Fiasko oferty giełdowej firmy Palikota i Wojewódzkiego, sprzedano tylko 68 proc. akcji
W ramach oferty publicznej Manufaktura Piwa Wódki i Wina, której akcjonariuszami są Janusz Palikot i Kuba Wojewódzki, znalazła nabywców na 139,3 tys. z 203,4 tys. akcji, z ich sprzedaży pozyska 7,52 mln zł brutto. W spółkę zainwestowali wyłącznie mali akcjonariusze.
Zapisy na kupno akcji Manufaktury Piwa Wódki i Wina z nowej serii K zaczęły się 26 kwietnia. Pierwotnie miały trwać do 10 maja, przedłużono je o trzy dni.
Spółka zaoferowała 203,4 tys. walorów po 54 zł za sztukę, ofertę podzielono na część dla małych i dużych inwestorów. Po rejestracji walory miały stanowić 3,61 proc. podwyższonego kapitału zakładowego i 3,07 proc. głosów w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu.
We wtorek Manufaktura Piwa Wódki i Wina poinformowała, że 1 343 małych inwestorów złożyło zapisy na 139 265 jej akcji o łącznej wartości 7,52 mln zł. Kupnem walorów nie był natomiast zainteresowany żaden duży inwestor.
Firma zrealizowała przydział akcji, na które zapisali się inwestorzy. Zapowiedziała, że środki pozyskane z emisji zamierza przeznaczyć w całości na kapitał obrotowy.
- Bardzo dziękujemy za zaufanie okazane nam przez inwestorów. Cieszymy się z liczby złożonych zapisów na oferowane przez naszą Spółkę akcje, co jest szczególnie cenne w tak trudnych warunkach rynkowych z jakimi mieliśmy i mamy obecnie do czynienia. Daje nam to silny impuls do dalszego działania i rozwoju działalności. Zrobimy wszystko, żeby wykazać, że inwestorzy podjęli właściwą decyzję i zachęcić nowych do zainteresowania się naszą Spółką - zapewnił Janusz Palikot, prezes MPWiW.
W komunikacie firmy tłumaczono też, dlaczego nie sprzedano wszystkich oferowano akcji. - Otoczenie rynkowe w ostatnich tygodniach było bardzo wymagające. Nie wszystkie spółki planujące debiut giełdowy sprostały wygórowanym oczekiwaniom inwestorów i kilka ofert publicznych nie doszło do skutku. Dlatego uplasowanie przez MPWiW przeważającej części oferty jest obiektywnie dużym sukcesem osiągniętym w niesprzyjających okolicznościach - ocenił Andrzej Knigawka, partner w firmie 3K Advisors.
Manufaktura Piwa Wódki i Wina chce wejść na giełdę i wypłacać dywidendę
W memorandum informacyjnym stwierdzono, że zarząd Manufaktury Piwa Wódki i Wina chce, "aby akcje oferowane oraz akcje istniejące wprowadzane zadebiutowały na NewConnect w II lub III kwartale 2022 roku”.
Manufaktura Piwa Wódki i Wina (MPWiW) tworzy holding alkoholowy, z markami piwa regionalnego, konsolidując jednocześnie inne projekty alkoholowe. W ostatnich miesiącach firma sfinalizowała przejęcie spółki Doctor Brew. Poza tym w skład grupy kapitałowej MPWiW wchodzą także (bezpośrednio): Tenczyńska Okovita, Tenczynek Dystrybucja, Tenczynek Świeże, a niebawem po zakończeniu procesu przejęcia również Przyjazne Państwo oraz pośrednio Tenczynek Bezalkoholowe i BUH Distillery.
W ramach planowanej rozbudowy zdolności produkcyjnych w 2023 roku przejęta ma zostać także spółka Browar w Niechanowie (obecnie partner biznesowy Emitenta, któremu zlecana jest część produkcji).
Manufaktura Piwa Wódki i Wina potrzebuje kapitału obrotowego
Ogłaszając ofertę swoich akcji, firma podkreśliła, że planuje istotne zwiększenie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku. - Realizacja tych zamierzeń wymaga odpowiedniego zwiększenia kapitału obrotowego, dlatego spółka zamierza przeznaczyć 100 proc. środków pozyskanych z oferty, pomniejszonych o koszty jej przeprowadzenia, na ten cel. Środki zostaną wykorzystane zarówno na zwiększenie wolumenu obrotu aktualnie oferowanych produktów, jak również tych, które emitent planuje wprowadzić do swojej oferty w kolejnych miesiącach bieżącego roku - napisano w memorandum.
