Ruszyło 15 „kanałów nowej generacji” od TVN
TVN Warner Bros. Discovery uruchomił 15 kanałów typu FAST, które nazywa „kanałami nowej generacji”. Nadają powtórkowy kontent z oferty stacji TVN i są dostępne za darmo w Playerze. - Nikt nie na taką skalę nie zrobił tego w naszej części Europy - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Gozdowski, group vice president odpowiedzialny za serwisy streamingowe WBD w Polsce.
Skrót “FAST TV” pochodzi od Free Ad-supported Streaming TV i oznacza telewizyjną usługę linearną. Programy telewizyjne FAST utrzymują się przede wszystkim dzięki reklamom wstawianym w technologii Dynamic Ad Insertion (DAI). Oferują głównie powtarzalny, powtórkowy kontent.
W czwartek 15 kanałów w takim modelu uruchomiło TVN Warner Bros. Discovery. - Słowo FAST nie jest powszechnie znane, więc nasz projekt określamy jako „kanały nowej generacji”. Oparte są one w dużej mierze o ikoniczny kontent z naszego głównego darmowego kanału, stąd marka TVN w nazwie każdego z nich - mówi Wirtualnemedia.pl Maciej Gozdowski.
- Chcemy przedłużyć doświadczenie, jakie dają liniowe kanały i skorzystać z możliwości jeszcze lepszego odkrywania kontentu. Stworzyliśmy ramówki o różnych profilach, dzięki którym nie trzeba się zastanawiać, co w danej chwili obejrzeć z konkretnej tematyki - dodaje Gozdowski.
Szef streamingu TVN WBD, zwraca uwagę, że czas, który użytkownik spędza na szukaniu pozycji do obejrzenia w bibliotekach VOD, wydłuża się. - Według badań w niektórych serwisach wyszukiwanie tytułu do oglądania trwa nawet 30 minut. Z drugiej strony popularny jest binge-watching, który dotyczy nie tylko seriali premium, ale też telenowel czy reality-show. Bazując na tych doświadczeniach stworzyliśmy 15 kanałów TVN nowej generacji, aby ułatwić widzowi dotarcie do kontentu - mówi Maciej Gozdowski.
“Kanały nowej generacji” od TVN - co w ramówce?
Stacje oferują kontent pokazywany w przeszłości w kanałach TVN - seriale fabularne, paradokumenty, formaty reality-show, programy rozrywkowe czy magazyny tematyczne. Oferta obejmuje takie kanały jak:
TVN Kultowe seriale - „Kasia i Tomek”, „Brzydula”, „Camera Cafe”, „39 i pół”
TVN Telenowele -„Na Wspólnej”, „Singielka”, „Zakochani po uszy”
TVN Serial o kobietach - „Magda M.”, „Prawo Agaty”, „Przepis na życie”, „Ukryta prawda”
TVN Momenty prawdy - „Ukryta prawda”, „Ten moment”, „Ślub od pierwszego wejrzenia”, „Zapisane w gwiazdach”
TVN Prawo i życie - „Sędzia Anna Maria Wesołowska”, “Sąd rodzinny”, “Ukryta prawda”, “Rozmowy w toku”
TVN Szkoła życia - „Szkoła”, „19+”, „Ukryta prawda”
TVN Szpitalne historie - „Szpital”, „S.O.S - Ekipa w akcji”
TVN Życie jak w bajce - „Żony Hollywood”, „Damy i wieśniaczki”, „Królowe życie”, „Dżentelmeni i wieśniacy”
TVN Talk-show - „Kuba Wojewódzki”, „Szymon Majewski Show”, „Rozmowy w toku”, „Miasto kobiet”
TVN Usterka - „Usterka”
TVN Rajska miłość - „Hotel Paradise”, „40 kontra 20”, „Pałacowe Love”
TVN w domu - „Ugotowani”, „Maja w ogrodzie”, „Totalne remonty Szelągowskiej”
TVN Kryminalne - „Kryminalni”, „Herkules”, „Detektywi”, „Żywioły Saszy - Ogień”,
TVN Rewolucje w kuchni - „Kuchenne rewolucje”, „Ugotowani”, „Pacal: po prostu gotuj!”, “Kolekcja smaków”
TVN Moto - „Moto-on”, „Emil. Łowca radarów”, „Jazda nie-polska”, “Wypadek - przypadek”, “Projekt warsztat”, “Operacja tuning”
Jak widać poszczególne kanały będą emitować zwykle kilka tytułów. To inne podejście niż w wielu serwisach na zachodzie, gdzie często jeden kanał emituje jeden serial czy program.
