SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wieści z rządu ws. nieprawidłowości w usługach Temu i Shein. Chcą wyjaśnień

Ministerstwo Rozwoju i Technologii reaguje na napływające do rządu sygnały o nieprawidłowościach w usługach platformy e-commerce Temu i Shein. Praktyki obu platformy mogą stanowić nawet wielopoziomowe naruszenie przepisów. Resort zażądał wyjaśnień.

Strona główna Temu Strona główna Temu

"Do Ministerstwa Rozwoju i Technologii zaczęły napływać sygnały świadczące o nieprawidłowościach przy świadczeniu usług przez platformy e-commerce Temu oraz Shein. Resort zwrócił się do wspomnianych platform o udzielenie wyjaśnień" - poinformowało ministerstwo we wtorek.

MRiT zwróciło uwagę, że z danych Gemius Mediapanel wynika, że w styczniu 2024 r. aplikacja Temu oraz portal www.temu.com miały osiągnąć w Polsce liczbę 14,9 mln realnych użytkowników, a aplikacja Shein oraz portal www.shein.com ponad 6 mln realnych użytkowników. "Liczby te plasują obie platformy w czołówce marketplace’ów, z których korzystają polscy konsumenci" - oceniono.

Czytaj też: Temu i Shein na celowniku UOKiK. To nie liczba skarg była kluczowa

"Jak wynika z analiz MRiT, sygnałów płynących do resortu (Polskie Towarzystwo Gospodarcze), zgłoszeń oraz skarg konsumentów i przedsiębiorców do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, praktyki stosowane przez obie platformy mogą stanowić wielopoziomowe naruszenie krajowych i unijnych przepisów w zakresie m.in. ochrony konsumentów" - wskazało ministerstwo.

Rząd zabrał głos ws. Temu

Jak poinformowano w komunikacie, nieprawidłowości wskazane platformie Temu polegają na nieprzestrzeganiu przez nią przepisów tzw. Dyrektywy Omnibus – przy informowaniu o obniżeniu ceny. Dodano, że na platformie brak jest prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Resort dodał, że Temu stosuje też "liczniki" oraz komunikaty "mogące powodować presję u konsumentów". Wyjaśniono, że chodzi o "liczniki" odliczające czas np. darmowej dostawy, czy komunikaty nacechowane pośpiechem np. "Popularne! Prawie wyprzedane". Ministerstwo zaznaczyło, że platforma nie wskazuje "jednoznacznej i konkretnej" ceny towarów – "w odniesieniu do niektórych produktów, wykorzystywane są niejasne określenia dotyczące ceny za dany towar". Oceniono też, że konsument jest "niewłaściwe" informowany o minimalnej wartości zamówienia. "Konsument informowany jest o tym dopiero na końcowym etapie ścieżki zakupowej" - podkreślono.

Ponadto MRiT ostrzega, że Temu stosuje "wprowadzające w błąd" komunikaty, dotyczące "kuponów". "Kupony w formie pop-up’ów informują o możliwości zdobycia 500 zł, jednak bez informacji o warunkach umożliwiających skorzystania z tych środków; dodatkowo stosowanych jest wiele zakazanych w polskim prawie klauzul abuzywnych" - wyjaśniono.

Ministerstwo dopatrzyło się też naruszeń w zakresie praktyk marketingowych. "Gdy klient nie wyraził zgody na otrzymywanie informacji handlowych z serwisu, platforma wielokrotnie zachęca go do wyrażenia takiej zgody za pomocą pojawiających się na ekranie pop-up’ów" - zauważyło.

Resort wskazał też na "pozorne gwarantowanie" przez Temu wyrównywania cen "korekta ceny w ciągu 30 dni" oraz "pozorną gwarancję" dostępnej dostawy za pobraniem. Dodano, że brak jest też informacji czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą, a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

Shein też narusza prawo?

Według MRiT platforma Shein także nie przestrzega przepisów Dyrektywy Omnibus – przy informowaniu o obniżeniu ceny, nie ma też prezentacji ceny, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Według resortu Shein stosuje też "wprowadzające w błąd" oceny produktów. "Brak informacji, czy opinii o produktach widoczne w serwisie pochodzą od konsumentów, którzy w rzeczywistości kupili dany produkt oraz w jaki sposób dokonywana jest ewentualna weryfikacja opinii" - dodano. Ministerstwo zauważyło też, że nie wiadomo również jak opinie są liczone.

Zdaniem resortu brak jest też na platformie "rzetelnych" informacji na poparcie twierdzeń odnoszących się do aspektów ekologicznych "Greenwashing". MRiT wskazał też na "niejasne zasady" i niemożność wykorzystania kuponów. "Przykładowo konsument nie ma informacji dla których produktów może kuponu użyć" - wskazano. Stwierdzono również, że Shein nie informuje, czy sprzedający jest przedsiębiorcą, o podziale obowiązków pomiędzy platformą a sprzedającym oraz brak numeru telefonu i adresu email do sprzedającego.

Aktualizacja 3.07.024

Naszej redakcji swoje stanowisko przesłało biuro prasowe polskiego oddziału Shein

“W SHEIN, dążymy do zapewnienia naszym Klientom w Polsce bezpiecznych i przyjemnych zakupów, jednocześnie działając zgodnie z prawem krajowym oraz unijnym. Priorytetem jest dla nas przejrzystość i odpowiedzialność w działaniu, dlatego poczyniliśmy już istotne postępy w rozwiązaniu wielu kwestii wskazanych przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ciągu ostatnich miesięcy informowaliśmy Ministerstwo o naszej gotowości do dialogu i z niecierpliwością czekamy na tę współpracę w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości”. 

Dołącz do dyskusji: Wieści z rządu ws. nieprawidłowości w usługach Temu i Shein. Chcą wyjaśnień

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
...
To kiedy ministerstwo weźmie się za Booking i komunikaty typu "Pozostał 1 pokój"?
7 1
odpowiedź
User
St
AliExpress i tym podobne są niby lepsze ? :P
Chińskie podróbki, niespełniające żadnych norm zalewają nasz rynek masowo.
Ci sami chińscy sprzedawcy sprzedają też przez Allegro czy Amazona.
2 0
odpowiedź