SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zysk Agory spadł o 43,1 proc.

Grupa medialna Agora miała 12,27 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2009 roku wobec 21,55 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie w czwartek.

Zysk operacyjny na poziomie grupy wyniósł 14,89 mln zł wobec 30,18 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody wyniosły 297,74 mln zł wobec 343,68 mln zł rok wcześniej.

Jest to wynik kształtujący się w górnych granicach przewidywań rynkowych których średnia wynosiła 9,3 mln zł. Analitycy spodziewali się w tym okresie wyniku netto w wysokości od 6,4 do 12,9 mln zł.

Narastająco w I-II kw. 2009 roku grupa miała 13,35 mln zł zysku wobec 40,21 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 572,18 mln zł wobec 657,10 mln zł.

W ujęciu jednostkowym, narastająco w I-II kw. 2009 roku spółka miała 17,47 mln zł zysku netto wobec 35,44 mln zł zysku rok wcześniej.


Dane za 1-2 kwartał 2009 r. (porównanie r/r) - komunit giełdowy Agory
- Według szacunków Grupy wydatki na całym rynku reklamy wyniosły 3,5 mld zł (spadek o 13%).

- Przychody Grupy wyniosły 572,2 mln zł (spadek o 12,9%). Sprzedaż reklam wyniosła 372,9 mln zł (spadek o 21,2%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 97 mln zł (spadek o 5,6%), a sprzedaż Projektów Specjalnych (w tym kolekcji) 52,1 mln zł (wzrost o 56,5%).

-Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 174,8 mln zł (spadek o 33,7%), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 75,4 mln zł (spadek o 4,8%). Gazeta sprzedawała średnio 388 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę
w dziennikach wyniósł prawie 39% (spadek o blisko 4 pkt%). Jeśli wyeliminować wpływ spadku przychodów z ogłoszeń rekrutacyjnych, to udział Gazety w wydatkach reklamowych w dziennikach nie zmienił się w stosunku do pierwszego półrocza 2008 r.

-Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 16,3 mln zł (spadek o 10,9%). Ze względu na mniejszą dynamikę spadku przychodów reklamowych w Metrze w porównaniu ze spadkiem wydatków na reklamę w dziennikach (spadek o 28%), bezpłatna gazeta Agory zwiększyła udział w wydatkach na reklamę dzienników o prawie 1 pkt% do 4%.

-Przychody segmentu Internet wyniosły 38,6 mln zł (wzrost o 13,9%), w tym 8,3 mln zł z działalności Trader.com (Polska). W maju 2009 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wzrósł do poziomu 59,5%.

-Przychody Grupy AMS wyniosły 86,4 mln zł (spadek o 7,5%, przy zmniejszeniu wydatków na rynku reklamy zewnętrznej o 9%). AMS zwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 1,4 pkt% do poziomu 26,8%.

-Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 47,6 mln zł (spadek o 16%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 8,9 mln zł.

-Przychody segmentu Radio wyniosły 40,4 mln zł (spadek o 4,9%), a EBITDA operacyjna1 wyniosła 1,4 mln zł.

-Koszty operacyjne netto Grupy w pierwszym półroczu 2009 r. spadły do poziomu 551,6 mln zł (spadek o 8,7%), a w samym drugim kwartale 2009 r. obniżyły się do 282,9 mln zł (spadek o 9,8%). Spadek kosztów jest m.in. efektem programu poprawy efektywności operacyjnej wdrażanego w Grupie od grudnia 2008 r., w tym: zmniejszenia wydatków na promocję i reklamę (o 32,6% w stosunku do 1h2008), niższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (spadek o 3,2% w stosunku do 1h2008, bez niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych) oraz niższych o 9,1% kosztów usług druku.

-Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawy efektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco ogranicza koszty, w tym koszty wynagrodzeń. Zatrudnienie etatowe w Grupie na koniec 2q2009 wyniosło 3 317 etatów (spadek o 188 etatów w stosunku do stanu na koniec 1q2009 oraz o 356 etatów w stosunku do stanu na koniec 4q2008). W pierwszym półroczu 2009 r. liczba wypowiedzeń wręczonych pracownikom Grupy wyniosła 337. Proces redukcji zatrudnienia realizowany w Grupie od 1 stycznia 2009 r. został wydłużony do 31 października 2009 r. i obejmie w sumie około 400 osób (około 10,4% zatrudnionych w Grupie na dzień 30 listopada 2008 r.). W związku ze zwiększeniem w maju 2009 r. liczby osób objętych zwolnieniami, Spółka zawiązała dodatkową rezerwę w wysokości 2,3 mln zł, która obciążyła jej wynik za 2q2009. W drugiej połowie 2009 r. powinny być widoczne kolejne efekty prowadzonego w Grupie planu poprawy efektywności operacyjnej, a jego pełne efekty będzie można ocenić w 2010 r.
-EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 68 mln zł (spadek o 41,5%), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 11,9%. W drugim kwartale 2009 r. EBITDA operacyjna1 Grupy wyniosła 38,7 mln zł (wzrost o 9,4 mln zł w stosunku do 1q2009), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 13% (wzrost o 2,3pkt% w stosunku do 1q2009). W pierwszym półroczu 2009 r. zysk netto Grupy przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 13,3 mln zł.
-Na koniec czerwca 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne w wysokości 246,6 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 155,1 mln zł oraz 91,5 mln zł zainwestowane w bezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupy wyniosło 131,8 mln zł, a linia kredytowa Grupy dostępna do dalszego wykorzystania wynosiła 200 mln zł.



Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora w drugim kwartale 2009 r. (porównanie r/r):
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnią dzienną sprzedażą 379 tys. egz. (spadek o 6,7%). Jej wpływy ze sprzedaży egzemplarzy obniżyły się o 2,9%. Średnie rozpowszechnianie płatne Dziennika spadło o 4% do 140 tys. egz., rozpowszechnianie Rzeczpospolitej wyniosło 143 tys. egz. (spadek o 12%), a Faktu - 462 tys. egz. (spadek o 6%). Super Express obniżył sprzedaż o 6% do 189 tys. egz. Od marca 2009 r. zredukowana została z 18 do 9 liczba tytułów wydawanych pod szyldem Polska. Średnia sprzedaż wszystkich tytułów Polskapresse wydawanych pod szyldem Polska w 2q2009 r. wyniosła 304 tys. egz.3. 1 czerwca 2009 r. Axel Springer Polska Sp. z o.o. (wydawca gazety Dziennik Polska Europa Świat) i INFOR PL S.A. (wydawca Gazety Prawnej) podpisały porozumienie, w wyniku którego Axel Springer Polska Sp. z o.o. obejmie 49% udziałów w INFOR Biznes Sp. z o.o., do której wniesie m.in. swój tytuł Dziennik Polska Europa Świat. Z połączenia Gazety Prawnej i Dziennika, wedle deklaracji wydawców, powstanie jesienią nowa gazeta. Zmieniły się też ceny okładkowe dzienników: w wyniku podwyżek zwykłe wydanie Dziennika kosztuje obecnie 2 zł, a wydanie piątkowe i sobotnie 2,5 zł. Codzienne wydanie gazet zrzeszonych pod szyldem Polska kosztuje od 1,4 zł do 1,7 zł, a Rzeczpospolitej 3,4 zł. Cena Gazety zmieniła się dwukrotnie: obecnie cena okładkowa wydania codziennego Gazety wynosi 2 zł, a wydania piątkowego i sobotniego 2,5 zł. Cena Gazety w prenumeracie teczkowej wynosi 1,6 zł. Pomimo zmiany ceny, Gazeta kosztuje tyle co Dziennik i jest nadal istotnie tańsza od Rzeczpospolitej, która kosztuje 3,4 zł oraz od Gazety Prawnej, która kosztuje 3,5 zł. W drugim kwartale 2009 r. ok. 44% rozpowszechniania płatnego Dziennika i 19% rozpowszechniania płatnego Rzeczpospolitej rozchodziło się w innych płatnych formach rozpowszechniania (m.in. sprzedaży barterowej lub w innej formie, która nie jest sprzedażą egzemplarzową ani prenumeratą). Inne płatne formy rozpowszechniania stanowiły w tym okresie jedynie ok. 11% całkowitego rozpowszechniania płatnego Gazety. W drugim kwartale 2009 r. Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym docierając do blisko 4,3 mln czytelników (14,2% zasięgu, CCS). Czytało ją około 4 razy więcej czytelników niż Rzeczpospolitą czy Dziennik. Przychody Gazety z reklam4 wyniosły 88,7 mln zł (spadek o 36,4%), a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 38% (spadek o 3,5 pkt% w stosunku do 2q2008). Na spadek udziału Gazety w wydatkach na reklamę w dziennikach ma wpływ przede wszystkim znacząco zmniejszająca się liczba ogłoszeń rekrutacyjnych, w których Gazeta jest liderem. Udział Faktu i Dziennika w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł po ok. 7%.

