Polska spółka Google ma 25 proc. wpływów i 100 pracowników więcej
W ub.r. spółka Google Poland osiągnęła wzrost przychodów o 24,7 proc. do 681,66 mln zł i zysku netto z 33,02 do 51,92 mln zł. Natomiast liczba jej pracowników zwiększyła się z 633 do 729.
Przychody sprzedażowe Google Poland w całości pochodzą od dwóch innych podmiotów z koncernu Alphabet.
Wpływy od amerykańskiej spółki Google, dla której realizuje usługi badawczo-rozwojowe, rok do roku poszły w górę z 262,77 do 401,31 mln zł, a te od Google Ireland, z usług marketingowych, zmalały z 283,75 do 280,35 mln zł.
Tym samym wyniki finansowe Google Poland nie odzwierciedlają pozycji koncernu w polskim segmencie reklamy internetowej, którego wartość w ub.r. zwiększyła się o 21,8 proc. do 4,49 mld zł, a udział w całym rynku reklamowym - z 40,8 do 42,7 proc. (dane Publicis Groupe)
Google ma najsilniejszą pozycję w marketingu wyszukiwarkowym (który w ub.r. stanowił 27,4 proc. wartości e-reklamy) i, jako właściciel YouTube’a, w reklamie wideo (21 proc.). W sprawozdaniu jego polska firma wprost stwierdziła, że jej wyniki biznesowe w niewielkim stopniu zależą od sytuacji makroekonomicznej w naszym kraju.
310 mln zł na inwestycje
Koszty operacyjne Google Poland zwiększyły się równie mocno co wpływy - o 25 proc. do 625,2 mln zł. Najwięcej firma przeznaczyła na wynagrodzenia (260,7 mln zł) i świadczenia pracownicze (55,79 mln zł), wobec odpowiednio 203,52 i 44,61 mln zł rok wcześniej. Średnioroczne zatrudnienie w spółce wzrosło z 633 do 729 pracowników.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty usług obcych poszły w górę ze 148,73 do 187,69 mln zł, a amortyzacji - z 74,85 do 90,87 mln zł.
Wartość zakupów od Google Ireland zmniejszyła się z 39,89 do 25,93 mln zł, te od Google wzrosły z 1,35 do 2,17 mln zł, od Green Box Computing - z zera do 4,78 mln zł, od Google Netherlands - z zera do 4,1 mln zł, a od Google Cloud Poland - z zera do 3,28 mln zł.
W ub.r. firma przeznaczyła na inwestycje 311,49 mln zł, wobec 205,18 mln zł rok wcześniej.
Bez dywidendy, 2,8 mld zł na biurowce w Warszawie
Zysk sprzedażowy Google Poland zwiększył się z 46,6 do 56,46 mln zł. Natomiast inne wskaźniki zyskowności poprawił wzrost pozostałych wpływów operacyjnych z 3,77 do 13,99 mln zł i spadek pozostałych kosztów operacyjnych z 2,43 do 1,44 mln zł.
W efekcie zysk operacyjny poszedł w górę z 47,94 do 69,01 mln zł, a zysk netto - z 33,02 do 51,92 mln zł.
90 proc. udziałów spółki ma spółka Google International, a 10 proc. - Google. Wspólnicy postanowili jej zysk netto z ub.r. przeznaczyć na kapitał zapasowy.
Wiosną ub.r. Google Poland kupiło od dewelopera Ghelamco kompleks wieżowców The Warsaw HUB, zbudowany w centrum Warszawy w latach 2015-2020. Kwota umowy wyniosła 2,78 mld zł.
W sprawozdaniu firma zaznaczyła, że „nabycie zostało sfinansowane z wkładów kapitałowych od dotychczasowych udziałowców Google LLC i Google International LLC”.
Polska spółka ma symboliczny udział w wynikach finansowych koncernu Alphabet, który tylko w zeszłym kwartale osiągnął wzrost przychodów o 13 proc. do 69,68 mld dolarów, przy czym jego zysk netto zmalał z 18,52 do 16 mld dolarów.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Dołącz do dyskusji: Polska spółka Google ma 25 proc. wpływów i 100 pracowników więcej
A zacząć oczywiście powinni od wejścia na nasz rynek z oficjalną dystrybucją, a nie tak jak teraz jest, że te czy inne sklepy na własną rękę sprowadzają ich sprzęty.