SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Vectra ma zapłacić miliony za podwyżkę. Przegrała w sądzie z UOKiK

Sąd przyznał rację Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie kary nałożonej dwa lata temu na Vectrę. Operator za wprowadzenie podwyżek bez zgody klientów w trakcie trwających umów ma m.in. zapłacić ponad 22 mln zł grzywny.

fot. materialy prasowefot. materialy prasowe

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na platformie X podał, że Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Vectry w sprawie kary nałożonej na operatora pod koniec grudnia 2022 roku.

- Wyrok sądu w sprawie praktyk spółki Vectra to ważny sygnał dla konsumentów i całej branży. Od wielu lat podkreślamy, że zmiana istotnych warunków umowy na czas nieoznaczony może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje - skomentował prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Co na to Vectra? - Nie zgadzamy się z niekorzystnymi rozstrzygnięciami, wyrok jest nieprawomocny, dlatego będziemy składać apelację. Dalsze kroki podejmiemy po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku i jego dokładnej analizie. Do tego czasu nie będziemy udzielać szczegółowych informacji oraz komentować tej sprawy - przekazało nam biuro prasowe firmy.

Vectra ukarana za podwyżkę

Za co Vectra została ukarana przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów? W listopadzie 2021 roku regulator postawił firmie zarzuty na podstawie postępowania dotyczącego klauzuli modyfikującej umowy, które operator wdrożył w latach 2019-2020. Klauzulę dodano także w zawartych już wcześniej umowach z klientami.

Klauzule pozwoliły Vectrze wprowadzić w kolejnych latach podwyżkę opłat - po 5 zł miesięcznie za usługę telewizyjną i internetową. Wyznaczała klientom termin, w którym mogą nie zgodzić się na zmiany i wypowiedzieć świadczone usługi. Jeśli tego nie zrobili, musieli płacić wyższe stawki.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Prezes UOKiK nałożył za to na Vectrę 22,23 mln zł grzywny, nakazał wycofać klauzulę i usunąć jej skutki. W praktyce oznacza to, że firma będzie musiała zwrócić klientom „pobrane w sposób nieuprawniony części opłat abonamentowych przez okres, w którym je naliczała”.

W komunikacie Urzędu podkreślono, że „zarówno klauzula modyfikacyjna, a także późniejsze podwyżki opłat abonamentowych, nie zostały skutecznie wprowadzone do obowiązujących umów, gdyż odbyło się to bez podstawy prawnej, co wprowadzało konsumentów w błąd. Regulator uznał, że klauzula modyfikująca umowy i późniejsza podwyżka naruszyły zbiorowe interesy konsumentów.

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - komentuje w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Zaznaczono, że jeżeli postanowienia umowne nie zawierają prawidłowej klauzuli modyfikacyjnej a przedsiębiorca planuje wprowadzić zmiany do umów na czas nieoznaczony, może zostać zawarte porozumienie między stronami na partnerskich zasadach, w ramach pełnej dobrowolności, bez konieczności wypowiadania umowy. - Taka sytuacja w przypadku Vectry nie miała miejsca, a przedsiębiorca wykorzystał swoją mocniejszą pozycję i arbitralnie narzucił klientom najpierw samą klauzulę modyfikacyjną, a potem podwyżkę opłat abonamentowych - podkreślił UOKiK.

CZYTAJ TEŻ: Polskie sieci kablowe podniosą ceny? Krytykują decyzję posłów

Vectra przekonywała, że zmiany w umowach i podwyżka zostały wprowadzone zgodnie z prawem. - W działaniach z 2019 i 2020 roku, mających na celu wprowadzenie do części umów zapisów tzw. klauzuli modyfikacyjnej, zabezpieczyliśmy w odpowiedni sposób interesy klientów tj. wszystkie osoby, których zmiany te dotyczyły, otrzymały od nas korespondencję, w której w jasny sposób wyjaśnialiśmy przyczyny ich wdrożenia - zapewnił operator w oświadczeniu.

Podkreślił, że nie zgadza się z „nałożonymi bezprecedensowymi sankcjami” i skieruje sprawę do sądu.

Kolejne zarzuty dla Vectry

Na początku 2024 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował tzw. klauzule inflacyjne, które grupa Vectra i przejęta przez nią kilka lat temu Multimedia Polska stosują w umowach z klientami od listopada 2022 roku. Obu operatorom postawiono zarzuty, grupa Vectra się z nimi nie zgadza.

W maju obie spółki usłyszały kolejne zarzuty od UOKiK - dotyczące sposobu prezentowania cen i pozbawiania klientów rabatu.

W 2023 roku przychody grupy Vectra zwiększyły się o prawie 7 proc. do 1,7 mld zł, a przy dużo słabszym wzroście wydatków operacyjnych i wzroście kosztów obsługi długu jej strata netto zmalała ze 131,8 do 20,2 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Vectra ma zapłacić miliony za podwyżkę. Przegrała w sądzie z UOKiK

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tfu
Patrzcie państwo, przychody Vectry w 2023 wzrosły o 7%, a tak jęczęli, jakby mieli już zamykać interes.
odpowiedź
User
Kotek
To chyba najbardziej uwikłany w spory sądowe operator telewizji. Od lat, co kilka miesięcy zapada kolejny wyrok i płacą kary za naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Trzeba mieć nie po kolei w głowie, żeby być ich abonentem.
odpowiedź
User
nrl
UOKiK wydaje oświadczenia w prywatnym serwisie napędzając mu ruch, zamiast na powszechnie dostępnej własnej witrynie? Bardzo pro-konkurencyjne.
odpowiedź