obroty silnika a zmiana biegu

Soulfixer Data ostatniej zmiany: 2010-08-23 21:07:51

obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 10:54:41 - Soulfixer

Witam

slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje
watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic wyzszy
bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie obroty sa
minimalnymi oraz granicznymi (optymalnymi) dla kazdego z biegow tzn przy
jakich minimalnych obrotach powinno sie jechac na danym biegu oraz
maksymalnych obrotach dla danego biegu... oczywiscie zeby wszystko
odbywalo sie z korzyscia dla zywotnosci motoykla i jego podzespolow...
zdaje sobie sprawe, ze w kazdym motocyklu moze to wygladac zupelnei
inaczej ale dla rozwazan chcialbym przyjac motocykl z moca okolo 110km
oraz pojemnoscia 600cm... albo wezmy jeszcze konkretniej np Yamaha
FZ6S2... pytam sie rowniez o to bo w instrukacjach obslugi motocyklii nie
spotkalem sie z tego typu informacjami, ktore to z koleji w instrukcjach
obslugi aut pojawiaja sie...


teoretycznie jezeli motocykl posiada nastepujace parametry


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1
000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy
w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie
szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna
nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male
obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez
przesadyzmu) :)

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> grupy.scigacz.pl/




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 10:59:27 - Jacek Czerwinski

W dniu 2010-08-22 10:54, Soulfixer pisze:
> Witam
>
> slyszalem rozne opinie w tej kwestii totez chcialbym rozwiac swoje
> watpliwosci odnosnie tego przy ilu obrotach silnika nalezy wrzucic
> wyzszy bieg oraz przy ilu obrotach nalezy bieg zredukowac... oraz jakie

Zalezy od fesnastu okolicznosci, doraznego w danej chwili stylu jazdy,
terenu, zamiarow na najblizsze chwile itd.

Najprościej kupic skuter z automatem.

>
> --
> Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> grupy.scigacz.pl/

Aha, wszystko jasne




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 11:07:02 - Soulfixer

ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
maszynie :P

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> grupy.scigacz.pl/




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 11:33:14 - ponury

On 22 Sie, 11:07, Soulfixer wrote:
> ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
> maszynie :P
>
> --
> Wysłano z czytnika Ścigacz.pl ->grupy.scigacz.pl/

witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne
dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam
wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki
pzdr ponury bmw k 100 xczerwone i wsiekle



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 11:36:50 - Jacek Czerwinski

W dniu 2010-08-22 11:33, ponury pisze:
> On 22 Sie, 11:07, Soulfixer wrote:
>> ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
>> maszynie :P
>>
>> --
>> Wysłano z czytnika Ścigacz.pl ->grupy.scigacz.pl/
>
> witaj.rozumiem twe rozrterki ale inne sa dla silnika max 7000obr inne
> dla 14000obr. tak pisal kolega wyzej duuuzo okolicznsci musisz sam
> wypraktykowac .tak aby moto nie szrpalo i nie wylo i jest oki

Inne jak leniwie dojezdzam do korka lub konca trasy, inne, jak zapowiada
sie manewr... itd, itp.

Dodajmy nie wg dziesiejszej mody odpowiedz, przeczytanie czegos
drukowanego? Moze z obrazkami nawet bedzie.





Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 12:49:53 - Soulfixer

a jak wygladaloby to dla silnika


Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min

Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min

maksymalne obroty silnika to 13 000

zdaje sobie sprawe ze to wszystko zalezy od wielu czynnikow, warunkow w
trasie itp... ale chcialbym sie dowiedziec jak to w teorii wyglada :P i
czy producenci odaja cos takiego odnosnie swoich modelii motocyklow??? to
znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich wartosci
nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow sa
przeciez takie praktyki

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> grupy.scigacz.pl/




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-22 12:54:55 - Kuczu

W dniu 2010-08-22 12:49, Soulfixer pisze:
> a jak wygladaloby to dla silnika
>
>
> Moc maksymalna: 78,1 KW (106,2 PS) przy 10 000 obr./min
>
> Maksymalny moment obrotowy: 82,0 Nm (8,4 kgf-m) przy 8 000 obr./min
>
> maksymalne obroty silnika to 13 000
>
> zdaje sobie sprawe ze to wszystko zalezy od wielu czynnikow, warunkow w
> trasie itp... ale chcialbym sie dowiedziec jak to w teorii wyglada :P i
> czy producenci odaja cos takiego odnosnie swoich modelii motocyklow???
> to znaczy jakie obroty sa optymalne dla kazdego z biegow i jakich
> wartosci nei przekraczac w dol ani w gore??? bo w stosunku do samochodow
> sa przeciez takie praktyki

Optymalne obroty to te miedzy max. momentem a max. moca. Czyli w tym
wypadku miedzy 8000 a 10000 rpm. Tyle mowi teoria. A w praktyce motocykl
ma jechac a nie kaszlec. Jeden bedzie jechal bez problemu od 1500 rpm a
inny aby pojechac musi byc wkrecony na 6000 rpm.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-23 19:51:23 - Soulfixer

Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)

ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie
ksiazkowo :)

--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> grupy.scigacz.pl/




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-23 20:44:46 - WS

On 23 Sie, 19:51, Soulfixer wrote:

> ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
> na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
> powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie
> ksiazkowo :)

jeszcze przelozenia na poszczegolnych biegach musisz poszukac ;)

WS

PS. a i tak teoretycznie wyliczyc sie nie uda... zalezy od wyczucia ;)
jak przy niskich obrotach nie bedziesz przyspieszal to pojedzie, jak
dasz zbyt duzo gazu usilujac szybko sie rozpedzic, to szkoda
silnika ;)




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-24 02:38:01 - Wieca

W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
> Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)
>
> ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
> na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
> maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
> teoretycznie ksiazkowo :)
>

Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół
musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i
książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.


--
Pozdr
Wieca

DL-1000 V-Strom Zjadacz wróbli



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-24 07:56:36 - Jacek Czerwinski

W dniu 2010-08-24 02:38, Wieca pisze:
> W dniu 2010-08-23 19:51, Soulfixer pisze:
>> Dziekuje wszystkim za wyjasnienia ;)
>>
>> ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
>> na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i
>> maksymalne powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak
>> teoretycznie ksiazkowo :)
>>
>
> Teoretycznie to powinieneś dawać bieg w górę przy 9352 obrotach a w dół
> musisz przydusić maszynę aż na 8157 obrotów. Wtedy jest optymalnie i
> książkowo. Oczywiście o ile masz prawidłowo wyregulowane zawory i
> ciśnienie w kołach odpowiada zalecanemu 2,253 bar przód i 2,5213 bar tył.

Oszszsz ku... to ja mam 2.5214. To dlatego biegi nie wchodza....

SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny?
Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze
dawkowanie itd.
Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow)
podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki
sekund przebywania na jednym biegu.

Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy
max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i
tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.




Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-24 10:58:09 - kakmar

Dnia 24.08.2010 Jacek Czerwinski napisał/a:
>
> SERIO: zakres powyzej mocy maksymalnej, czy i na ile jest uzywalny?
> Klasyczna teoria mowi, ze już lepiej bylo byc na nastepnym biegu, lepsze
> dawkowanie itd.

Jak chce się szybko, to się używa, i w autach i w motocyklach. Zwykle
utrata mocy powyżej obrotów mocy maksymalnej jest mniejsza niż ta
związana ze zmianą przełożenia. I dlatego zwykle warto ciągnąć pod
odcięcie. Oczywiście zależy to od konkretnego silnika i reszty pojazdu.

> Czy bywa sie na nim tylko ze wzgledu na dynamike (np czas zmiany biegow)
> podczas intensywnego rozpedzania? Jednak w moto to sa sekundy lub ulamki
> sekund przebywania na jednym biegu.

I montuje się automaty pomagające zmieniać biegi.
>
> Pytam o tyle, ze instruckje samochodowe nie zaglebiaja sie w obroty mocy
> max a obroty maksymalne, te od mocy sa przedstawiane jako maksymalne i
> tyle, motocyklowe z upodobaniem to odrozniaja.
>
Instrukcje niestety zupełnie pomijają wiele możliwych zastosowań dla
pojazdów, co nie znaczy że można tylko to co w instrukcji.

