SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Marta Dymek z Jadłonomii pozwie Biedronkę za przepis na pomidorowy piernik

Marta Dymek, autorka bloga Jadłonomia zapowiedziała złożenie pozwu przeciwko Jeronimo Martins Polska (właściciel sklepów Biedronka) za bezprawne jej zdaniem wykorzystanie jej autorskiego przepisu na pomidorowy piernik. - Magazyn „Czas na święta” przygotowała agencja Pola Desing, która ponosi pełną odpowiedzialność za rzetelność z tytułu roszczeń osób trzecich. Ponadto przepisy na konkretne dania nie są uznawane za chronione dzieło w rozumieniu ustawy o prawie autorskim - odpowiada Jeronimo Martins Polska.

Autorka bloga Jadłonomia z przepisami roślinnymi Marta Dymek zarzuciła firmie Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci sklepów Biedronka), że w swoim magazynie z przepisami kulinarnymi „Czas na święta” wykorzystała bezprawnie jej autorski przepis na przygotowanie pomidorowego piernika.

W poście opublikowanym w środę na Facebooku Dymek stwierdziła, że przepis w magazynie Jeronimo Martins Polska różni się jedynie dodaniem nazw produktów dostępnych w Biedronce. „Wszystkie przepisy na blogu Jadłonomia były i są dostępne bezpłatnie, nie promuję jakichkolwiek produktów, a na stronie nie ma nawet reklam. Tym trudniej jest mi moralnie zaakceptować, że część Jadłonomii została w takiej formie skomercjalizowana przez Biedronkę i jest przez nią sprzedawana” - napisała blogerka.

 

Sprawą zajmie się sąd

W czwartek Marta Dymek zamieściła kolejny wpis, w którym poinformowała, że Jeronimo Martins odmówiło ugodowego zamknięcia sprawy poprzez wsparcie fundacji prozwierzęcej. „Do tej pory nie skontaktowała się ze mną, dowiedziałam się z mediów. Z jednej strony jest moja praca i Wy, Czytelnicy, a z drugiej strony duża firma. Przerzucanie się odpowiedzialnością z agencją reklamową oraz puste profile bez żadnych znajomych, które od wczoraj nieustannie komentują pod tą sprawą. Często w sposób bardzo przykry lub obraźliwy. Obraźliwe komentarze pojawiały się też od pracowników wyżej wymienionej firmy, archiwizuję je”  - poinformowała.

Zapowiedziała też pozew sądowy przeciwko Biedronce. „Bronię swoich przekonań i wyników wieloletniej pracy. Jestem przy tym żywą osobą z uczuciami i publiczne, nieetyczne atakowanie mnie przy pomocy pustych profili, kosztuje mnie wiele stresu i łez. Dlatego sprawą zajmie się sąd i to on będzie rozstrzygał, czy mimo tego, że pojedyncze przepisy kulinarne nie są chronione przez prawo autorskie, co wiem i rozumiem, doszło jednak do czynu nieuczciwej konkurencji i naruszenia dóbr osobistych. Przecież nie może być tak, że korporacja dowolnie korzysta sobie z efektów pracy innych osób, narażając przy tym ich wizerunek i lekceważąc propozycje ugody, w ramach której nie chciałam nic dla siebie” - stwierdziła.

JMP: zarzuty bezpodstawne, odpowiedzialna agencja

Jeronimo Martins Polska nie czuje się winne, a stawiane zarzuty uznaje za bezpodstawne. W przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl oświadczeniu firma stwierdziła na wstępie, że Biedronka nie jest stroną w tej sprawie, ponieważ magazyn kulinarny „Czas na święta” został przygotowany na zlecenie Jeronimo Martins Polska przez agencję Pola Design w oparciu o stosowną umowę, „zgodnie z którą agencja zobowiązuje się do bycia autorem wszystkich zamieszczonych w magazynie przepisów i jesteśmy pewni, że tak właśnie jest. Niemniej to agencja ponosi pełną odpowiedzialność za rzetelność z tytułu roszczeń osób trzecich”.

JMP ponadto broni się, że ciasto piernikowe z pomidorami to przepis powszechnie stosowany w kuchniach wielu krajów. Jego korzenie sięgają dużo dalej niż grudzień 2016 roku, kiedy został opisany na wspomnianym blogu. Propozycje przygotowania takiego ciasta sięgają już pierwszych lat ubiegłego stulecia.

Firma dodatkowo zaznacza, że agencja dokonała gruntownej analizy obu przepisów na piernik. - Z tego porównania wynika jasno, że przepisy nie są identyczne, a podobieństwa dotyczą składu, oraz kolejności dodawania składników. Również opisany sposób przygotowania różni się zarówno w detalach, jak i językiem opisu. Niezależnie od powyższego, należy zdecydowanie podkreślić, że z prawnego punktu widzenia, przepisy na konkretne dania nie są uznawane za chronione dzieło w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Ochroną prawno-autorską nie są objęte odkrycia, idee, koncepcje matematyczne, procedury, metody i zasady działania. Do tych ostatnich należą przepisy kulinarne, które w praktyce są metodą doboru, łączenia i przyrządzenia składników dania. Piernik jest dość charakterystycznym ciastem i od lat robi się go przy wykorzystaniu podobnych (a w większości takich samych) składników i ich proporcji - czytamy w oświadczeniu Jeronimo Martins Polska.

Biedronka ma 2,9 tys. sklepów

Jeronimo Martins Polska ma blisko 3 tys. sklepów, ulokowanych w ponad 1100 miejscowości w całej Polsce oraz 16 centrów dystrybucyjnych.

W trzecim kwartale br. sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła o 10,9 proc. do 3,2 mld euro. Natomiast sprzedaż w złotych w porównywalnej liczbie sklepów (LfL, like-for-like) poszła w górę o 7,8 proc.

Do Jeronimo Martins Polska należy też sieć drogerii Hebe.

Dołącz do dyskusji: Marta Dymek z Jadłonomii pozwie Biedronkę za przepis na pomidorowy piernik

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Nika
Żenada - wstydziliby się.
0 0
odpowiedź
User
arek
czy Ci ludzie nie uczą się na błędach? zamiast smrodu - pomoc zwierzakom, jakieś wsparcie PR (kupujemy przepisy za wsparcie dla schronisk dla psów) sytuacja win-win, zwłaszcza w kontekście obecnych trendów rynkowych. ale nie - trzeba się zacietrzewiać. szkoda słów.
0 0
odpowiedź
User
Ej no
Hola, hola droga pani kuchareczko, przepis na piernik pomidorowy znam od kilkunastu lat, czyli pewnie była pani jeszcze wtedy w przedszkolu. To czy teraz powinienem wystąpić do pani o odszkodowanie?
0 0
odpowiedź