Hasło reklamowe oliwy nie profanuje hymnu Polski
Komisja Etyki Reklamy oddaliła protest zarzucający użytemu na billboardach oliwy Amore Mio haśle " Z ziemi włoskiej do Polski&" profanowanie hymnu narodowego Polski i związanych z nim uczuć patriotycznych. Mimo to dystrybuująca produkt firma Prestige Foods postanowiła usunąć reklamę.
Skarga nadesłana do Komisji Etyki Reklamy dotyczyła użytego na billboardach reklamujących markę Amore Mio hasła " Z ziemi włoskiej do Polski& najbardziej pożądana oliwa z oliwek". Jeden z odbiorców tego przekazu uznał za niedopuszczalne traktowanie symbolu narodowego jako sloganu reklamowego wyrażające - jak to ujął - "brak szacunku dla hymnu, który nie jest zwykłą piosenką ani wierszem, ale wiążą się z nim uczucia dumy narodowej, patriotyzmu i bardzo silne emocje". Autor skargi zaznaczył, że czuje się urażony takim podejściem reklamy do tych wartości.
Na podstawie protestu hasłu umieszczonemu na billboardzie postawiono zarzut sprzeczności z dobrymi obyczajami i poczuciem odpowiedzialności społecznej. Slogan oskarżono również o łamanie ustawy zakazującej umieszczania symboli państwowych na przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego. Firma Prestige Foods, dystrybuująca oliwę Amore Mio i prowadząca jej promocję, tłumaczyła, że reklama nie deprecjonuje hymnu ani nie narusza prawa o jego wykorzystaniu, ponieważ artystycznie przetwarza fragment pieśni narodowej.
Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do wyjaśnień Prestige Foods, uznając, że kontrowersyjne hasło reklamowe nie narusza Kodeksu Etyki Reklamy ani przepisów prawa. Mimo to firma już po wpłynięciu skargi zdecydowała się usunąć billboardy zawierające ten slogan.
Dołącz do dyskusji: Hasło reklamowe oliwy nie profanuje hymnu Polski