SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Jak Yahoo, MSN i CNN - interaktywni pozytywnie o nowej WP.pl

Eksperci z agencji interaktywnych pozytywnie oceniają nową stronę główną WP.pl. Podkreślają jej stonowanie i przejrzystość, zauważając inspiracje globalnymi portalami. Wskazują też pewne mankamenty nowej wersji witryny.

Od środy jest dostępna nowa strona główna WP.pl, która doczekała się układu dwukolumnowego. W prawej, węższej kolumnie znajdują się odnośniki to tekstów newsowych - wiadomości z kraju (w tym lokalnych) i świata, sportu, biznesu, motoryzacji i innych głównych dziedzin. Natomiast lewa, szersza kolumna to sekcja redakcyjna, w której zamieszczane są artykuły o bardzo różnorodnej tematyce - od nowinek ze świata nauki, poprzez teksty lifestylowe i rozrywkę, po ciekawostki. U samej góry logo portalu jest prezentowane w skróconej formie - jako WP.pl, co podkreśla zmianę w całościowej komunikacji portalu (więcej na ten temat).

Jak wprowadzone zmiany oceniają eksperci? Oto opinie zebrane przez portal Wirtualnemedia.pl.


Anna Kiljan-Szydełko, strategy manager w agencji Insignia

Nowa grafika wydaje się bardziej stonowana. Zniknęły krzykliwe ikony z lewej kolumny, a najpopularniejsze serwisy portalu przesunięto nad główne wiadomości w formie poziomego paska. Dzięki temu strona ma więcej miejsca w lewej części, które wypełniono rozszerzoną kolumną. Na czytelności zyskały także ikony z najważniejszymi funkcjonalnościami (np. Poczta i DoCelu), bo jest ich teraz tylko sześć ikon i mają stonowaną kolorystykę. Skrócone logo zajmuje mniej miejsca, co pozwala wykorzystać przestrzeń na wyszukiwarkę. Widać odrobinę mniejszy chaos w układzie zdjęć podkreślających najważniejsze newsy z kolejnych działów. 

Jak widać nowa WP.pl stawia na pogodę, a rezygnuje z notowań giełdowych i waluty - prognoza pogody pojawiła się tuż obok głównego slidera newsów, a notowania giełdowe i kursy walut spadły na dalsze pozycje. Mimo wprowadzenia ogólniejszych kategorii informacyjnych układ treści wydaje się nieuporządkowany. Najważniejsze informacje dnia wbrew pozorom nie znajdują się na sliderze, tylko są ukryte w pobocznych kategoriach.

Wyraźnie widać promowanie serwisu telewizyjnego WP.tv oraz przesunięcie uwagi na treści bardziej rozrywkowe lub budzące sensację. Przykładem może być szeroko rozwinięty dział sportowy, który ma dodatkowe minizakładki rotujące treść. Jako plus można uznać kategorię „Tylko w wp.pl”, która sugeruje materiały autorskie, niepublikowane nigdzie indziej.

Mimo chwytliwej reklamy, która mówi o likwidacji „trzeciego filaru”, ten filar od czasu do czasu się pojawia. Strona mimo układu dwukolumnowego czasem się rozmywa na mniejsze boksy, które działają nieco rozpraszająco. Ogólnie strona wydaje się przeładowana treścią, brak w niej „powietrza” i wyraźnego podziału. Odczuwają to także internauci, wyrażający swoją opinię w komentarzach.


Tomasz Fąfara, interactive director w agencji ClickAd

Układ dwu kolumnowy nie jest niczym nowym wśród serwisów informacyjnych. Zmianę oceniam na plus, jednak mam też kilka zastrzeżeń. Liczba linków w lewej kolumnie od dawna drażniła moje oko. Podobne zastrzeżenia miałem do starej strony Interii, która obecnie rozwiązała ten problem w zadawalający dla mnie sposób.

Układ nowej strony głównej WP.pl jest dla mnie jasny i czytelny. W tym przypadku benchmarkiem wydaje mi się serwis CNN.com. Rozumiem, z czego wynika pomysł dawania dużej ilości informacji na możliwie najmniejszej przestrzeni. Niestety, w przypadku WP.pl mam niewielkie zastrzeżenia co do czytelności strony. Na dość przejaskrawionym monitorze mojego komputera tytuły działów i sekcje z szarym tłem zlewają mi się w jedną całość.

Czytelność działów głównych i odnalezienie ich w gąszczu linków informacyjnych,  jest dla mnie najsłabszym elementem tej strony - w porównaniu z konkurencją. Kolejne zastrzeżenie odnosi się do rotarotra treści u góry strony. Opis zdjęcia głównego wydaje się niewystarczający, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w odnośnik. Zdjęcie powinno zmusić do przeczytania opisu, a opis - do zapoznania się z całym, zalinkowanym materiałem.

Taka zmiana na stronie głównej WP.pl powinna nastąpić już dawno. Odchudzenie serwisu o zbędną grafikę, zwiększenie ilości zdjęć, ogólną czytelność serwisu oraz podążanie za obowiązującymi trendami oceniam dobrze. A żeby nadać wymiar dość pesymistycznej ocenie niektórych zmian, wystawiam projektantom ocenę pięć minus - jako zachętę.

 


Tomasz Tomalik i Dorota Raczkowska, user experience designerzy w agencji Ideacto

Na nowej stronie głównej WP.pl od razu można zauważyć brak lewego menu, które było obecne przez kilka lat. Horyzontalne menu oraz zrezygnowanie z całej lewej kolumny wprowadziło większy porządek na stronie. Ma się także wrażenie, że liczba informacji na stronie się zwiększyła – cała witryna jest dłuższa od swoich poprzednich wersji. Elementy tekstowe bardzo dobrze przeplatają się ze zdjęciami. Reklamy dobrze wkomponowują się w sześciokolumnowy grid, jednak jest ich sporo, co na pewno wpłynęło na wydłużenie strony.

