W 2023 nastąpi spadek inwestycji w produkcję wideo
Według firmy Ampere Analysis nadchodzący rok przyniesie najwolniejszy wzrost wydatków na treści wideo od dekady, z wyjątkiem roku pandemii, czyli 2020. Dla widzów oznacza to mniej nowych i atrakcyjnych treści na platformach. Jak się jednak okazuje, nie wszystkie mają takie same plany.
Firma spodziewa się, że globalne wydatki na nowe produkcje wzrosną zaledwie o 2% rok do roku – będzie to najniższy wzrost od ponad dekady (z wyłączeniem załamania spowodowanego przez Covid w 2020 roku).
Stoi to w wyraźnej sprzeczności z rokiem 2022, w którym globalne wydatki na treści wzrosły o 6% do 238 mld USD, głównie dzięki platformom streamingowym.
Pomimo pewnej ostrożności w drugiej połowie ubiegłego roku, serwisy streamingowe łącznie wydały ponad 26 miliardów dolarów na oryginalne treści w 2022 roku.
Oszczędności platform streamingowych
Sytuacja gospodarcza na całym świecie wymusza oszczędności w gospodarstwach domowych, skłaniając tym samym firmy do wdrażania planów oszczędnościowych i ograniczania wydatków na treści. Do firm, które już wdrażają te środki, należy Netflix. Platforma po pierwszym globalnym spadku liczby abonentów ogłosiła, że w 2023 roku wstrzyma inwestycje w treści. Dowodem na to jest fakt, że w 2022 skasowała aż dwadzieścia swoich seriali.
Perspektywy na ten rok nie są jednolite we wszystkich grupach medialnych – niektóre będą nadal napędzać inwestycje podczas gdy inne będą je ograniczać.
Ekspansja Disney+ i Warner Bros. Discovery
W 2023 roku Disney i nowo utworzone Warner Bros. Discovery wyprzedzą Comcast i jego spółki zależne, stając się czołowymi inwestorami w oryginalne treści wideo – Disney osiągnie 10,5 mld USD, a Warner Bros Discovery przekroczy 9,5 mld USD. Netflix będzie nadal wydawał środki na dedykowane treści wideo, wnosząc ponad 25% globalnych inwestycji w oryginalne produkcje przeznaczone na swoją platformę streamingową.
Inwestycje w treści przez nadawców komercyjnych i publicznych nadal utrzymują się poniżej poziomów sprzed pandemii, co jest spowodowane spadkiem przychodów z reklam telewizyjnych wynikającym z gorszej sytuacji gospodarczej i ciągłego przechodzenia odbiorców na platformy streamingowe.
Oczekuje się, że w 2023 roku nadawcy komercyjni staną w obliczu 3% spadku inwestycji w nowe treści.
Więcej tańszych formatów
Hannah Walsh, kierownik ds. badań w Ampere Analysis, powiedziała: „Usługi platform streamingowych odnotują wzrost całkowitych inwestycji w treści w 2023, ale mniejszy o 8% w porównaniu do 25% w 2022 roku.
Usługi VOD nadal będą koncentrować się na dostarczaniu oryginalnych treści, aby konkurować na zatłoczonym rynku, ale już obserwujemy zmianę w ich zamawianiu, która objawia się w postaci większej liczby tańszych formatów”.
Dołącz do dyskusji: W 2023 nastąpi spadek inwestycji w produkcję wideo