W przyszłym roku konkurs na ogólnopolski radiowy multipleks cyfrowy. "Niechęć nadawców komercyjnych to nic nowego"
Zakończyły się konsultacje projektów ogłoszeń Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o możliwości uzyskania koncesji na nadawanie programu w ogólnopolskim multipleksie cyfrowym DAB+. Nadawcy komercyjni nadal są zdania, że DAB+ to przestrzały system i są przeciwni stawianiu na radio cyfrowe. - Niechęć nadawców komercyjnych to nic nowego, tego należało się spodziewać - mówi Wirtualnemedia.pl Witold Kołodziejski, szef KRRiT.
Pod koniec czerwca Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła konsultacje społeczne w sprawie projektu ogłoszeń dotyczących możliwości uzyskania koncesji na nadawanie programu na ogólnopolskim multipleksie cyfrowym DAB+ (Digital Audio Broadcasting+). Przewodniczący Rady chce się dowiedzieć m.in. o charakter programów, proporcje pomiędzy uniwersalnymi a wyspecjalizowanymi formatami czy ich liczbę w wersji analogowej.
Teraz Krajowa Rada opublikowała wnioski z konsultacji projektów ogłoszeń zaprezentowanych przez przewodniczącego KRRiT, dotyczące możliwości uzyskania koncesji na nadawanie programu w ogólnopolskim multipleksie cyfrowym DAB+.
Konsultacje miały pokazać opinię rynku w sprawie cyfrowego multipleksu pierwszego tzw. MUX R1 o zasięgu ogólnokrajowym. Urząd chciał dowiedzieć się jakie zapotrzebowanie zgłaszają nadawcy, jeśli chodzi o charakter programów, proporcje między programami uniwersalnymi i wyspecjalizowanymi, liczbę programów nadawanych obecnie w wersji analogowej w stosunku do nowych programów.
Podmioty biorące udział w konsultacjach mogły wyrazić opinię na temat trzech opcji o wyboru w zakresie zagospodarowania multipleksu ogólnopolskiego. W opcji numer 1 - trzy spośród dwunastu miejsc w multipleksie KRRiT chciała przeznaczyć na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; pięć miejsc na rozszerzenie istniejących koncesji analogowych o zasięgu ponadregionalnym o liczbie mieszkańców w zasięgu programu powyżej 4,5 mln i cztery miejsca na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym. Ta liczba mogła zostać zmniejszona do dwóch w przypadku zainteresowania ze strony publicznego nadawcy.
Druga opcja do wyboru zawierała następującą propozycję: trzy spośród dwunastu miejsc w multipleksie można by było przeznaczyć na rozszerzenie istniejących ogólnopolskich koncesji analogowych na program o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym społeczno-religijnym; dziewięć miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym. Ta liczba mogła być zmniejszona do siedmiu, jeśli nadawaniem byłoby zainteresowane Polskie Radio.
Trzecia opcja miała zawierać dwanaście miejsc na rozszerzenie lub udzielenie koncesji na programy o charakterze uniwersalnym lub wyspecjalizowanym. Ta liczba mogła zostać zmniejszona do dziesięciu w przypadku zainteresowania ze strony nadawcy publicznego nadawaniem w multipleksie ogólnopolskim MUX R1.
"DAB+ jest przestarzały"
Z wypowiedzi respondentów wynikało, że najchętniej wybraliby pierwszą opcję. W sumie w konsultacjach wzięło udział 11 podmiotów: sześciu nadawców: Radio Bezpieczna Podróż, Radio Maryja, Grupa RMF, Grupa Eurozet, Grupa ZPR, Grupa radiowa Agory, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz cztery osoby prywatne.
Wśród ocen zgłaszanych podczas konsultacji znalazły się opinie świadczące o tym, że zbyt długi będzie okres wyboru operatora multipleksu (na podstawie lokalnych multipleksów), za wolno rośnie zasięg cyfrowy Polskiego Radia. Według KRRiT korporacje radiowe prowadzą „cichą dywersję” i jest to główna bariera rozwoju radia cyfrowego.
Zdaniem opiniujących konieczne jest przyjęcie ustawy cyfryzacyjnej dla radia, w tym terminy rozpoczęcia emisji cyfrowej i osiągnięcia pokrycia multipleksu w 100 procentach (2 opinie), określenie terminu zakończenia emisji analogowej w Polsce (3 opinie) oraz także w krajach sąsiednich (2 opinie). Wśród propozycji działań znalazło się także: potrzeba przeprowadzenia kampanii informacyjnej i ustalenie zasad jej finansowania, określenie sposobu wyboru operatora multipleksu, maksymalne ograniczanie kosztów administracyjnych, wnoszenie opłaty koncesyjnej po uruchomieniu emisji, ocena poziomu nasycenia odbiornikami czy ograniczenie zawartości multipleksów ze względu na jakość.
Biorący udział w konsultacjach postulowali również odtworzenie rynku analogowego, wstrzymanie się z publikacją ogłoszeń do czasu zakończenia konsultacji narodowej strategii cyfryzacji lub zaktualizowanej Zielonej księgi cyfryzacji radia w Polsce, wstrzymanie procesu cyfryzacji do czasu zakończenia pandemii – dokonanie analizy wpływu pandemii na rynek radiowy i podjęcie dialogu z nadawcami, rozszerzanie oferty programowej o programy profilaktyczno-edukacyjno-społeczne.
UKE pozytywnie o ogłoszeniu konkursów
Odmienne zdanie w sprawie radia cyfrowego ma Urząd Komunikacji Elektronicznej, który wyraził pozytywną opinię na temat zamiaru ogłoszenia możliwości uzyskania koncesji na cyfrowym multipleksie ogólnopolskim Mux R1.
Szef KRRiT: niechęć nadawców komercyjnych to nic nowego
Spytaliśmy przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o opinię po odbytych konsultacjach. Stwierdził, że „niechęć nadawców komercyjnych to nic nowego i należało się tego spodziewać”. - Konsultacje to raczej sygnał, że przymierzamy się do ogłoszenia częstotliwości ogólnopolskich cyfrowych. Ogłosimy je w przyszłym roku, ale w kontekście tego, że w tym roku wchodzi już w życie rozporządzenie nakazujące wyposażenie aut w odbiorniki radiowe w DAB+, nadawcy powinni przemyśleć swoje strategie - ocenił.
Drugi jest skierowany do nadawców regionalnych (w ostateczności dla nadawców aspirujących do zasięgu ogólnokrajowego lub prawie ogólnokrajowego), składać się będzie z 24 obszarów rezerwacji; a trzeci – użytkowany jest przez Polskie Radio, które zajmuje 5/6 pojemności multipleksu i rozgłośnie regionalne. Docelowo w 2022 roku ma on objąć 82 proc. ludności kraju.
Konsultacje trwały od 17 czerwca do 20 lipca 2020 roku.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.
Dołącz do dyskusji: W przyszłym roku konkurs na ogólnopolski radiowy multipleks cyfrowy. "Niechęć nadawców komercyjnych to nic nowego"
a niby dlaczego?!?