- Zakładamy zwielokrotnienie wolumenu sprzedaży swoich produktów w 2022 roku, zarówno aktualnie oferowanych jak również tych, które Emitent planuje wprowadzić do swojej oferty w kolejnych miesiącach bieżącego roku. Realizacja tych zamierzeń wymaga odpowiedniego zwiększenia kapitału obrotowego, dlatego chcemy przeznaczyć 100 proc. środków z emisji na ten cel - komentuje Tomasz Nietubyć, wiceprezes Manufaktury Piwa Wódki i Wina.
Wojewódzki i Palikot nie dostaną dywidendy za 2020 i 2021 r.
Głównym akcjonariuszem Manufaktury Piwa Wódki i Wina jest Janusz Palikot, ma akcje stanowiące 33,24 proc. kapitału i 38,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Natomiast do Kuby Wojewódzkiego należy 8,53 proc. kapitału i 7,22 proc. głosów na walnym.
Przy cenie 54 zł za akcję pakiet należący do Janusza Palikota jest wart 97,44 mln zł, a ten Kuby Wojewódzkiego - 25,02 mln zł.
Jak podano w memorandum, spółka nie zamierza wypłacać dywidendy za lata 2021 i 2022, natomiast zamierza przeznaczać całość wypracowanego zysku za te lata na finansowanie działań rozwojowych i realizację zakładanych celów biznesowych.
"Począwszy od zysku za rok 2023 zarząd będzie rekomendował walnemu zgromadzeniu spółki wypłatę dywidendy o wartości do 50 proc. jednostkowego zysku netto spółki za dany rok obrotowy" - dodano.
Ponad 20 proc. sprzedaży dało piwo BUH
W ub.r. grupa kapitałowa Manufaktura Piwa Wódki i Wina zanotowała 49,71 mln zł przychodów, 12,44 mln zł zysku EBITDA i 8,89 mln zł zysku netto.
Natomiast w ujęciu pro forma (zakładając, że przejęcie Doctor Brew i Przyjaznego Państwa nastąpiłoby z końcem grudnia 2020 roku) grupa MPWiW miałaby w ub.r. 55,4 mln zł wpływów, 12,67 mln zł zysku EBITDA i 9,37 mln zł zysku netto.
W zeszłorocznej sprzedaży 41 proc. stanowiło piwo, 36 proc. - wódki, 13 proc. - whisky, a 9 proc. - okovita.
W kategorii piwnej 58,18 proc. sprzedaży zapewniła marka BUH, a 23,26 proc. - marka Tenczynek
18 mln zł na inwestycje
Firma poinformowała, że chce podwyższyć zyskowność poprzez zwiększenie wolumenów sprzedaży swoich produktów, przy jednoczesnym zwiększeniu penetracji rynku, a tym samym szerszej dostępności produktów na rynku. Zapowiedziała dynamiczne docieranie do nowych punktów handlowych w ramach kanału tradycyjnego, rozwój dystrybucji internetowej oraz własnej sieci dystrybucyjnej. Planuje też systematycznie zwiększać moce produkcyjne i magazynowe.
W br. zakłada wydatki inwestycyjne (CAPEX) w wysokości 18,2 mln zł. - Istotnym elementem działania Grupy MPWiW jest innowacyjność produktowa, umożliwiająca kreację zupełnie nowych kategorii rynkowych czy linii produktowych, które na trwale wzbogacają rynek. Oznacza to m.in. systematyczne rozszerzanie oferty o nowe rodzaje napojów alkoholowych, rozwój segmentu kraftowych produktów wysokoalkoholowych. Jednocześnie z rozszerzaniem oferty, następuje przesunięcie akcentów w kierunku produktów bazujących na emocjach i mających wysoką siłę marketingową - wyliczył Tomasz Czechowski, wiceprezes Manufaktury Piwa Wódki i Wina.
Dołącz do dyskusji: Fiasko oferty giełdowej firmy Palikota i Wojewódzkiego, sprzedano tylko 68 proc. akcji