SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ponad połowa fanów muzyki słucha minimum 10 gatunków (infografika)

56 proc. fanów muzyki słucha przynajmniej dziesięciu gatunków muzycznych. Znaczenie i miejsce muzyki w życiu fanów różni się w zależności od kraju i grupy wiekowej. Polacy najchętniej słuchają muzyki, z którą się identyfikują, jednak trend ten jest znacznie silniejszy w innych krajach - wynika z badania Havas Sports & Entertainment.

Wyniki badania pokazują, że cyfrowa rewolucja w dużym stopniu wpłynęła na trendy muzyczne. Wzrosła dostępność muzyki, wraz z pojawiającymi się nowymi kanałami, jak streaming czy możliwość zakupu i pobierania utworów online. To z kolei sprawiło, że fani zaczęli słuchać znacznie większej liczby gatunków muzycznych niż przedtem, z łatwością "skacząc" z jednego na drugi.

Tak powstała nowa generacja muzycznych pasjonatów: "Generacja Shuffle". Jej przedstawiciele stanowią większość wśród wszystkich fanów muzyki. 56 proc. badanych słucha minimum dziesięciu gatunków muzycznych. Ich wspólną cechą jest ciekawość, chęć odkrywania i doświadczania nowej muzyki.

Autorzy badania wyróżnili osiem "logik zaangażowania", do których można przypisać zaangażowanie fanów w muzykę:
1. "Logika rozrywki" – czerpanie przyjemności z atmosfery i całościowego doświadczenia: do tej grupy należą fani, którzy czerpią przyjemność nie tylko z muzyki, ale w równym stopniu z całego spektaklu, jakim jest koncert.
2. "Logika imersji" – chęć zatracenia się w muzyce: reprezentują ją fani zwracający uwagę głównie na doznania, których doświadczają słuchając muzyki.
3. "Logika połączeń społecznych" – pragnienie nawiązywania i podtrzymywania relacji z innymi fanami: do grupy kierującej się tą logiką należą fani, którzy czują silną więź ze społecznością innych fanów tego samego zespołu lub gatunku muzycznego.
4. "Logika identyfikacji": łączenie muzyki z życiem prywatnym: fanom kierującym się tą logiką przyjemność sprawia słuchanie muzyki, która podkreśla ich pochodzenie etniczne czy ma związek z ich rodzimą kulturą. To też fani, którzy muzykę łączą z niektórymi okresami w swoim życiu.
5. "Logika obrony": reprezentują ją fani, którzy lubią dyskutować o muzyce z fanami o innych upodobaniach muzycznych.
6. "Logika gry": zaliczają się do niej fani, którzy w dzieciństwie uczyli się śpiewu lub gry na instrumencie. Mogą grać do tej pory. Mogą też grać w gry wideo związane z muzyką.
7. "Logika wiedzy" – chęć nauki i zrozumienia mechanizmów kierujących muzyką: kierują się nią fani, którzy są zainteresowani teorią muzyki i zagadnieniami naukowymi z nią związanymi.
8. "Logika poszukiwań" – pragnienie odkrywania nowych piosenek, muzyków, gatunków, wydarzeń, itd.: logika postępowania charakterystyczna dla fanów, którzy na koncertach i festiwalach odkrywają nowych twórców.

Rodzaj zaangażowania fanów muzyki różni się w zależności od kraju, z którego pochodzą. W Polsce większość fanów w swoim podejściu do muzyki kieruje się "logiką identyfikacji" – ten kierunek deklaruje nieco ponad połowa badanych (52%, jedyny współczynnik wynoszący 50% i więcej). Biorąc pod uwagę wszystkie badane kraje, jest to również najbardziej popularna logika, jednak średnia z tych krajów wynosi o 10 pkt. proc. więcej niż w Polsce (62%). Największy współczynnik, powyżej 70%, deklarują fani muzyki w Ameryce Łacińskiej oraz w Chinach, najmniejszy zaś w Wielkiej Brytanii, Francji i Niemczech (odpowiednio 39%, 42% i 46%).

Oprócz "logiki identyfikacji", Polacy chętnie kierują się także "logiką imersji" i "logiką gry" (odpowiednio 49% i 48%), jednak te współczynniki również są niższe niż średnia wyciągnięta ze wszystkich badanych krajów (odpowiednio 62% i 59%).

Znaczenie ma również wiek. Młodzi fani muzyki w wieku od 13 do 17 lat angażują się w swoją pasję głównie poprzez "zanurzenie w muzyce" (64%). Natomiast co trzeci fan powyżej 35 roku życia kieruje się "logiką poszukiwań". Zachowania "Generacji Shuffle" ponadto wskazują, że mogą pojawić się także nowe logiki zaangażowania.

Najbardziej zaangażowani fani muzyki kierują się jedną z pięciu logik: imersji, wiedzy, obrony, gry lub poszukiwań. Ci fani są świadomi działalności sponsorskiej marek. Są też bardziej skłonni niż pozostali, aby kupować produkty, a także płacić za usługi sponsorów czy polecać je innym. Ponad połowa (55%) nie ma nic przeciwko działalności sponsorskiej marek w zakresie festiwali czy wsparcia dla artystów.

70% respondentów z Polski nie ma nic przeciwko zaangażowaniu marek w organizację lub finansowanie przez nie festiwali i koncertów, a także współpracy z artystami. Okazuje się, że w tym wypadku polscy uczestnicy badania myślą podobnie jak mieszkańcy krajów Ameryki Łacińskiej, czyli Kolumbii, Brazylii i Meksyku. W tych krajach odsetek odpowiedzi twierdzących jest najwyższy.

Polacy podobnie jak Rosjanie patrzą przychylnym okiem na współpracę marek z branżą muzyczną. Niechętnie do takiej współpracy odnoszą się natomiast Brytyjczycy, Niemcy i Francuzi. Niemal połowa (46%) badanych w Polsce twierdzi, że taka kooperacja czyni markę bliższą ich sercu. To najwyższy odsetek odpowiedzi. Taka marka ich zdaniem jest też bardziej wartościowa (43% twierdzących odpowiedzi – najwyższy wskaźnik w Europie). Nie tylko chętniej kupią produkt lub usługę takiej marki, jeśli jeszcze go nie mają, ale będą też bardziej skłonni do ponownych zakupów (44%).

"Fans.Passions.Brands" to autorskie badanie Havas Sports & Entertainment prowadzone we współpracy z Annenberg Innovation Lab Uniwersytetu w Południowej Karolinie. Jego celem jest zbadanie zachowań i motywacji grup fanowskich z branży sportowej i rozrywkowej. Badanie zostało przeprowadzone w maju 2015 r. na 17 rynkach – we Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Portugalii, Polsce, Rosji, RPA, USA (ze specjalnym uwzględnieniem hiszpańskojęzycznej ludności), Meksyku, Brazylii, Kolumbii, Chile, Argentynie, Chinach i Belgii. Metoda badawcza objęła kwestionariusze internetowe w liczbie 18 000. Respondenci mieli powyżej 13 lat. Badanie przeprowadzono na platformie YouGov.

Dołącz do dyskusji: Ponad połowa fanów muzyki słucha minimum 10 gatunków (infografika)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl