Polsat przeliczył się z wiosennymi ramówkami. Koszty w górę o 20 proc., wpływy z reklam tv tylko o 0,2 proc.
W zeszłym półroczu koszty operacyjne segmentu mediowego grupy Cyfrowy Polsat, obejmującego głównie Telewizję Polsat i Interię, wzrosły o 20 proc., a wpływy z reklam i sponsoringu tv - jedynie o 0,2 proc. Nadawca dużo zainwestował w wiosenne ramówki, ale w zarabianiu na nich zaszkodziła flauta na rynku reklamowym po wybuchu wojny. - Liczymy, że rynek wróci do dynamiki pozytywnej - mówi Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.
Przychody grupy Telewizji Polsat (czyli jej wszystkich stacji oraz biura reklamy Polsat Media obsługującego też zewnętrznych nadawców) z reklamy telewizyjnej i sponsoringu w pierwszym półroczu 2022 wzrosły o 0,2 proc. do 603 mln zł. Tylko w drugim kwartale nastąpił minimalny spadek - o 0,1 proc. do 330 mln zł.
Cały polski rynek reklamy telewizyjnej, według danych Publicis Groupe, w minionym półroczu zmalał o 1,6 proc. do 2,114 mld zł. W pierwszym kwartale nastąpił jeszcze wzrost o 0,5 proc. (do 960 mln zł), natomiast w drugim - spadek o 3,3 proc. do 1,15 mld zł.
Telewizja Polsat szacuje, że w zeszłym kwartale miała 28,6 proc. udziału w tym rynku.
6 proc. więcej z mediów
Łączne przychody segmentu mediowego grupy Cyfrowy Polsat - oprócz stacji telewizyjnych obejmującego też Grupę Interię i inne platformy internetowe - sięgnęły w zeszłym kwartale 607 mln zł, po wzroście rok do roku o 6 proc.
Firma podała, że wpłynęły na to rosnące przychody z reklam internetowych, od operatorów kablowych i satelitarnych oraz ze sprzedaży licencji, sublicencji i praw majątkowych.
Dynamika była wyższa niż w pierwszym kwartale, kiedy przychody zwiększyły się o 5 proc. do 534 mln zł.
Niższy zysk, bo ramówki dużo kosztowały
Z kolei wydatki operacyjne pionu mediowego (bez uwzględnienia kosztów amortyzacji, utraty wartości i likwidacji) w pierwszym kwartale br. poszły w górę o 20 proc. do 433 mln zł, a w drugim - o 22 proc. do 465 mln zł.
Skąd tak duże wzrosty? - Licząc na lepsze perspektywy rynku reklamy zdecydowaliśmy się utrzymać wiosenną ofertę programową zgodnie z pierwotnymi założeniami - wyjaśniono w prezentacji grupy Cyfrowy Polsat.
Dużo wyższa dynamika kosztów niż wpływów przełożyła się na spadek rentowności. W pierwszym kwartale skorygowana marża EBITDA zmalała o 10,7 pkt proc. do 18,1 proc., a skorygowany zysk EBITDA - o 34 proc. do 97 mln zł. W drugim kwartale marża EBITDA spadła o 9,7 pkt proc. do 23,5 proc., a zysk EBITDA - o 25 proc. do 142 mln zł.
Sprzedaż oferty reklamowej na wrzesień „wygląda przyzwoicie”
- Jeśli chodzi o rynek reklamowy to liczymy, że (w drugim półroczu - przyp.) wróci do dynamiki pozytywnej. Finalnie powinno to oznaczać, że rok zamknie się w okolicy zera w stosunku do zeszłego roku w kontekście tych danych, które mamy za 6 miesięcy" - powiedział podczas telekonferencji dla mediów Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.
- Lipiec, sierpień mamy sprzedane, to wygląda dobrze. Wrzesień jest w trakcie realizacji i to wygląda przyzwoicie. Wygląda na to, że druga połowa roku powinna być OK - opisał.
W maju prezes Telewizji Polsat informował, że spodziewa się niskiego jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy telewizyjnej w 2022 roku.
Członek zarządu ds. finansowych Katarzyna Ostap-Tomann zapowiedziała, że grupa w trzecim kwartale skupi się na stabilizacji EBITDA. - Dla nas to, co jest najważniejsze na trzeci kwartał, to ustabilizowana nominalna EBITDA - zapowiedziała.
W drugim kwartale br. zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł 2022 roku 893,3 mln zł i był o 0,4 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Wynik spadł o blisko 22 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku.
Przychody Cyfrowego Polsatu w drugim kwartale br. sięgnęły 3.228 mln zł i były o 2,8 proc. wyższe od konsensusu. W ujęciu rok do roku sprzedaż zwiększyła się o 2 proc.
Dołącz do dyskusji: Polsat przeliczył się z wiosennymi ramówkami. Koszty w górę o 20 proc., wpływy z reklam tv tylko o 0,2 proc.
Patodokumenty.