Przede wszystkim funkcjonalność
Na ten aspekt wielokrotnie zwracali uwagę nasi testerzy. Wraz z upływem lat zmysły są przecież coraz bardziej zawodne. Obniżona sprawność fizyczna i problemy z koordynacją ruchów zmuszają do poszukiwania takich urządzeń, których obsługa będzie prosta i intuicyjna. - Duże, wypukłe klawisze zdecydowanie ułatwiają korzystanie z telefonu. Gdybym jednak potrzebowała pisać dużą ilość wiadomości SMS, przydałby się nieco większy ekran – przekonuje Barbara Szwec, która miała okazję testować model Barel S130.
Problemów nie sprawiała również nawigacja po menu telefonu. Dzięki zastosowaniu dużej, czytelnej czcionki, a także wyrazistych ikon, obsługa najważniejszych funkcji telefonu odbywa się intuicyjnie.
Seniorzy doceniają również prostotę obsługi dodatkowych funkcji. - Szczególnie przypadła mi do gustu latarka, którą można włączyć przełącznikiem na obudowie. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne, kiedy w ciemności nie możemy trafić kluczem do zamka w drzwiach lub mamy kłopoty z odczytaniem rozkładu jazdy komunikacji miejskiej – podkreśla Marek Kucfir, który testował telefon Barel S100.
Co ciekawe, wygląd telefonów miał dla seniorów znaczenie drugorzędne. Najważniejsze aspekty to solidność wykonania, poręczność, a także masa telefonu.
Spore oszczędności
Niewątpliwą zaletą telefonu okazał się również brak blokady karty SIM. Tego typu rozwiązanie gwarantuje oszczędność pieniędzy, co nie jest bez znaczenia w przypadku osób starszych. Seniorzy często wykonują bardzo mało rozmów telefonicznych, a wiadomości SMS piszą sporadycznie. Telefon potrzebują więc głównie do odbierania rozmów. - W takim przypadku nie ma potrzeby wiązać się dwuletnią umową z operatorem i płacić mu stały miesięczny abonament. Wystarczy zwykła karta pre-paid. Dzięki temu koszty użytkowania telefonu są praktycznie zerowe – mówi Marek Kucfir.
Zamiast bukietu kwiatów
Możliwość utrzymania stałego kontaktu z rodziną, a przy tym brak comiesięcznych obciążeń finansowych sprawia, że taki telefon to świetny sposób na prezent dla seniora. Będzie to wyraz troski i zrozumienia potrzeb osób starszych.
Tymczasem w polskich rodzinach wciąż popularną praktyką jest „dziedziczenie” przez seniorów przestarzałych aparatów telefonicznych. W konsekwencji osoby starsze dostają do użytku telefony, które nie są dostosowane do ich potrzeb, mają skomplikowane menu i mnóstwo zbędnych – z punktu widzenia seniorów - funkcji. To sprawia, że telefony są przez nich wykorzystywane raczej niechętnie. Biorąc pod uwagę stosunkowo niską cenę telefonów dla seniorów – Barel S100 kosztuje w granicach 150 PLN - ich zakup wydaje się być z wielu powodów uzasadniony.
Więcej informacji o testowanych telefonach:
Barel S100: http://www.barelpoland.com/telefony/barel-s100
Barel S120: http://www.barelpoland.com/telefony/barel-s120
Komentarze:
Marcin Spitalniak, prezes Klubu Aktywnego Seniora działającego przy wrocławskim Stowarzyszeniu Promocji Sportu „FAN”.
Osoby starsze coraz chętniej korzystają z nowoczesnych technologii. Spora w tym zasługa producentów tego typu urządzeń, którzy starają się dostarczać im takie rozwiązania, które spełniałyby oczekiwania tej grupy. W Klubie Aktywnego Seniora staramy się przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu osób starszych, dlatego w pełni popieramy wszelkie inicjatywy, których celem jest poprawa jakości życia seniorów. Wierzymy, że telefony dedykowane tej grupie społecznej dobrze spełniają tą funkcję.
Tomasz Szacoń, dyrektor handlowy w firmie Barel Poland.
Możliwość testowania urządzeń przez potencjalnych użytkowników to dla nas przede wszystkim źródło bezcennych wskazówek na przyszłość. Zależy nam na stałym podnoszeniu jakości naszych telefonów, dlatego tego typu uwagi są dla nas bardzo ważne. Segment telefonów dla seniorów rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie, a jednym z naszych celów jest udostępnianie osobom starszym takich telefonów, które spełnią ich oczekiwania i przyczynią się do lepszej komunikacji z najbliższymi.