Trendy na polskim rynku GSM
Firma doradcza Roland Berger prognozuje, że penetracja rynku GSM w Polsce wzrośnie z obecnych 40% do 75% w ciągu najbliższych 5 lat
Firma doradcza Roland Berger prognozuje, że penetracja rynku GSM w Polsce wzrośnie z obecnych 40% do 75% w ciągu najbliższych 5 lat. Otwiera to duże szanse przed polskimi operatorami GSM, jednakże Roland Berger ostrzega, że zwiększanie udziału w rynku może w przyszłości odbywać się kosztem wyniku finansowego. Roland Berger przeprowadził dogłębną analizę rynku GSM w Polsce i wyznaczył najważniejsze trendy określające przyszłość telefonii komórkowej:
1. Korzyści dla klientów przewyższają technologie. Oznacza to, że klienci nie koncentrują się na technologii, lecz na skutecznych i prostych zastosowaniach. Dlatego technologia nie powinna być kluczowym elementem komunikacji marketingowej, co potwierdza porażka WAP.
2. Współpraca z MVNOs (wirtualnymi operatorami sieci komórkowych) jest nieunikniona. Skorzystają na niej ci operatorzy, którzy pierwsi przygotują obopólnie korzystne oferty i podpiszą umowy z podmiotami wirtualnymi. Dzięki temu skutecznie powiększą bazę swoich klientów i przychody.
3. Kluczem do długoterminowego sukcesu operatorów GSM jest minimalizowanie wskaźnika migracji. Wskaźnik ten jest stosunkowo wysoki zarówno w Polsce, jak i w Europie, gdzie sięga 30%. Roland Berger wskazuje, że zmniejszenie migracji jest wynikiem wdrożenia proaktywnego programu lojalnościowego, atrakcyjnej i kompleksowej oferty oraz stałej opieki nad klientem.
4. Aplikacje obrazkowe będą kluczowym czynnikiem wzrostu telefonii komórkowej. Według prognoz Gartner Datagroup, udział sprzedaży telefonów z aparatami fotograficznymi sięgnie w 2006 roku aż 66%. Dlatego w latach obecnych kluczowe będzie tworzenie nowych usług i aplikacji oraz wprowadzanie prostych cenników, co stymulować będzie pozyskiwanie nowych klientów.
5. Zwiększy się presja na wyniki, dlatego istotnym czynnikiem sukcesu będzie koncentracja operatorów na kluczowych aktywach i procesach. Coraz więcej zadań powinno być oddawane w outsourcing, powstaną także alianse strategiczne z partnerami (np. T-Mobile z firmami Microsoft i Compaq).
6. Telefonia komórkowa będzie zastępować stacjonarną. W Polsce już w 2002 roku liczba użytkowników telefonów komórkowych (13.898 tys.) przekroczyła liczbę telefonów stacjonarnych (11.968 tys.). Zgodnie z prognozami Roland Berger operatorzy będą koncentrować się na zwiększaniu zasięgu, jednocześnie ceny usług będą systematycznie spadać.
Dołącz do dyskusji: Trendy na polskim rynku GSM