Wskaźnik BriefIndex konsekwentnie w górę
Według najnowszej fali badania BriefIndex, wskaźnik koniunktury na rynku mediów i reklamy wzrósł o kolejne 3,75 punktów. Obecnie wynosi on 77,5 punktów
Przypomnijmy, że wskaźnik ten rośnie systematycznie od sierpnia 2003 r., kiedy wyniósł 54., aby dokładnie po roku wzrosnąć o 23,5 punktów.
Według najnowszych badań, aż 50 procent respondentów uważa, że w ciągu najbliższych trzech miesięcy sytuacja na rynku komunikacji marketingowej raczej się poprawi (dla porównania - 42 procent w czerwcowej fali i 28 procent w fali z sierpnia 2003). Jedynie 2 procent ocenia, że sytuację na rynku mediów i reklamy w ciągu najbliższych trzech miesięcy zdecydowanie się pogorszy (dla porównania - 5 procent w fali z sierpnia 2003 i 5 procent w czerwcowej fali). Ciekawe jest, że rok temu w fali sierpień 2003 r. nikt nie wierzył, że sytuacja zdecydowanie się poprawi - 0 procent odpowiedzi. Jednak wraz ze zmieniającą się sytuacją rynkową rósł optymizm ankietowanych, osiągając w fali lutowej 2003 r. - 1 procent, czerwcowej 2003 r. - 3 procent, a w obecnej fali - 5 procent.
Tak jak w poprzednich miesiącach, badani obserwują większą aktywność reklamodawców i generalną poprawę koniunktury: "Klienci coraz śmielej wydają pieniądze na działania reklamowe, wiąże się to z ogólnym ożywieniem na rynku", "Rynek się obudził, zaczyna się coraz więcej dziać, coraz więcej klientów decyduje się na współpracę z mediami": oraz częściej pojawiają się opinie, że poprawa sytuacji nie jest przejściowa "Trend przyrostu przychodów i powszechnego optymizmu jest stały". Część badanych ciągle uważa, że poprawa koniunktury nie jest wystarczająca (3 procent): "Zmiany, których się spodziewałem następują zbyt wolno lub w ogóle ich nie widać. Jest to szczególnie widoczne po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Jeszcze nam daleko do sytuacji, jaka panuje na innych rynkach".
Badanie obrazuje również opinię respondentów na temat strategii firm, inwestycji oraz konkurencyjności na rynku mediów i reklamy.
Sierpniowej 2004 fali BriefIndexu, podobnie jak poprzednim badaniom koniunktury na rynku mediów i reklamy, towarzyszyły pytania omnibusowe, które dotyczyły tym razem kreowania i promowania marek. Zdaniem 44 procent badanych, produkty markowe wymagają większych nakładów na reklamę niż produkty niemarkowe. 46 procent osób nie zgadza się ze stwierdzeniem, że produkty niemarkowe wpływają na spadek sprzedaży produktów markowych. Zdaniem 57 procent respondentów, agencje PR w Polsce skutecznie pomagają firmom w kreowaniu marek. 80 procent ankietowanych uważa, że skutecznie robią to również agencje reklamowe (42 procent wskazań, pierwsze miejsce przed agencjami konsultingowymi i pr - w odpowiedzi na pytanie "Kto lub co, według Pana(i) jest obecnie w Polsce najlepszym doradcą firmy w budowaniu marki".).
Wszystkich zainteresowanych tematyką związaną z markami zapraszamy do lektury Magazynu Marketingu i Sprzedaży "Brief".
BriefIndex to wskaźnik odzwierciedlający trendy dotyczące koniunktury na rynku reklamy i mediów. Obliczany jest na podstawie deklaracji respondentów (dyrektorów marketingu firm reprezentujących różne branże oraz prezesów agencji reklamowych i domów mediowych) na temat obecnej sytuacji branży oraz oczekiwanych zmian w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Pomysłodawcą i inicjatorem BriefIndexu jest Magazyn Marketingu i Sprzedaży Brief. Badania na zlecenie magazynu prowadzi instytut badawczy SMG/KRC.
Dołącz do dyskusji: Wskaźnik BriefIndex konsekwentnie w górę