Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł o 0,98 pkt do poziomu 87,20 pkt w grudniu, podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w środę. Wskaźnik klimatu gospodarczego wzrósł o 4,40 pkt do 80,12 pkt.
Ipsos podkreśla, że obecna zmiana jest niewielka, jednak ma swoje źródło w dwóch nieco wyraźniejszych przeciwnie działających czynnikach, których wpływy częściowo się znoszą. Z jednej strony poprawiły się oceny klimatu gospodarczego, co pozytywnie wpływa na poziom Wskaźnika, z drugiej jednak strony obniżyła się Skłonność do Zakupów.
"Wskaźnik Klimatu Gospodarczego wzrósł o 4,4 pkt. i wynosi obecnie 80,1 pkt. Jest to dobry znak, choć względem lipca (kiedy to zaobserwowano najlepszy wynik w ostatnich 2 latach) jest on o przeszło o 10 pkt. niższy. W porównaniu jednak do sytuacji sprzed 12 miesięcy Klimat Gospodarczy jest oceniany wyraźnie lepiej (poprawa o 8 pkt). Obecny wzrost tego wskaźnika wynika z bardziej pozytywnych ocen zmiany sytuacji gospodarczej, jaka zaszła w ciągu ostatniego roku, a także lekkiej poprawy oczekiwań wobec przyszłości krajowej gospodarki" - czytamy w komunikacie.
Instytut zauważa, że wciąż jednak 39% Polaków uważa, że ostatni rok przyniósł pogorszenie w tej sferze, a tylko 12% jest zdania, że nastąpiła poprawa. W przypadku oczekiwań wobec przyszłego roku nadal najwięcej z nas (41%) spodziewa się, że sytuacja gospodarcza kraju nie zmieni się, a 32% przewiduje jej pogorszenie. W tym samym czasie na poprawę liczy jedynie 18%.
"Ostatnia poprawa Klimatu Gospodarczego może mieć związek z wyborami samorządowymi i nadziejami na poprawę sytuacji. Z kolei dominujące pesymistyczne nastroje wzmacnia trudna sytuacja finansów publicznych – szybko przyrastający dług publiczny i zapowiadane cięcia wydatków" - podkreślono.
Negatywną natomiast informacją jest fakt, że Wskaźnik Skłonności do Zakupów spadł o 4,6 pkt. osiągając poziom 91,92 pkt. Powodem tego jest przede wszystkim wzrost obaw przed pogorszeniem się sytuacji materialnej gospodarstw domowych w przyszłym roku
"Obawy te podziela 19% konsumentów, jednak równocześnie 15% spodziewa się w tym zakresie poprawy. Nieco więcej osób, niż w ubiegłym miesiącu uważa także, że nie jest to dobry okres na kupowanie dóbr trwałego użytku. Pogląd taki podziela 20% Polaków, podczas gdy 17% jest zdania przeciwnego. Według większości z nas (52%) nie jest to ani szczególnie dobry, ani szczególnie zły okres na takie zakupy" - podsumowano w raporcie.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 3 a 10 grudnia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1011 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Dołącz do dyskusji: Ipsos: spadł wskaźnik optymizmu konsumentów