Strona podzielona jest obecnie na dwa obszary:
•    4/6 szerokości zajmują główne informacje podzielone na działy tematyczne,
•    2/6 zajmują w większości nagłówki najświeższych informacji również posegregowane na sekcje tematyczne.

Nowy układ informacji prezentuje się zdecydowanie lepiej niż w poprzedniej wersji. Zmodyfikowano nieznacznie podział treści, pojawiło się więcej sekcji, wyszczególniono WP.tv oraz dodano możliwość podejrzenia trzech pierwszych newsów, m.in. z podkategorii Babol, Piłka nożna, Euro 2012 - podczas gdy wcześniej możliwe było tylko przejście do tych podkategorii.

W interesujący sposób zróżnicowano wygląd każdej sekcji, dzięki czemu strona stała się ciekawsza i mniej monotonna. Warto tutaj dla porównania spojrzeć na stronę główną Gazeta.pl, na której wszystkie sekcje wyglądają niemal identycznie. Co prawda takie rozwiązanie jest estetyczne, ale zdecydowanie mniej angażuje użytkownika, który może się szybko znudzić.

Na WP.pl brakuje za to spójności czcionek - czasem używana jest Tahoma, a w innym miejscu Arial. Niestety przeważa ta pierwsza, która jest nieco rozwlekła, przez co strona traci na przejrzystości. Linki w prawej kolumnie z użyciem czcionki Arial o rozmiarze 12 pikseli byłyby o wiele łatwiejsze do przeczytania.

Zdecydowanie brakuje na stronie przestrzeni - daleko jej do wyglądu Forbes.com lub Ft.com. Ma się wrażenie, że zbyt wiele informacji zostało przedstawionych na raz, przez co witryna wydaje się przepełniona treścią. Warto byłoby ograniczyć ilość treści, żeby były one bardziej czytelne i przejrzyste. Dobry projekt serwisu informacyjnego jest dużym wyzwaniem, jednak przeglądając rozwój WP.pl w ciągu ostatniej dekady widać wyraźnie, że zmiany idą w dobrym kierunku.
 


Iwona Piechocka, social media creative w agencji Think Kong

Nowa strona główna WP.pl jest na pewno lepsza od starszej wersji, choć na pewno nie lepsza w ogóle. Nie wymyślono przecież jeszcze definicji „portal idealny”. Wirtualna Polska stara się czerpać wzorce z zachodnich portali informacyjnych, co wychodzi jej na dobre. Nie zaskakuje nas jednak niczym, czego byśmy nie znali z serwisów takich jak np. Yahoo! czy Onet. Duży plus za możliwość personalizacji (profilowania) strony według własnych preferencji. Układ dwukolumnowy na pewno pomaga uporządkować layout.

Całość wydaje się bardziej czytelna (choć to jeszcze pozostawia wiele do życzenia), kolorystyka jest mocniejsza, a całość bardziej przejrzysta - a jednocześnie bardzo zachowawcza. Cóż, może przeciętny czytelnik portalu informacyjnego nie jest jeszcze gotowy na większą rewolucję?
 


Katarzyna Janicka, sales director Cube Group

Nowa strona główna WP.pl, opierająca się na dwukolumnowym układzie, to krok w dobrym kierunku. Odejście od poprzednich trzech szpalt spowodowało większą przejrzystość witryny. Natomiast przedstawienie poszczególnych tematów w sposób modułowy jest usystematyzowaniem informacji na stronie.  Dzięki tym zmianom użytkownik szybciej dociera do poszukiwanych informacji, co na pewno było celem autorów ewolucji WP.pl.

Linki do poszczególnych sekcji portalu zniknęły z lewej kolumny i znalazły swoje miejsce w górnym menu. Jest to chyba najbardziej widoczna zmiana i należy się do niej przyzwyczaić. Jednak dzięki temu na stronie znalazło się więcej miejsca na prezentację treści. Obecnie wygląd WP.pl nasuwa mi skojarzenie z brytyjską czy amerykańską wersją MSN, z bardzo widoczną wyszukiwarką, dwukolumnowym układem i górnym menu.

Podsumowując, jest to zdecydowanie zmiana w jakości prezentowania treści na stronie głównej WP.pl, ale nie wywołuje „wow”. Nie wprowadzono innowacyjnych rozwiązań, które wybijałyby ją ponad konkurencję.
 

Dołącz do dyskusji: Jak Yahoo, MSN i CNN - interaktywni pozytywnie o nowej WP.pl

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Karolina
WTF
"...Nie zaskakuje nas jednak niczym, czego byśmy nie znali z serwisów takich jak np. Yahoo! czy Onet. Przykładem jest pojawienie się lewego menu, gdzie znajdujemy listę serwisów portalu...."
Lewe menu właśnie zniknęło :)
odpowiedź
User
Karolina
WTF
"...Nie zaskakuje nas jednak niczym, czego byśmy nie znali z serwisów takich jak np. Yahoo! czy Onet. Przykładem jest pojawienie się lewego menu, gdzie znajdujemy listę serwisów portalu...."
Lewe menu właśnie zniknęło :)
odpowiedź
User
sales director, strategy manager???
Przechodzicie samych siebie dobierając ekspertów do oceniania portalu :D
odpowiedź