Według Prawa Moora’a liczba tranzystorów w procesorach podwaja się co 24 miesiące. Oznacza to mniej więcej tyle, że moc obliczeniowa komputerów wzrasta bardzo szybko i cyklicznie. Równocześnie ze zwiększaniem się możliwości procesorów przebiega ich miniaturyzacja. Kiedyś synonimem komputera było wielkie metalowe pudło stojące pod biurkiem – w chwili obecnej gdy mówimy „komputer” widzimy oczyma wyobraźni smukłego i eleganckiego notebooka. Miniaturyzacja zaszła jednak jeszcze dalej – standardem stają się supernowoczesne telefony komórkowe. Przeciętny smartfon ma lepsze parametry obliczeniowe niż jego pra, pradziadek – ‘blaszany PeCet’. To zjawisko miniaturyzacji sprzętu komputerowego nie mogło nie odcisnąć piętna na Internecie.
Internet w komórce stał się faktem. Dostęp do sieci jest dziś praktycznie niegraniczony przez fizyczne bariery. Obecnie możemy przeglądać nasze ulubione strony czy poszukiwać interesujących informacji jadąc autobusem czy czekając w kolejce do sklepu. Mara Meeker, analityk firmy konsultingowej Morgan Stanley, twierdzi, że za 5 lat światowy Internet będzie miał więcej użytkowników mobilnych niż stacjonarnych. Coraz niższe ceny smartfonów tylko napędzają ten trend.
W Polsce jest wiele podmiotów które wspierają rozwój Internetu mobilnego. Jako przykład można przywołać ClickMaster Polska. Firma ta opublikowała szczegółowy raport na temat rozwoju tego medium w Polsce, jak i szans z niego wynikających. Jednak tworzenie stron internetowych specjalnie na urządzenia mobilne jest ciągle w naszym kraju mało popularne. Sytuacja ta dziwi, gdyż rosnąca liczba mobilnych internautów to świetna grupa docelowa dla wielu witryn. W ramach wspierania nowatorskich form korzystania z Internetu, firma ClickMaster Polska tworzy wersje mobilne wszystkich stron swoich klientów całkowicie za darmo. Takie działania popularyzatorskie na pewno wpłyną pozytywnie na rynek Internetu mobilnego.
Przytoczone przykłady jednoznacznie świadczą za tym, że Internet mobilny to kolejny szczebel ewolucji Globalnej Sieci, a także kierunek jej rozwoju. Raport portalu Interaktywnie.com -„Marketing Mobilny” - ukazuje, że w Polsce 15% Internautów to użytkownicy mobilni. Nie trzeba być jasnowidzem, żeby przewidzieć, że liczba ta będzie sukcesywnie rosnąć.
autor: Grzegorz Kozubowski
www.clickmaster.pl