płaceniem za sekcję News. Najwięksi wydawcy stracą miliony?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl