SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reddit Sprawdź, czy tam jest Twoja grupa docelowa?

Reddit to zainteresowania, społeczności i ludzie poszukujący praktycznych informacji. To globalna strona internetowa, na której ludzie wymieniają się wiedzą i doświadczeniami. Dominują zdecydowanie treści w języku angielskim i ta praktyka komunikowania się w jednym języku ułatwia dotarcie do zasobów generowanych przez całą społeczność. Obecnie Reditt posiada ponad 57 milionów aktywnych użytkowników dziennie (Daily Active Uniques) na świecie, którzy publikują, komentują, zadają pytania i na bieżąco oceniają treści przez tzw. upvote i downvote. Aktualnie jest to jedna z najpopularniejszych platform w Internecie.

Sam od wielu lat jestem użytkownikiem oraz wielkim fanem Reddita, jednak nadal regularnie obserwuję, że wiele osób z branży reklamowej wciąż  nie zna tego serwisu, mimo takiej skali jego działania. Z tego artykułu dowiesz się czym jest Reddit, kim są i czym interesują się użytkownicy Reddita, czyli Redditorzy. Oraz jak reklama na Reddit’cie pomoże Ci zrealizować Twoje cele reklamowe i biznesowe.

Czym jest Reddit?

Zacznijmy od przedstawienia ogólnej koncepcji Reddita. Jest to społecznościowa strona internetowa, która niemal w całości jest zasilana treściami dostarczanymi przez użytkowników, czyli Redditorów. Użytkownicy łączą się w społeczności zwane subredditami, które są zaprojektowane z myślą o różnych zainteresowaniach W ramach tych społeczności użytkownicy publikują adekwatne posty tematyczne, umieszczają zdjęcia, zadają pytania, dają swoje rekomendacje i udzielają się w komentarzach. W ten sposób tworzą unikalną wartość tego serwisu, którą jest praktyczna i stale aktualizowana wymiana informacji oraz głęboko zaangażowane dyskusje na każdy temat.

Kilka słów o tym, jak wygląda struktura Reddita:
●    Subreddity – są to społeczności zorganizowane wokół konkretnych zainteresowań i moderowane przez Redditorów, którzy ustalają zasady i zarządzają treścią tak, aby zapewnić, że pozostaje ona interesująca i adekwatna dla społeczności. Subreddity są oznaczone literą „r/”, np.: r/gaming, r/science, r/starwars, r/Polska czy r/funny. Obecnie istnieje ponad 100 tysięcy aktywnych subredditów.
●    Posty wypełniają każdy subreddit treścią. Mogą mieć formę tekstu, obrazu lub filmu, a najważniejsze jest to, że inspirują dyskusje w formie komentarzy, które angażują społeczność do wymiany poglądów.
●    Komentarze – są to odpowiedzi na pytania i dodatkowe informacje, które razem tworzą dyskusję. To właśnie w tych komentarzach użytkownicy znajdują odpowiedzi na swoje pytania, porady, praktyczne wskazówki, a przede wszystkim doceniają tę wymianę.
●    Głosowanie – zarówno posty, jak i komentarze dają użytkownikom możliwość głosowania „za” albo „przeciw”, czyli tzw. upvote albo downvote, co jest unikalne dla Reddita. System głosowania „za” albo „przeciw” w serwisie Reddit oznacza, że najciekawsza lub najbardziej odpowiednia treść w obrębie społeczności trafia na samą górę subreddita. Doceniają to użytkownicy, ceniący swój czas, którego nie muszą tracić na niepotrzebne przewijanie w poszukiwaniu trafnych informacji

Tak w skrócie wygląda Reddit od strony technicznej, a teraz czas na zaprezentowanie profilu jego użytkowników.

Ponad 500 mln odwiedzających Reddita miesięcznie na świecie i ciągły szybki wzrost grupy docelowej w Polsce.

Aktualne dane (https://www.redditforbusiness.com/advertise/why-reddit-ads) wskazują, że na świecie jest ponad 57 milionów aktywnych użytkowników Reddita dziennie. Są oni zgromadzeni w ponad 100 tys. społeczności i stworzyli już w sumie ponad 13 mld postów i komentarzy. Według danych wewnętrznych Reddita, największą liczbą Redditorów pochwalić się mogą Stany Zjednoczone. Kolejnymi krajami pod względem wielkości bazy użytkowników są: Wielka Brytania, Kanada, Niemcy oraz Australia.

Kim są najczęściej Redditorzy? To młodzi mężczyźni, często jeszcze w trakcie nauki i najczęściej już nie mieszkający z rodzicami
Czas na krótką charakterystykę populacji polskiej grupy użytkowników Reddita. Prezentowane dane pochodzą z badania Global Web Index dla Polski z okresu Q2’2022-Q1’2023.


Dane wyraźnie pokazują, że użytkownikami Reddita w Polsce są głównie mężczyźni (75%) w bardzo młodym (16-24 lata) oraz w młodym (25-34 lata) wieku. Widzimy też tutaj dominującą grupę reprezentantów Generacji Z i Millenialsów- w sumie 73%.

Kolejne dane pokazują bardziej szczegółowo charakterystykę użytkowników Reddita. Ponad 60% stanowią osoby zatrudnione na pełen etat. Natomiast w stosunku do średniej użytkowników Internetu w Polsce, w grupie Redditorów znajdziemy o połowę więcej osób samozatrudnionych oraz aż 2,5 razy więcej studentów - 16% spośród wszystkich korzystających z serwisu.

Odnośnie posiadanego wykształcenia- największą grupę stanowią osoby jeszcze uczące się- aż 41%. Równocześnie jest to o 8% więcej niż średnio wśród użytkowników Internetu w Polsce.



Tak więc na Reddit’cie znajdziemy młodych dorosłych, aktywnych zawodowo, którzy świadomie korzystają z Internetu, poszukując w nim praktycznych informacji lub dzieląc się nimi z innymi członkami społeczności. Najczęściej prowadzą własne życie będąc w związku i mieszkając z partnerem lub partnerką (52%). Kolejnymi grupami są osoby mieszkające z rodzicami- 36% lub samotnie- 10%.

Tak zwany wysoki status socjoekonomiczny deklaruje 58% z użytkowników Reddita vs. średnia 53%. Czyli o 5 punktów procentowych więcej niż średni użytkownik Internetu w Polsce. Wydaje się więc, że jest to grupa reprezentująca bardzo atrakcyjny potencjał zakupowy.

Trzy główne psychograficzne typy użytkowników Reddita: pasjonaci, eksperci i wyszukiwacze
●    Pasjonaci i entuzjaści, którzy są zorganizowani wokół subredditów tematycznych, takich jak: turystyka, sport, gadżety technologiczne, ogólnie pojęta rozrywka ze szczególnym fokusem na gaming (np. r/gaming, r/cyberpunk).
●    Społeczność specjalistów i profesjonalistów, która publikuje i wymienia się informacjami związanymi z programowaniem, administracją sieciami, sprzętem komputerowym, fintechem (np. r/programming, r/CryptoCurrency, r/devops). Dzięki użytkownikom tych subredditów w serwisie można znaleźć stale aktualizowane informacje branżowe wprost od specjalistów.
●    Wyszukiwacze, czyli osoby poszukujące informacji na różne tematy, które bardzo często trafiają do Reddita przypadkowo. Są to zwykle osoby, które mają dokonać wyboru i chcą wesprzeć swoje decyzje opiniami innych osób: wybór laptopa, samochodu czy miejsca na wakacyjny wypoczynek. Reddit udostępnia czytelnikom rozbudowane dyskusje zawierające poszukiwane przez nich frazy.

W tej grupie użytkowników ruch generują wyszukiwarki internetowe, a odbiorcami często są osoby, które nawet nie posiadają konta Reddita.

Podpowiedź dla każdego, kto szuka informacji w Google: dodawaj „reddit” do poszukiwanej frazy, a zobaczysz, jak ciekawe zasoby odkryje przed Tobą Internet.

Czym interesują się Redditorzy? Konsumpcja, motoryzacja, rozrywka, gaming i technologia

Po psychograficznej ilustracji populacji Reddita czas na dane z Global Web Index, które dostarczają dodatkowych informacji o zainteresowaniach użytkowników Reddita, ich stylu życia, stanie posiadania oraz potrzebach. Poniżej zamieszczam kilka najciekawszych przykładów.


Prawie wszyscy ankietowani Redditorzy deklarują, że spożywają alkohol (92%), zdecydowana większość żywi się fast foodami (66%) i raczej są to osoby, które delektują się konsumpcją, także poza domem (32%). Jak widać, bardzo niewielki odsetek, bo tylko 8% ankietowanych osób, interesuje się kuchnią wegetariańską.  Sugeruje to, że tematyka zdrowego stylu życia raczej nie jest tym, co przyciąga użytkowników do Reddita.

Ankietowani w większości są posiadaczami samochodów (83%), a spora część użytkowników Reddita (31%) deklaruje, że interesuje się motoryzacją. To jest znacząca grupa! Można do nich docierać z reklamą ubezpieczeń, opon, serwisów, aby pomiędzy komentarzami oraz wymianą informacji dotyczących ich zainteresowań reklamować to, z czego każdy posiadacz samochodu regularnie korzysta. Wśród ankietowanych aż 12% osób wskazało, że aktualnie poszukują nowego samochodu. Potencjału takiego zainteresowania nie trzeba tłumaczyć – do tych osób po prostu trzeba docierać.

Dane w panelu reklamowym Reddit pokazują, że 30% polskich użytkowników tego serwisu zaznaczyło w swoich zainteresowaniach gaming. To jest grupa ponad miliona osób, które deklarują, że lubią tak spędzać czas. A to pozwala przypuszczać, że również w nią inwestują.

Dane z badania Global Web Index pokazują, że większość użytkowników korzysta z gier na smartfonach (60%), a nieco mniejsza grupa zaznaczyła, że są graczami PC (46%). Warto zaznaczyć, że grupy te są rozłączne, bo przecież granie na smartfonie nie wyklucza grania na PC czy konsoli. Redditorzy grają i to widać gołym okiem.

Co pokazują dane ankietowe dotyczące tego, jak spędzają wolny czas użytkownicy Reddita, poza tym, że grają? Większość ankietowanych korzysta z telewizji w streamingu (61%), ponad połowa deklaruje, że interesuje się telewizją, a 36% twierdzi, że chodzi do kina. Te dane uzupełniają profil młodych dorosłych, którzy lubią przyjemnie spędzać czas i są gotowi płacić za rozrywkę.

Na koniec informacje, które mogą być bardzo cenne dla reklamodawców. Aż 45% użytkowników zadeklarowało, że są na Reddit’cie, ponieważ interesuje ich zakup nowego telefonu. Specyfika serwisu sugeruje, że z bardzo dużym prawdopodobieństwem są tu specjalnie po to, aby korzystać z informacji publikowanych przez innych Redditorów i wspomóc się nimi przy dokonywaniu własnych decyzji zakupowych. Podobna sytuacja dotyczy osób zainteresowanych zakupem nowego laptopa lub PC. 18% ankietowanych osób odpowiedziało, że planują taki zakup. Biorąc pod uwagę wspomniane wcześniej dane demograficzne, łatwo można sobie wyobrazić tę grupę: młodych dorosłych mężczyzn, którzy mają stałe zatrudnienie i środki na to, aby co jakiś czas wymieniać swój sprzęt elektroniczny na nowszy i lepszy.


Krótkie podsumowanie, kim jest Redditor

Szerokiej społeczności polskiego Internetu Reddit nie jest jeszcze bardzo znany, jednak  ilość odbiorców treści z platformy w Polsce szacuje się na około 3mln (Dane Gemius/PBI na Q2 2023 wskazują 2.6mln), przy czym reprezentacja rynku nie jest równomierna. W pewnych grupach, takich jak IT, gaming czy kryptowaluty, serwis ten jest  znacznie bardziej popularny niż w typowo lifestylowych obszarach, takich jak moda, gotowanie czy ogólnie rozumiany rynek konsumencki. To jednak nie oznacza, że Reddit jest przeznaczony wyłącznie dla wąskiego grona odbiorców reklam.

Analizując dostępne dane wiemy, że użytkownik Reddita to świadomy konsument poszukujący praktycznych informacji, raczej młody lub bardzo młody dorosły, aktywny zawodowo. Ma on konkretne zainteresowania, zna język angielski, lubi oraz stać go na konsumpcję i rozrywkę. To wszystko sprawia, że Redditor stanowi, z punktu widzenia marketerów, atrakcyjny potencjał zakupowy.


Reddit umożliwia znaczne poszerzenie zasięgu kampanii reklamowej


Powyższa ilustracja pokazuje, że tylko 12% Redditorów nie korzysta z Facebooka, co przy popularności tej ostatniej platformy raczej nie zaskakuje. Widać jednocześnie, że już tylko połowa z nich korzysta równolegle z Pinteresta (również portal dla ludzi dzielących się zainteresowaniami, chociaż zupełnie w inny sposób) lub Twitcha (portal typowo gamingowy, ale nie o grach, tylko faktycznie koncentrujący się na graniu i streamingu). Oznacza to, że realizując kampanię równocześnie na tych portalach oraz na Reddit’cie możemy zapewnić znaczne zwiększenie zasięgów. A przede wszystkim - dotarcie do grup konsumentów, do których nie dotrzemy inaczej.

