SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2,4 mld zł na polską reklamę internetową w 2013 r., mocno w górę mobile, social media i wideo

W 2013 roku wydatki na reklamę internetową wyniosły w Polsce 2,432 mld zł, o 10,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej zwiększyły się nakłady na reklamę mobilną, wideo i w social media, a największe budżety miały firmy motoryzacyjne i finansowe.

Według badania IAB AdEx wartość polskiego rynku reklamy internetowej zwiększyła się w ub.r. o 226 mln zł - z 2,206 do 2,432 mld zł, co stanowi wzrost o 10,2 proc. Tym samym w kolejnym roku z rzędu wydatki wzrosły o ponad 10 proc.

- Nie są to tak spektakularne wzrosty, jakie były obserwowane w Polsce kilka lat temu, a obecnie są obserwowane w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, jednak należy pamiętać, że rynek polski jest stosunkowo dojrzały i rośnie w stałym, umiarkowanym tempie - komentuje Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska.

Wśród typów reklamy online zdecydowanie największe udziały w rynku niezmiennie mają display (43 proc. w 2013 r.) i marketing w wyszukiwarkach (35 proc.). Wydatki na pierwszy zwiększyły się w ub.r. o 13 proc., a na drugi o 11 proc. Nakłady na ogłoszenia wzrosły o 8 proc., a na e-mail marketing pozostały na poziomie sprzed roku.

Już 6,9 proc. rynku stanowi reklama wideo, której wartość zwiększyła się w skali roku o 33 proc. Wydatki na marketing w social media wzrosły o 44 proc., a na reklamę mobilną - aż o 106 proc. Przy czym do kanału mobilnego trafiło tylko 1,1 proc. wszystkich internetowych budżetów reklamowych.

- Największym motorem wzrostu w Polsce jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o ponad jedną ósmą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online, social media i rich-media - dodaje Paweł Kolenda.

Na pozycję lidera wśród branż reklamowych awansowała motoryzacja, której inwestycje wzrosły w skali roku o 17 proc. i stanowiły 16 proc. całego rynku online. Jeszcze bardziej zwiększyły się budżety na reklamy internetowe chemii gospodarczej (o 40 proc.), odzieży i dodatków (o 38 proc.), żywności (o 34 proc.) oraz farmaceutyków (o 30 proc.).

Znacznie niżej wartość polskiej reklamy internetowej oszacował Starlink - według jego estymacji w ub.r. wyniosła ona 1,5 mld zł, po wzroście o 7,5 proc. (zobacz szczegóły).

Analitycy z czołowych domów mediowych pytani na początku br. przez Wirtualnemedia.pl prognozowali, że w 2014 roku wydatki reklamowe w sieci wzrosną o 10-12 proc. (więcej na ten temat).

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.

W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.

Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 19 marca.

Dołącz do dyskusji: 2,4 mld zł na polską reklamę internetową w 2013 r., mocno w górę mobile, social media i wideo

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ekspert
Bullshit a nie prawda o rynku

Pobożne życzenia Iab
odpowiedź