Open Finance liczy na wzrost sprzedaży produktów kredytowych
Open Finance spodziewa się, że wzrost sprzedaży produktów kredytowych w II półroczu będzie podobny do zanotowanego w I połowie roku, poinformował prezes Krzysztof Spyra. W ciągu dwóch lat udział przychodów kredytowych będzie niższy niż 50% na rzecz przychodów ze sprzedaży produktów inwestycyjnych.
"Jest bardzo dobrze. Wydaje się, że mając tak wysoką bazę, dynamika 30% zysku netto i 40% przychodów to bardzo dobry rezultat" - powiedział Spyra podczas konferencji.
Dodał, że lipiec i sierpień przyniosły kontynuację dobrej sprzedaży. "Nie ma żadnych sygnałów, które wskazywałyby, że czeka nas spadek dynamiki i produkcji. Kurs CHF, czy zawirowania na giełdach nie spowodowały odwrotu klientów od kredytów i inwestycji" - podkreślił.
Zysk netto Open Finance wyniósł 42,5 mln zł w I półroczu i był o 30% wyższy w skali roku. Przychody z pośrednictwa zwiększyły się o 39% r/r do 191,9 mln zł. W samym II kw. zysk netto wyniósł 22,2 mln zł wobec 17,68 mln zł rok wcześniej.
W przychodach z prowizji za pośrednictwo I półrocza 125 mln zł stanowiły produkty kredytowe, a 66,87 mln zł produkty inwestycyjne. W samym II kw. było to odpowiednio 65,16 mln zł i 32,77 mln zł.
"W dalszym ciągu ponad 50% przychodów związanych jest z produkcją kredytów. W najbliższych dwóch latach udział przychodów kredytowych będzie niższy, niż przychodów inwestycyjnych, co pozwoli na większą dywersyfikację, uniezależnienie od zmiennej sytuacji na rynkach kredytowych. Zależy nam na większej liczbie powtarzalnych przychodów, głównie z inwestycji" - zaznaczył Spyra.
Wartość sprzedanych kredytów wyniosła 1,74 mld zł w II kw. wobec 1,33 mld zł rok wcześniej. Wartość kredytów sprzedanych w I półroczu wzrosła o 16% w skali roku do 3,44 mld zł.
Prowizje, które Open Finance zarabia na kredytach wzrosły do 3,60% w II kw. wobec 2,95% rok wcześniej. Jak zaznaczył prezes, jest to sezonowy wzrost, wynikający z faktu, że banki w Polsce mają bardzo duży apetyt na kredyty hipoteczne i coraz więcej banków ma progresywne struktury wynagradzania pośredników.
Spyra powiedział, że druga połowa roku może przynieść podobne dynamiki wzrostu w kredytach, jak w I połowie.
"Na pewno zawirowania na globalnym rynku nie wpływają na poczucie bezpieczeństwa, 'Rodzina na swoim' zmieniła się, więc trzeba być ostrożnym w prognozach. Z drugiej strony jest duży apetyt banków na kredyty hipoteczne w złotych" - powiedział.
Wartość sprzedanych planów regularnego oszczędzania wyniosła 20,87 mln zł w II kw. wobec 13,11 mln zł rok wcześniej. W II kw. OF sprzedał 4748 produktów tego typu wobec 3525 rok wcześniej. W II kw. klienci zadeklarowali, że chcą wpłacić 23,8 mln zł rocznej składki.
Prezes podkreślił, że Open Finance zrezygnował ze sprzedaży niektórych wysokomarżowych produktów inwestycyjnych, co zaowocowało spadkiem prowizji. W II kw. wyniosła ona 114% wobec 171% rok wcześniej.
"Spadają prowizje, bo zmieniliśmy nasze podejście, ale nadrabiamy to wzrostem wolumenu. Za kwartał lub dwa ta prowizja może wzrosnąć, bo powrócimy do wyżej marżowych produktów. Nie chcemy jednak wracać do poziomów 170%, 160% prowizji. Myślę, że to będzie bliżej 120% w II połowie roku, kiedy już ruszymy pełną parą z Open Life" - podkreślił Spyra.
Wartość jednorazowych produktów inwestycyjnych wzrosła w skali roku o 91% do 282 mln zł na koniec I półrocza. Wartość sprzedanych produktów depozytowych spadła o 22% w skali roku do 2.962 mln zł na koniec I półrocza.
Open Finance zamierza być aktywnym graczem na rynku obligacji korporacyjnych. W II kw. dystrybuował ok. 50 mln zł obligacji korporacyjnych.
Spółka zamierza także wejść mocno w rynek produktów systematycznego i długoterminowego oszczędzania na emeryturę i zaproponować je masowym klientom.
Dołącz do dyskusji: Open Finance liczy na wzrost sprzedaży produktów kredytowych