--
kakmaratgmaildotcom



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-24 00:59:54 - Olek Kwaśniewski

W dniu 2010-08-22 11:07, Soulfixer pisze:
> ale chodzi mi o graniczne wartosci min i max obrotow zeby nieszkodzic
> maszynie :P
>

graniczną wartością jest odcięcie zapłonu, jeżeli masz potrzebę tak jechać

--
Olek



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-26 02:50:19 - Sławo

On 22 Sie, 10:54, Soulfixer wrote:
> ...
> to optymalna zmiana biegu na wyzszy powinna nastepowac miedzy 8 000 a 1
> 000 obrtow??? czyli kolo powiedzmy 8 000 ??? a czy zmiana biegu an wyzszy
> w zakresie 4 000 - 6 000 obrotow tez nie bedzie bledem i nie bedzie
> szkodzic maszynie ??? krotko mowiac jezeli ma sie takie obroty ze maszyna
> nie szarpie to jest ok Very Happy??? bo ogolnie slyszalem ze zbyt male
> obroty moga byc bardziej szkodliwe od tych wysokich (oczywiscie bez
> przesadyzmu) :)
>

Jezdze GPZ 750 (4 cylindry, ok 80 koni) i utrzymuje obroty w zakresie
2-10 tys :) Z tym ze na niskich obrotach ledwo muskam manetke (wieksze
odkrecenie i tak prawie nic nie zmieni, a wal dostanie w tylek), ze
wzrostem obrotow odkrecam bardziej, stopniowo.
Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

---
Sławo
motokraina.pl



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-26 10:13:43 - marider

Sławo pisze:
> Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
> nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
> momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
> wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

Cholera wtedy nie wiem czy na miescie wrzucilbym 2ke jakbym tak jezdzil
a na 1ce pociagnie 166km/h wiec przy 10 tys obr mialbym cos kolo
120-140km/h a to ekonomiczne na pewno nie jest, przy wyzszych biegach
tymbardziej..


Wszystko zalezy od tego co chcesz osiagnac na drodze w danej chwili i
warunkach oraz na danym motocyklu. Nie ma zlotej recepty.

Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn20 + dodatki ( sprzedam )
galeria - tinyurl.com/32lzh49



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-26 21:23:15 - EM


> Najbardziej ekonomiczna i przyjemna dla ucha i dla silnika (i wcale
> nie musi byc malo dynamiczna) jest jazda na obrotach maksymalnego
> momentu dla danego otwarcia przepustnicy (najwyzsza sprawnosc), co
> wlasnie ma miejsce z grubsza przy jezdzie jak wyzej opisalem.

Ale to jest jakiś dziwny parametr i nie sposób go odnaleźć/oszacować.

A mówienie, że powinno się jeździć na obrotach pomiędzy maksymalnym
momentem a mocą to nieporozumienie, które jest tutaj nieraz powtarzane.
Za niskie obroty się po prostu czuje i tyle. Jeśli motocykl nie bardzo
reaguje przyspieszeniem na gaz oznacza, że obroty na pewno są już za niskie.
Moja klasyczna Honda przykładowo ma max moment @ 6krpm, a max moc @
7,5krpm. Czerwone pole od 8krpm.
Silnik jest bardzo elastyczny, bez problemu jeździ się od 2krpm, ale
fajnie i lekko silnik pracuje w granicach 3-4krpm, kiedy duże
przyspieszenie nie jest konieczne.
--
Pozdr
EdiM



Re: obroty silnika a zmiana biegu

2010-08-23 21:07:51 - Paszczak


> ale znalazlem jszcze wykresy mocy do obrotow i momentu do obrotow :P czy
> na podstawie tego bdzie mozna teraz wyliczyc jakie minimalne i maksymalne
> powinny byc obroty dla kazdego z biegow ??? chodzi mi tak teoretycznie
> ksiazkowo :)

Cytuję z pamięci, kiedyś było:

Od pieprzenia o pieprzeniu lepsze jest pieprzenie,
od pieprzenia o jeżdżeniu lepsze jest jeżdżenie

No ale jak ktoś woli teoretycznie i książkowo ...

Pozdr...
Paszczak

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: niusy.onet.pl



Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS