SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Multimedia Polska: klienci rezygnują z płatnej telewizji już po zapowiedzi nowelizacji ustawy o abonamencie

Multimedia Polska w opinii na temat nowelizacji ustawy abonamentowej stwierdziła, że zanotowała już pierwsze rezygnacje klientów z usługi płatnej telewizji związane z proponowanymi przepisami. Firma uważa, że nowelizacja nierówno traktuje operatorów telewizyjnych z własną siecią telekomunikacyjną oraz tych wykorzystujących sieci innych podmiotów.

Na początku marca Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło projekt zmian w ustawie abonamentowej. Zakłada on, że w procedurę poboru abonamentu zostaną włączeni operatorzy płatnej telewizji (głównie właściciele sieci kablowych i platform cyfrowych). Mają oni przekazywać Poczcie Polskiej (odpowiadającej za pobór abonamentu) zgłoszenia od swoich klientów o posiadaniu telewizorów, za co będą dodatkowo wynagradzani.

W ramach konsultacji społecznych tego projektu sieć kablowa Multimedia Polska stwierdziła, że nowe przepisy spowodują duży spadek liczby klientów płatnej telewizji. - Planowana nowelizacja ustawy o opłatach abonamentowych rodzi ryzyko wypowiedzeń umów na usługę telewizji kablowej przez dotychczasowych abonentów, na masową skalę. Spodziewany jest niestety również spadek liczby nowo zawieranych umów na płatną telewizję - napisała.

Firma zaznaczyła, że krótko po publikacji projektu nowelizacji zaobserwowała już pierwsze rezygnacje jej klientów z telewizji kablowej. - Należy spodziewać się, że w miarę postępu prac legislacyjnych i zbliżania się terminu wejścia w życie nowelizacji, liczba tych rezygnacji będzie sukcesywnie wzrastać, co będzie oczywistą szkodą dla operatorów dostarczających płatną telewizję. Spodziewane rezygnacje i spadek zainteresowania płatną telewizją spowodują bezpośrednio spadek przychodów u tych operatorów, a tym samym spadek wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT oraz CIT - prognozuje operator.

- W dalszym kroku, może to skutkować zahamowaniem rozwoju rynku telekomunikacyjnego w Polsce, w szczególności brakiem inwestycji w nowe technologie, które to elementy mają kluczowe znaczenie dla tego segmentu gospodarki. Co istotne, odbędzie się to ze szkodą dla samych abonentów poszukujących nowoczesnych, kompleksowych usług - podkreśla firma.

Multimedia Polska ocenia też, że w nowelizacji nierówno są traktowane dwie grupy podmiotów: operatorzy i dostawcy płatnej telewizji. - Projekt nakłada szereg obowiązków na operatorów rozprowadzających programy telewizyjne w sieciach kablowych lub za pomocą platform cyfrowych, a zatem podmiotów posiadających własne sieci i infrastrukturę telekomunikacyjną. Wykonanie tych obowiązków będzie oczywiście oznaczać dla nich konieczność poniesienia dodatkowych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej - stwierdza firma.

- Wobec dostawców płatnej telewizji, tj. podmiotów, które do świadczenia usługi płatnej telewizji wykorzystują sieć telekomunikacyjną innego przedsiębiorcy, a nie własną, brak analogicznych obowiązków. Tym samym, projekt w oczywisty sposób będzie zaburzać konkurencję, a tym samym rynek i rozwój usług telekomunikacyjnych w Polsce - uważa operator.

Według Multimedia Polska zapisany w nowelizacji obowiązek przekazywania Poczcie Polskiej przez operatorów danych klientów płatnej telewizji może naruszać przepisy Prawa telekomunikacyjnego dotyczące tajemnicy telekomunikacyjnej.

- Trzeba natomiast pamiętać, że prawidłowe wykonanie obowiązku zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej jest zabezpieczone możliwością nałożenia na przedsiębiorcę kary pieniężnej do 3 proc. przychodu. Tym samym, brak wyraźnego odwołania się w projekcie do przepisów prawa regulujących tajemnicę telekomunikacyjną należy oceniać jako istotną wadę projektowanych rozwiązań - stwierdza firma.

Na koniec ub.r. Multimedia Polska miała 783,2 tys. klientów, wobec 824,1 tys. rok wcześniej. W ub.r. zanotowała 699,2 mln zł wpływów, z czego 52 proc. pochodziło z segmentu telewizyjnego. W październiku ub.r. ogłoszono przedwstępną umowę przejęcia firmy przez UPC Polska za 760 mln dolarów.

Ministerstwo prognozuje, że po wejściu w życie nowelizacji abonament RTV zacznie płacić ok. 2,8 mln klientów płatnej telewizji, co po uwzględnieniu abolicji przyniesie dodatkowo 620 mln zł rocznie. Projekt nowelizacji za kilka dni ma trafić pod obrady rządu.

W ramach konsultacji społecznych proponowane przepisy zostały negatywnie ocenione m.in. przez Cyfrowy Polsat, nc+, Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej oraz sześć organizacji gospodarczych. Nowelizacji zarzucono m.in., że jest niezgodna z konstytucyjną zasadą równości wobec prawa, bo dotyczy tylko klientów płatnej telewizji.

W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln zobowiązanych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w br. przychody abonamentowe zmaleją do 635 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Multimedia Polska: klienci rezygnują z płatnej telewizji już po zapowiedzi nowelizacji ustawy o abonamencie

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojteq
No i wylali dziecko z kąpielą.
0 0
odpowiedź
User
conf
a może jakieś dane zaprezentują na poparcie ? ile % umów jest zrywanych i czy to się drastycznie różni od poprzednich miesięcy czy lat? bo na gębę to można wszystko powiedzieć i wszystko udowodniać;)
0 0
odpowiedź
User
Gonzalez
A może to jest tak, że złe wyniki firma zwala na projekt ustawy?
0 0
odpowiedź