INTERNET
Wpływy z ogłoszeń w wortalach6 Agory wzrosły o 20% do 5,4 mln zł, a wpływy ze sprzedaży reklam internetowych Agory wyniosły 11 mln zł (spadek o 19,1%). Istotny wpływ na obniżenie przychodów reklamowych miało znaczne ograniczenie w 2q2009 kampanii rozliczanych w barterze. Wpływy reklamowe rozliczane w gotówce spadły w tym czasie o 5%. W maju 2009 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów wyniósł 59,5%, a liczba użytkowników wzrosła do 9,9 mln osób (wzrost o 47,8%)2. W omawianym okresie Spółka podpisała umowę z Microsoft Inc., która przewiduje prowadzenie przez Agorę portalu Msn.Gazeta.pl oraz sprzedaż i rozwijanie oferty reklamowej. Agora nawiązała też współpracę z At Media, której efektem jest wspólne oferowanie reklamodawcom możliwości reklamy w serwisach internetowych z portfolio Agory i stacjach telewizyjnych reprezentowanych przez At Media Sp. z o.o.

METRO
Wpływy reklamowe Metra wyniosły 7,9 mln zł i obniżyły się o 17,7%, w tym wpływy z reklam wymiarowych spadły o 19%, przy spadku całego rynku dzienników o prawie 31%. Tym samym Metro zwiększyło udział w wydatkach na dzienniki o 0,5 pkt% do ponad 3,5%. Na rynku stołecznym udział Metra wyniósł ponad 11% i wzrósł o 4 pkt% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Metro zanotowało w 2q2009 stratę na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości 0,7 mln zł. W omawianym okresie tytuł docierał do prawie 2,3 mln osób (7,6% zasięgu, CCS) i miał 2 razy więcej czytelników niż Rzeczpospolita czy Dziennik. Metro poszerzało swoją ofertę dla klientów i rozwinęło ofertę w internecie, m.in. o serwis usługi dla reklamodawców mTarget. Bezpłatny dziennik Agory został uhonorowany wyróżnieniem jury na międzynarodowym konkursie World Young Reader Prize organizowanym przez WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers) za akcję Okrągły Stół 2009, a w czerwcu uzyskał po raz drugi tytuł Marki Wysokiej Reputacji Niezależnego Rankingu Reputacji Marek w Polsce Premium Brand.

PROJEKTY SPECJALNE
Przychody Projektów Specjalnych wzrosły do 29,4 mln zł (wzrost o 169,7%). Agora wydała 3 kolekcje i 8 projektów jednorazowych, sprzedając około 1,8 mln książek i książek z dołączonymi płytami DVD i CD, m.in. z 16-tomej serii Dzieła Stanisława Lema, 20-tomowej kolekcji Wielkie Opery, serii przewodników Miasta marzeń czy kolekcji Święte Księgi i Religie Świata.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody AMS z reklam wyniosły 47 mln zł i obniżyły się o 11,2%, natomiast spadek przychodów ze sprzedaży powierzchni reklamowych dla klientów zewnętrznych po raz kolejny był mniejszy niż spadek wydatków na rynku reklamy zewnętrznej (o 10%). Szacowany udział AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wzrósł do poziomu 26,1% (o 0,6pkt%). Spadek przychodów spółki ze sprzedaży reklam był rezultatem m.in. zmniejszenia ilości świadczonych usług poligraficznych związanych z realizowanymi kampaniami reklamowymi. Spadek kosztów operacyjnych grupy AMS w omawianym okresie (o 0,7%) odzwierciedla głównie spadek kosztów realizacji kampanii związany z mniejszą ilością usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych, redukcję kosztów wynagrodzeń związaną z działaniami restrukturyzacyjnymi prowadzonymi we wszystkich spółkach z Grupy oraz wyhamowanie wzrostu kosztów utrzymania systemu, uzyskane przy rosnącej liczbie nośników Premium i Superpremium, dzięki optymalizacji wykorzystania systemów nośników reklamowych AMS.

CZASOPISMA
EBITDA operacyjna1 Czasopism wyniosła 5,8 mln zł, a przychody wyniosły 24,2 mln zł (spadek o 20,9%). Zmniejszenie wpływów z reklam (o 27% do 14,3 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 11,7% do 9,8 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunktury gospodarczej. Średnie rozpowszechnianie płatne miesięczników Agory obniżyło się o 10,4%. Udział Agory w wydatkach reklamowych w magazynach ogólnopolskich wyniósł ponad 7%, a w wydatkach reklamowych w miesięcznikach 12,9% (według danych cennikowych). Koszty operacyjne segmentu, uwzględniające również koszty Agora Press Ltd., obniżyły się o 16,6%.

RADIO
Przychody z reklam radiostacji Agory wyniosły 21,2 mln zł (spadek o 11,3% na rynku, który skurczył się o 18%). Stacje zanotowały stratę na poziomie EBITDA operacyjna1 w wysokości 0,2 mln zł. W drugim kwartale 2009 r. na wynik segmentu Radio, zarówno po stronie przychodów jak i kosztów, znacząco wpłynęły rozliczenia barterowe związane z organizacją pierwszej edycji Smooth Festiwal Złote Przeboje w Bydgoszczy. Udział lokalnych stacji muzycznych Agory w rynku słuchalności wyniósł w tym okresie 6,6% (spadek o 1,8pkt%). Radio TOK FM osiągnęło 6,2% udziału w słuchalności stacji radiowych w Warszawie w swojej grupie celowej (6,9% w 2q2008), a we wszystkich miastach nadawania TOK FM wskaźnik ten wyniósł 4% (4,3% w 2q2008).


PERSPEKTYWY

KOSZTY W 2009 R.
W związku z zapowiedzianym w maju 2009 r., dodatkowym zmniejszeniem zatrudnienia w Grupie w stosunku do tego ogłoszonego w grudniu 2008 r., Spółka utworzyła dodatkową rezerwę na koszt realizacji tych zwolnień w wysokości 2,3 mln zł, której koszty obciążyły skonsolidowany wynik Grupy za drugi kwartał 2009 r.
Poziom kosztów marketingu i promocji w kolejnych kwartałach jest uzależniony od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a także rynkowej aktywności i projektów konkurencji planowanych na jesień 2009 r.
Wysokość kosztów materiałów i energii w kolejnych kwartałach w dużej mierze zależy od kursu wymiany euro do złotego, wolumenu produkcji i cen energii.

RYNEK REKLAMY W 2009 R.
W pierwszym półroczu 2009 r. skutki spowolnienia gospodarczego dotkliwie odbiły się na wpływach reklamowych wszystkich segmentów rynku reklamy. Kondycja rynku reklamy w drugim półroczu 2009 r. i szacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKB dla Polski. Pomimo pozytywnych sygnałów dotyczących wartości PKB dla Polski w 2009 r., prognozy dotyczące wartości rynku reklamy pozostają nadal rozbieżne. Dlatego też Spółka nie jest w stanie wiarygodnie oszacować, jak będzie rozwijała się sytuacja na rynku reklamy w 2009 r. Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy na zmiany wartości PKB, jak i wysoką zmienność korelacji między tymi dwoma wskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność w czasach kryzysu, jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamy byłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. W opinii Spółki nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce.

UWAGA: Powyższe dane finansowe Grupy pochodzą z Komentarza Zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za drugi kwartał 2009 r. W związku z wejściem w życie standardu MSSF 8 Segmenty operacyjne, Grupa dostosowała prezentację segmentów działalności w Komentarzu Zarządu i sprawozdaniu finansowym do wymogów tego standardu. W związku z tą zmianą dane wg poszczególnych gałęzi działalności prezentowane w raportach kwartalnych za poprzednie okresy mogą nie być w pełni porównywalne z obecnie prezentowanym podejściem zarządczym.

  • Więcej informacji:
  • Agora

Dołącz do dyskusji: Zysk Agory spadł o 43,1 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl