SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklamowi liderzy radiowi

Podsumowanie I półrocza roku 2003 w reklamie radiowej

Wydatki na reklamę radiową w I półroczy wyniosły 420 991 168 złotych co stanowi wzrost w porównaniu do analogicznego okresy roku poprzedniego o ponad 63 mln złotych. Jak w poprzednim roku dominują stacje ogólnopolskie posiadając ponad 65 % udziału w ogóle wydatków (więcej o wynikach stacji ogólnopolskich).

Monitorowane lokalne stacje rozproszone po całym kraju skupiły 35 % wszystkich wydatków. Na czele znalazły się przede wszystkim rozgłośnie nadające w największych polskich miastach: Warszawie, Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Trójmieście i Łodzi.

Wśród lokalnych stacji radiowych prym wiedzie warszawskie Radio Pogoda, która należy do grupy radiowej Agory. Stołeczna stacja w pierwszych sześciu miesiącach tego roku zarobiła blisko 10 mln złotych, tym samym plasując się na pierwszej pozycji i ugruntowując swoją dzierżoną od kilku lat pozycję lidera wśród lokalnych stacji radiowych.

Kolejne miejsce w tej kategorii, z wpływami blisko 8,6 mln złotych, zajęło radio Wawa. Warto zauważyć, że wśród pierwszej dziesiątki stacji lokalnych znalazły się aż cztery stacje należące do grupy Eski.

TOP 10 stacji lokalnych

POGODA Warszawa 9 894 873 zł
WAWA 8 560 640 zł
ESKA Warszawa 8 384 198 zł
ESKA Łódź 5 962 674 zł
ESKA Wrocław 5 864 219 zł
KAROLINA Katowice 5 595 870 zł
ESKA Poznań 5 525 612 zł
PARADA Łódź 5 134 455 zł
KOLOR Warszawa 4 757 779 zł
ESKA NORD Gdańsk 3 763 168 zł

Dominującą branżą reklamy radiowej, podobnie jak i przed rokiem, była branża "Rozrywka i kultura". Wygenerowała ona prawie 30 % ogółu wydatków na radio. Dla pełnego zrozumienia zjawiska należy jednak zaznaczyć, że w skład tej branży wchodzą także wydatki na autopromocję. Te rzecz jasna zawyżają wielkość rzeczywistych przychodów, chodź po odjęciu autopromocji branża "Rozrywka i kultura" mimo wszystko pozostaje liderem w rankingu.

Branże "Rozrywka i kultura", "Motoryzacja i transport (53,4 mln)" wraz z kolejnymi: "Telekomunikacją" (53,4 mln) "Sprzedażą" (47,5 mln), oraz "Finansami i marketingiem" (30 mln) skupiają ponad 76% wydatków przypadających na wszystkie branże.

Wydatki reklamowe przedstawiane w niniejszym zestawieniu opierają się na danych zaczerpniętych z oficjalnych cenników i nie uwzględniają rabatów, jakie oferują poszczególni nadawcy. Dane użyte do tego raportu pochodzą z monitoringu reklam radiowych w stu stacjach na terenie kraju, przeprowadzanego przez firmę CR Media.

Komentarz Macieja Teliszewskiego, Dyrektora Handlowego CR Media.

Otóż gdyby spojrzeć na dane rate card po odjęciu autopromocji to okazuje się że rynek radiowy urósł o blisko 20,5% z czego na stacje ogólnopolskie przypadła rola konia pociągowego wzrostu gdyż ta część rynku w danych cennikowych zanotowała dodatnia dynamikę rzędu 31,7% podczas gdy lokalna część rynku raptem 4,6%. Dlaczego zatem jest tak złe skoro jest tak dobrze. To już retoryczne pytanie i w zasadzie sam sedno problemu nudne się stało, ale wywołany do tablicy odpowiadam, iż niestety rok 2003 to był i jest kolejny rok wojny cenowej (choć prywatnie ufam ze to już rok ostatni tej wojny na której zdaje się wygranych nie widać).
Pierwsza polowa roku 2003 to również dowód na to ze więksi i silniejsi mogą więcej i skrzętnie to wykorzystują. Nie mniej, choć zdecydowanie widać ze stacje ogólnopolskie kontynuowały ubiegłoroczny proces przechwytywania budżetów, które wcześniej częściej lądowały w stacjach lokalnych to tak dobra sytuacja jak przedstawiona na wynikach cennikowych jest pozorna. Należy, bowiem pamiętać ze w tym roku proces uelastycznienia upustów osiągnął momentami absurdalne wymiary i nie jednokrotnie sprowadzał się do postawienia wszystkiego na jedna kartę byle tylko klienta mieć. Oczywiście odbije się to czkawka a przepełnione bloki ogólnopolskich stacji komercyjnych same mówią za siebie. Gdyby podsumować to jednym zdaniem wartość dynamiki wzrostu obrotów cennikowych jest niestety w tym wypadku funkcja elastyczności polityki rabatowej i ze stopniem tej elastyczności ściśle skorelowany, toteż patrząc na przedstawione dane możemy stwierdzić ze liczby mówią same za siebie i dopiero przez to rodzaj filtra należy półrocze podsumowując. Oczywiście nie chce twierdzić, że wszyscy na tym rynku stracili i te wzrosty są w całej rozciągłości pozorne.

Dołącz do dyskusji: Reklamowi liderzy radiowi

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl