Polacy w pracy cenią bardziej atmosferę niż benefity pozapłacowe
Przyjazna atmosfera w pracy i stabilność zatrudnienia to dwa największe motywatory pozapłacowe w życiu zawodowym - wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Dużo mniej ważna jest prywatna opieka zdrowotna czy karnet na siłownię.
Z nowego badania ośrodka ARC Rynek i Opinia wynika, że w pracy dla Polaków ważniejsze są benefity gwarantujące komfort pracy niż te posiadające wartość materialną. Stosunkowo niską wartość mają dla pracowników aspekty związane z pozycją firmy na rynku. Wśród największych motywatorów pozapłacowych są przyjazna atmosfera w pracy (66 proc. wskazań), stabilność zatrudnienia (62 proc.), lokalizacja i dojazd do firmy (60 proc.) i forma zatrudnienia (54 proc.).
Najmniej ważne dla pracowników jest to, czy ich firma jest odpowiedzialna społecznie (6 proc.), pozycja pracodawcy w swojej branży (10 proc.) i benefity związane z korzystaniem z kultury (15 proc.).
Kobiety bardziej niż mężczyźni zwracają uwagę na atmosferę pracy (73 proc. do 59proc.) oraz lokalizację i dogodny dojazd do miejsca pracy (65 proc. do 55 proc.). Panowie z kolei częściej skupiają swoją uwagę na pozycji, jaką zajmuje pracodawca w swojej branży (13 proc. do 8 proc. u kobiet) oraz na dostęp do nowych technologii w firmie (22 proc. do 15 proc.).
Możliwość awansu w firmie jest czynnikiem częściej wybieranym przez osoby młode, mężczyzn oraz osoby z wyższym wykształceniem, rzadziej zaś przez starszych pracowników. Osoby z wykształceniem wyższym są częściej niż ogół badanych zainteresowane dostępem do szkoleń (44 proc.), bardziej zachęca je też pozytywny wizerunek pracodawcy (35 proc.). Osoby z wykształceniem podstawowym na równi z pracownikami z dyplomem uczelni wyższej często zwracają uwagę na refundację kosztów dojazdu (27 proc.).
Połowa ankietowanych raczej zachowuje równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, 32 proc. stanowczo zgadza się z tym stwierdzeniem.
Porównując wyniki badań na temat rozumienia work-life balance z 2018 i 2006 roku, widać, że w tym okresie to pojęcie wyewoluowało. Wcześniej oznaczało jedynie możliwość zachowania równowagi pomiędzy pracą a domem, obecnie mieszczą się w nim również elastyczne godziny pracy oraz dostrzeganie przez przełożonego potrzeb swoich pracowników. Obecnie częściej staramy się zachowywać równowagę między życiem zawodowym a osobistym. Jednocześnie więcej osób niż w 2006 roku przyznaje, że nie udaje im się tego dokonać. Pracownicy coraz częściej są niezadowoleni z warunków swojej pracy, a wśród powodów niezadowolenia częściej niż 12 lat temu wymieniają brak możliwości zachowania balansu między pracą a życiem prywatnym.
- Polski rynek pracy jest na etapie, gdzie równowaga między sferą zawodową a prywatną ma duże znaczenie i jest rozumiana szeroko. W 2006 roku, kiedy przeprowadzaliśmy badanie na ten temat po raz pierwszy, istniał wyłącznie ogólny postulat równowagi miedzy życiem osobistym a zawodowym. W tegorocznej edycji badania pracownicy wskazują na konkretne aspekty, które są dla nich ważne. Z naszych najnowszych badań wynika, że praca i życie osobiste wzajemnie się uzupełniają i w różny sposób komponują, w zależności od etapu życia pracownika. Coraz częściej pracodawcy umożliwiają pracownikom pracę z domu, w miejscu pracy panują bardziej partnerskie stosunki, dba się o rozwój osobisty i intelektualny pracownika. W takiej postawie zbliżyliśmy się do społeczeństw zachodnich, gdzie praca nie ma wyłącznie aspektu zarobkowego. Coraz więcej osób jest zdania, że praca powinna być ważną sferą życia, ale nie powinna być oddzielona sztuczną barierą od pozostałych życiowych aktywności. Wszystkie sfery naszego życia powinny się w sposób naturalny przenikać, przy czym praca nie może być sferą dominującą. Nieprzypadkowo w rankingu benefitów pozapłacowych na czele pojawiają się sprawy mało utylitarne: przyjazna atmosfera, lokalizacja firmy, możliwość rozwoju. Wszystkie te benefity dotyczą sfery satysfakcji osobistej. Umiejętne wykorzystanie tego trendu przez pracodawców daje szanse na ułożenie dobrych relacji między pracodawcą i pracownikiem przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych - komentuje Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia.
Badanie Benefity pozapłacowe zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie N=919 osób, na początku roku 2018. Projekt o analogicznej tematyce został również przeprowadzony w 2006 roku, na reprezentatywnej próbie N=500 Polaków. Obie edycje badania zrealizował instytut ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (badania online), na panelu badawczym ePanel.pl.
Dołącz do dyskusji: Polacy w pracy cenią bardziej atmosferę niż benefity pozapłacowe