SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Mobilna telewizja za 10-20 zł miesięcznie

Telewizja mobilna ma szansę rozwinąć się na masową skalę w II kw.2010 roku - szacuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Albert Kuźmicz,prezes NFI Magna Polonia, do którego należy Info-TV-FM operatormobilnej TV. Docelowo firma chce zainwestować w infrastrukturę 100mln zł.

Choć na razie zainteresowanie mobilną telewizją wśród operatorówtelefonii komórkowej jest znikome, a z programu pilotażowegowycofała się sieć UPC Polska, Albert Kuźmicz nie ma wątpliwości, żewdrażanie projektu mobilnej TV musi zakończyć się sukcesem. - Naszausługa jest tańsza od podobnych ofert na innych rynkacheuropejskich, a oferta kontentowa dużo bogatsza - mówi portalowiWirtualnemedia.pl Albert Kuźmicz, prezes NFI MagnaPolonia.

Prawdopodobnie za 7 kanałów odbiorca mobilnej TV będzie musiałzapłacić miesięcznie około 10-20 zł. Wszystko zależeć będzie jednakod operatorów, którzy będą sprzedawać usługę swoim klientom.Info-TV-FM świadczy usługi tylko na rynku hurtowym.

Na terenie całego kraju usługa będzie dostępna dopiero naprzełomie 2012 i 2013 roku. Program pilotażowy prowadzony jesttylko w Warszawie, bo póki co tylko tu można oglądać mobilnąTV.


Robert Stępowski: Jak dużo zainwestowaliście Państwo wprojekt umożliwiający dostarczanie telewizjimobilnej?
Albert Kuźmicz, prezes NFI Magna Polonia, operatoramobilnej TV: Koszty inwestycyjne zostały oszacowane naokoło 100 mln zł. W tej chwili wydaliśmy już około 20 mln zł.

Kiedy projekt na szanse osiągnąć poziomrentowności?
Myślę, że w przeciągu 4-5 lat. Oczywiście na początku musimyponieść bardzo duże wydatki na infrastrukturę związaną z budowąsieci - ale to jest oczywiste przy tego typu działalności.

albertkuzmiczNa razie chybaoperatorzy telefonii komórkowej nie wykazują wielkiej chęciwprowadzenia tej usługi do swojej oferty.
Operatorzy telefonii komórkowej już wcześniej stwierdzili, żeobszar, o którym rozmawiamy, jest dla nich interesujący i poważniemyślą o zakupie tej usługi. Oczywiście powinna ona spełniać takżepewne parametry finansowe. Nasza oferta cenowa jest korzystniejsza,niż pierwotnie prognozy kosztowe przygotowywane przez operatorów.Obecnie trwają negocjacje i  na tym etapie nikt nie powie, że jestw stanie zapłacić za usługę więcej niż zaproponowana przez nascena. Teraz każdy będzie narzekał na cenę i jakość, aby uzyskać jaknajlepsze warunki. Większość analityków mobilnej telewizji jestprzekonana, że dalszy jego wzrost nie będzie związany zezwiększeniem ilości aktywnych kart SIM. Dalszy wzrost przychodówmożliwy jest jedynie poprzez wdrażanie nowoczesnych usług. Wprzypadku klientów indywidualnych najciekawszą usługą jest zpewnością usługa mobilnej telewizji, która wcale nie wymaga odoperatorów dużych nakładów inwestycyjnych i jednocześnie powinna wnajbliższym czasie stać się usługą masową.

Trzeba także pamiętać, że z  mobilnej telewizji będą moglikorzystać nie tylko klienci sieci telefonii komórkowej. Właśniewystartował pilotaż, w którym uczestniczą najwięksi operatorzyplatform satelitarnych, kablowych i operator infrastrukturalny.

Ale oni także twierdzą, że udział w pilotażu nie oznaczapodpisania stałej umowy.
Zgadza się. My jednak mamy bardzo prostą metodę sprzedaży. Poprostu pokazujemy naszą usługę klientom. Wierzymy, że jest ona natyle atrakcyjna, że zainteresuje docelowych, indywidualnychodbiorców, a tym samym operatorzy wprowadzą ja do swojejoferty..

Czyli jest Pan przekonany, że ta usługa przyjmie się napolskim rynku?
Tak. Nie mam co do tego wątpliwości. Nasza usługa jest tańsza odpodobnych ofert na innych rynkach europejskich, a oferta kontentowadużo bogatsza. Zresztą fakt, że w pilotażu uczestniczą największepodmioty, obsługujące łącznie około 18 mln klientów, świadczy otym, że ci operatorzy widzą potrzebę zaproponowania swoim klientomtego typu usługi. Jeśli nie wierzyliby w powodzenieprzedsięwzięcia, nie angażowaliby się nawet w projektpilotażowy.

Kiedy Pana zdaniem mogą być podpisane pierwsze umowy(już nie pilotażowe)?
Na skalę masową usługa telewizji mobilnej może być wdrożona wnaszym kraju w II kw. 2010 roku.

Jak należy rozumieć określenie "skalamasowa"?
W naszym rozumieniu oznacza to dostępność usługi w większości z 31obszarów, na które podzieliśmy Polskę. Powszechna dostępność usługimusi też znaleźć odzwierciedlenie w strategii marketingowejoperatorów, którzy będą ją sprzedawać swoim klientom.

Ile indywidualny klient będzie musiał zapłacić za dostępdo mobilnej TV?
My świadczymy tylko usługi hurtowe.Tym samym nie mamy większego wpływu na ich detaliczną cenę. Naświecie ceny kształtują się zazwyczaj na poziomie 10 Euro za 10kanałów. Myślę, że w naszym kraju koszt dla końcowego klienta zadostęp do podstawowego pakietu (ok. 7 kanałów) będzie kształtowałsię na poziomie 10-20 zł miesięcznie.

Jak będzie rozwijać się ofertakontentowa?
INFO TV FM jest operatorem pierwszego działającego w Polscemultipleksu cyfrowego. Posiadamy tzw. "worek programowy", w składktórego wchodzi 40 propozycji programowych. Na multipleksieznajdzie się 14-16 kanałów wybranych właśnie z tego zbioru. Wpierwszej kolejności zagwarantowaliśmy dostęp donajpopularniejszych kanałów, czyli programów należących do TVP,TVN, Polsatu oraz kanałów dziecięcych Canal+. Współpracujemyrównież z innymi nadawcami, którzy dopiero chcą wejść na ten rynek,a są powiązani z RMF FM, Eurozet i Agorą.

W jaki sposób zostanie dokonany wybór tej szczęśliwej"szesnastki" kanałów, które będą dostępne w ramachusługi?
Na podstawie doświadczeń z innych krajów widzimy, że klienci chcąoglądać przede wszystkim newsy, programy sportowe, dziecięce orazkanały erotyczne. Aby dokonać odpowiedniego wyboru chcemy takżeprzeprowadzić tradycyjne badanie marketingowe podczas prowadzonegoaktualnie pilotażu. To klienci wybiorą te programy, które chcąoglądać.

Do kiedy potrwa pilotaż i kiedy można spodziewać sięjakiś wniosków?
Pilotaż potrwa do końca grudnia. Na szczegółowe wnioskizaprezentujemy pod koniec stycznia 2010 roku.

Usługa docelowo będzie dostępna we wszystkich zakątkachnaszego kraju, czy tylko w największych miastach?
Harmonogram mamy ściśle określony. Uruchomiliśmy już Warszawę,teraz pracujemy nad kolejnymi 10 największymi miastami. Będzie tom.in.: Trójmiasto, Poznań, Szczecin, Wrocław i Kraków.

Kiedy zatem mieszkańcy tych miast będą mogli odbierać TVw telefonie?
Usługa najprawdopodobniej będzie aktywnajeszcze w tym roku. Chcielibyśmy uruchomić nadajniki w przeciągudwóch najbliższych miesięcy.

W całym kraju kiedy usługa będziedostępna?
Pod koniec 2011 roku usługa powinna byćdostępna w 31 lokalizacjach. W kolejnych latach 2012-2013 mamynadzieję emitować sygnał na obszarze całego kraju. To jest bardzoambitny harmonogram, ale realny do wykonania. Już to zresztąudowodniliśmy. W ciągu trzech miesięcy wybudowaliśmy w Warszawiestację czołową, uruchomiliśmy nadajniki i przeprowadziliśmyzakończone sukcesem negocjacje z nadawcami, którzy udostępniają namswoje programy.

Czy na obszarach, gdzie teraz jest problem z zasięgiemtelefonii komórkowej, czy mobilnego internetu (a wciąż takieobszary mamy) nie będzie można również odbierać sygnału TVmobilnej?
Usługa nie jest powiązana z zasięgiem sieci telefonii komórkowej.Jedyne co je łączy to urządzenie abonenckie. Utarło sięprzekonanie, że najwygodniej jest korzystać z usługi za pomocąurządzenia, poprzez które prowadzimy rozmowy głosowe, ale istniejąinne rozwiązania. Nasza oferta nie jest w żaden sposób powiązana zusługą rozmów telefonicznych. Tak więc istnieje możliwość, abyklient korzystał z usług telefonicznych świadczonych przez jednegooperatora, a z usługi komórkowej mobilnej telewizji od innego.

Dołącz do dyskusji: Mobilna telewizja za 10-20 zł miesięcznie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
chomick
po co mobilna telewizja?? przecież to futurystyka, na razie ważne jest VOD, ono ma przyszłość. W TP ostatnio widziałem fajną ofertę razem z telewizją.
odpowiedź
User
bxq
teach me ;-)
odpowiedź