Telewizja Polska rekordowo źle oceniana, pierwszy raz przewaga negatywnych opinii
W cyklicznym sondażu CBOS o ocenach mediów przez odbiorców Telewizja Polska zanotowała rekordowo niski wynik. Pierwszy raz źle jej działalność oceniła większa część respondentów niż dobrze.
W sondażu zrealizowanym przez CBOS od 8 od 18 kwietnia źle działalność Telewizji Polskiej oceniło 44 proc. pytanych osób, a dobrze - 40 proc.
Udział negatywnych opinii jest najwyższy w historii badania prowadzonego cyklicznie od 1997 roku. Do wiosny 2014 roku utrzymywał się w przedziale 10-20 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Kolejny sondaż realizowano dopiero wiosną 2016 roku, już po powołaniu nowych władz TVP (prezesem został wtedy Jacek Kurski), które pociągnęły za sobą ogromne zmiany w firmie, zwłaszcza programach informacyjnych i publicystycznych. Wtedy negatywnych ocen było już 20 proc., potem ich udział wzrósł do ok. 30 proc., a w sondażu w października ub.r. - już 38 proc.
Natomiast udział pozytywnych ocen, który ponad dekadę temu przekraczał nawet 80 proc., wiosną 2016 roku zmalał poniżej 70 proc., rok później - poniżej 60 proc., a w październiku ub.r. było to już tylko 48 proc.
W ramach sondażu CBOS Polacy są pytani o ocenę wszystkich najważniejszych nadawców telewizyjnych i radiowych. Nie opublikowano jeszcze pełnych wyników badania z kwietnia br.
Zostało ono zrealizowane metodami wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych na reprezentatywnej grupie 1 131 pełnoletnich osób.
2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty
W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).
Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.
W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.
Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.
Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.
1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.
Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.
W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).
Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.
4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Telewizja Polska rekordowo źle oceniana, pierwszy raz przewaga negatywnych opinii
#MUREMZATVP
Jacek przestań wszyscy wiedzą że to Ty:)