Wpływy reklamowe TVP w I kwartale br. o 11,8 proc. niższe niż średnia z ub.r.
W pierwszym kwartale br. przychody reklamowe Telewizji Polskiej były o 11,8 proc. niższe niż średnie wpływy kwartalne firmy z tego tytułu w ub.r. - poinformował Jacek Kurski. W 2016 roku przychody reklamowo-sponsoringowe nadawcy zmalały o 5,4 proc.
Jacek Kurski podał dane o wpływach reklamowych TVP w odpowiedzi na interpelację posła Wojciech Król z PO skierowaną do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, którą resort przekazał publicznemu nadawcy. Poseł zapytał, o ile proc. zmalały te przychody. - Proszę o porównanie roku 2015 z rokiem 2016 oraz o dane za pierwszy kwartał 2017 r. - zaznaczył.
Prezes TVP zaznaczył, że firma podaje tylko swoje roczne sprawozdania finansowe, do czego jest zobowiązana przepisami. - Natomiast dane kwartalne nie są publikowane, gdyż upublicznianie takich informacji w trakcie roku skutkuje możliwością ich wykorzystania przez konkurencję do podnoszenia swoich cenników - zaznaczył.
Telewizja Polska w raporcie dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że w ub.r. zanotowała 872 mln zł wpływów z reklam (o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej) i 365,5 mln zł z abonamentu radiowo-telewizyjnego (o 9,6 proc. mniej niż w 2015 roku). - Ma to związek przede wszystkim z malejącym z roku na rok udziałem reklamy telewizyjnej w ogólnych wydatkach reklamowych głównie z powodu przesuwania środków w stronę reklamy internetowej - skomentował Kurski w odpowiedzi na interpelację.
Dodajmy, że według Starcomu w ub.r. nakłady reklamowe w telewizji w Polsce wyniosły 4,07 mld zł, o 1,3 proc. więcej niż rok wcześniej, a udział reklamy tv w całym rynku wzrósł minimalnie, z 49,7 do 49,8 proc. Natomiast firmy Double Check i Kantar Media oszacowały wartość reklamy telewizyjnej w u.br. na 3,56 mld zł (1,3 proc. więcej niż rok wcześniej), a jej udział w całym rynku reklamowym - na 51,7 proc.
Jacek Kurski poinformował też, że „w I kwartale 2017 roku przychody reklamowe TVP zmniejszyły się o 11,8 procent w stosunku do 2016”. - Oczywiście należy pamiętać o tym, że takie porównanie nie do końca jest uprawnione, gdyż do średniej rocznej odnosimy dwa miesiące zimowe, gdy program jest głównie powtórkowy i cenniki reklamy dużo niższe niż w sezonie jesiennej ramówki, kiedy stacje telewizyjne notują największy wzrost przychodów - zaznaczył.
Średnia miesięczna wpływów reklamowych TVP w ub.r. (872 mln zł) wynosi 72,67 mln zł, a średnia na kwartał - 218 mln zł. Jeśli tę drugą kwotę pomniejszyć o 11,8 proc., wychodzi 192,28 mln zł.
Według badania Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. udział TVP1 w rynku oglądalności wyniósł 10,14 proc. (po spadku o 12,66 proc. w skali roku), TVP2 - 7,84 proc. (7,22 proc. w dół), a TVP Info - 3,52 proc. (po wzroście o 12,46 proc.).
W ub.r. TVP zanotowała 180 mln zł straty, jednocześnie zwiększyła się liczba jej pracowników.
Dołącz do dyskusji: Wpływy reklamowe TVP w I kwartale br. o 11,8 proc. niższe niż średnia z ub.r.