Net Credit i Incredit: 1,65 mln zł kar od UOKiK-u za reklamy pożyczek wprowadzające w błąd
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na firmy pożyczkowe Net Credit i Incredit ponad 1,65 mln zł kar za reklamy wprowadzające odbiorców w błąd. Regulator wytknął, że w reklamach brakowało wielu istotnych informacji. Incredit ma również zwrócić klientom zawyżone kwoty odsetek.
Decyzja prezesa UOKiK-u dotyczy reklam firm Net Credit i Incredit ze sloganami takimi jak „Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo” i „nawet w 15 minut”. Regulator zwrócił uwagę, że w przekazach marketingowych zapewniano, że nowi klienci dostaną pierwszą pożyczkę do 2000 zł na 30 lub 61 dni „za darmo”. Tymczasem w umowach stawiały warunek terminowej spłaty, a jeżeli klient się spóźnił, płacił prowizję, czasem także odsetki. np. w Net Credit było to 500 zł przy 2000 zł pożyczki.
- W przypadku niedotrzymania terminu spłaty pożyczki rzeczywiście darmowej klient byłby zobowiązany do zapłaty odsetek za każdy dzień opóźnienia. Natomiast w tej sytuacji musiał dodatkowo zapłacić warunkowo zawieszone wynagrodzenie pożyczkodawcy. Opóźnienie w spłacie pożyczki promocyjnej wiązało się zatem z większym kosztem, niż sugerowała to reklama. Mogło to wprowadzać konsumentów w błąd co do ryzyka wiążącego się z zaciągnięciem pożyczki - wyjaśnia Waldemar Jurasz, dyrektor krakowskiej delegatury UOKiK-u, która przygotowała decyzję w tej sprawie.
Ponadto obie firmy zapewniały też w reklamach, że pieniądze znajdą się na koncie klienta w ciągu 15 minut. Nie dodano jednak, że dotyczy to tylko osób, które mają rachunek w jednym z siedmiu banków, a Incredit nie uściślił też, że 15 minut liczy nie od chwili złożenia wniosku, tylko jego pozytywnego rozpatrzenia
W reklamach obu firm wysokość rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO) była zaniżona, nawet znacznie. Przykładowo Net Credit dla pożyczki 500 zł na 30 dni, gdzie całkowita kwota do zapłaty wynosiła 650 zł, podawał RRSO w wysokości 741,82 proc., gdy rzeczywiście było to 2333,95 proc.
Net Credit do marca 2016 roku oferował jako pośrednik pożyczki udzielane przez inne firmy. Jednak w reklamie nie podawał tej informacji, przez co klienci mogli być zdezorientowani, kto faktycznie będzie ich wierzycielem.
Prezes UOKiK-u na Net Credit nałożył łącznie 1,31 mln zł kar, a na Incredit - 351,1 tys. zł Ta druga firma została też zobowiązana do zwrotu klientom zawyżonych kwot odsetek. Oba podmioty odwołały się od decyzji.
- Konsument ma prawo do pełnej i rzetelnej informacji już na etapie reklamy. Tymczasem ukarane firmy wprowadzały w błąd co do istotnych szczegółów, które mogły zadecydować o tym, że ktoś skorzysta z ich oferty - podsumowuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.
Dołącz do dyskusji: Net Credit i Incredit: 1,65 mln zł kar od UOKiK-u za reklamy pożyczek wprowadzające w błąd