Jakie są możliwości doboru grupy docelowej dla reklamy w Reddit’cie?  

Przede wszystkim możemy segmentować użytkowników według ich zainteresowań i docierać do konkretnych społeczności, czyli subredditów.

Aktualne możliwości targetowania w Reddit’cie pozwalają łatwo dotrzeć z komunikatem reklamowym do specyficznych grup, np.: do programistów określonego języka programowania z ofertą pracy, do miłośników komiksów Marvela zainteresowanych nową premierą- z jej zwiastunem, a do osób budujących swój pierwszy komputer - z reklamą podzespołów, monitorów, a także mebli i nagłośnienia. Nie zapominajmy też o tym, że niezależnie od przynależności do subredditów i społeczności, każdy z użytkowników jest konsumentem, który je, pije, ubiera się czy bawi ze znajomymi. A spędzając czas w Reddit’cie, może zainteresować się czymś, co nie jest jego pasją, a raczej odpowiada na codzienne potrzeby.


Co warto zapamiętać o użytkownikach Reddita w Polsce:

1.    Jest to grupa kilku milionów użytkownoków, z czego 75% to mężczyźni.
2.    Są to zarówno pasjonaci, jak i profesjonaliści, zaangażowani i aktywni w społecznościach tematycznych i znający język angielski.
3.    Do największych i aktywnych grup zainteresowań Redditorów należą: gaming, informacje, rozrywka, technologia, biznes i finanse.
4.    Reddit to ważne źródło informacji w procesach podejmowania decyzji zakupowych, dotyczy to głównie produktów marek dostępnych globalnie.
5.    Dotarcie do społeczności Reddita można być użyte do poszerzenia zasięgu dostępnego w innych mediach społecznościowych.


Autor: Grzegorz Marowski - Reddit, Client Partner Lead w Httpool Polska Grupa Aleph

Httpool by Aleph, wraz z innymi spółkami grupy Aleph, reprezentuje wiodące platformy mediów cyfrowych w Europie Środkowo-Wschodniej oraz w ponad 130 krajach na całym świecie, wspierając ich rozwój i napędzając wyniki biznesowe reklamodawców cyfrowych. Jako przedstawiciele naszych partnerów na nowe i istniejące rynki, zatrudniamy dedykowane lokalne zespoły profesjonalistów z branży i ekspertów od platform. Nasi doświadczeni eksperci pracują ramię w ramię z reklamodawcami, edukując ich oraz pomagając w tworzeniu i realizacji kampanii digitalowych.
Dzięki innowacyjnemu zestawowi zastrzeżonych technologii, rozwiązaniom performance i rozległej wiedzy rynkowej, w połączeniu z nieograniczonym transgranicznym rozwiązaniem kredytowym i płatniczym, Httpool by Aleph umożliwia reklamodawcom łączenie się z ich grupami docelowymi w najbardziej efektywny sposób, konsekwentnie maksymalizując ich ROI. Dzięki nawiązanym partnerstwom i wzrostowi przez przejęcia w naszych globalnych sieciach, jesteśmy liderem w branży, umożliwiając reklamodawcom osiąganie nowych kamieni milowych i wyznaczanie benchmarków.
Najbardziej znane media i platformy społecznościowe na świecie, w tym Meta, TikTok, X, Google, Microsoft Advertising, Pinterest, Reddit, Snapchat, Spotify, Twitch, Warner Music, Brainly i inne, wybrały Httpool by Aleph jako wyłącznego partnera w zakresie sprzedaży reklam w wybranych regionach. Marki Aleph reprezentują ponad 45 głównych globalnych platform w ponad 130 krajach. Nasz zespół biegle włada ponad 60 językami, aby móc obsługiwać dziesiątki tysięcy firm na globalnych platformach. Obsługujemy wszystko, od reklamy u najbardziej znanych światowych gigantów mediów społecznościowych po płatności transgraniczne w 49 lokalnych walutach. Każdy rynek jest wart poznania i rozwoju, a z Aleph masz dostęp do świata.