- Z naszych połączonych doświadczeń z telewizji i VOD wynika, że użytkownicy nie chcą cały czas oglądać tylko jednego formatu, dlatego oferujemy im kilka o podobnej tematyce - mówi Gozdowski. - W DNA tych kanałów podobnie jak naszej firmy jest nieustanna ewolucja, zmiana. Wkrótce to portfolio może powiększyć się o kanały o diametralnie innej tematyce. Kanały nowej generacji to nowatorski projekt, przy którym będziemy bardzo uważnie obserwować naszych użytkowników i ich reakcje - zwraca uwagę.
Kanały FAST z reklamami w modelu DAI
- Układając ramówki korzystamy zarówno z automatyzacji, sztucznej inteligencji, jak i pracy zespołu programowego. Silniki AI uczą się z czasem, bo potrzebują danych więc niewykluczone, że za dwa lata kanały będą tworzone całkowicie automatycznie - mówi Maciej Gozdowski.
Kanały od czwartku dostępne za darmo jedynie w Playerze - by je oglądać trzeba się będzie jedynie zarejestrować. Nie trafią do serwisu VoD.pl, bo TVN Warner Bros. Discovery planuje bowiem wygaszenie tego serwisu. Już dziś bezpłatna oferta z VoD.pl pojawiła się w Playerze.
Stacje będą zarabiać dzięki emisji reklam w modelu DAI. Oznacza to, że każdy użytkownik obejrzy spersonalizowane spoty. TVN TVN Warner Bros. Discovery reklamy w tej technologii wprowadził jesienią 2022 r. - początkowo w kanałach naziemnych, odbieranych za pomocą telewizora podłączonego do internetu, a potem trafiły one do Playera.
Czytaj też: Operatorzy powinni uruchamiać kanały FAST? „Do sukcesu potrzebny jest efekt skali”
KRRiT zarejestrowała nowe kanały
Nadawca zarejestrował stacje w KRRiT jako kanały rozpowszechniane w sieciach teleinformatycznych. - Jak to często bywa prawo nie nadaża za innowacją i legislacja polska nie jest do końca gotowa dzisiaj na kanały FAST, ale podołaliśmy temu wyzwaniu, co nie zmienia faktu, że zmiany legislacyjne w tym obszarze są konieczne - mówi Gozdowski.
Kanały FAST z ofertą od Warner Bros. Discovery spotkać można m.in. w Stanach Zjednoczonych.
Wprowadzenie nowych kanałów przez Playera wsparte będzie kampanią w telewizji i w internecie - działania ruszą w przyszłym tygodniu, Na jej potrzeby stworzono specjalny spot reklamowy. Będą też działania bezpośrednie skierowane do obecnych użytkowników Playera.
Na FAST mocno stawia też serwis Pilot WP, gdzie znajdziemy kanał Kabaret TV z występami kabaretów, Patronite Podróże z materiałami youtuberów, którzy korzystają ze wsparcia użytkowników patronite.pl, Pilot w domu z treściami wnętrzarskimi czy Auto Pilot, prezentujący marki aut. Stacje FAST po polsku zaoferował dotąd też serwis streamingowy Rakuten TV. Top Movies Polska i Bjgtjme emitują filmy różnych gatunków, Grjngo skupia się na westernach, zaś stacja Moconomy pokazuje dokumenty o gospodarce.
Według brytyjskiej firmy analitycznej Digital TV Research globalne przychody kanałów FAST osiągną 18 miliardów dolarów w 2028 roku, czyli trzykrotnie więcej niż 6 miliardów dolarów odnotowanych w 2022 roku. Oczekuje się, że Stany Zjednoczone zarobią 9,8 mld dol. przychodów w usługach FAST w 2028 r., następnie Wielka Brytania – 909 mln dol., Korea Południowa – 876 mln dol., a Niemcy - 663 mln dol.
Dołącz do dyskusji: Ruszyło 15 „kanałów nowej generacji” od TVN