2,6 mld zł na reklamy internetowe. Mocno w górę mobile, wideo i social media - w dół e-mailingi
W 2014 roku wydatki na reklamy internetowe wyniosły w Polsce 2,609 mld zł, o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Inwestycje w reklamy mobilne wzrosły o 122 proc., a w social media marketing o 33 proc., natomiast nakłady na e-mail marketing zmalały o 5 proc.
Według badania AdEx w drugiej połowie ub.r. dynamika wzrostu polskiej reklamy internetowej była wyższa niż w pierwszym półroczu - wyniosła ok. 9 proc., wobec 5,4 proc. we wcześniejszym okresie. - Nastąpiło wyraźne odbicie, podążające za wzrostem PKB, nie powinniśmy więc być zaskoczeni, że w roku 2015 zrealizuje się optymistyczny scenariusz prognozowany przez IAB Polska i ponownie zaobserwujemy dwucyfrowy wzrost, który charakteryzuje dojrzałe rynki z dużym potencjałem wzrostu - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.
Jeśli chodzi o typy reklam, to pod względem wielkości nakładów niezmiennie dominują display i SEM. Na reklamy displayowe (bez uwzględnienia klasyfikowanych osobno spotów wideo) przeznaczono 37 proc. wszystkich inwestycji w marketing internetowy, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej, przy czym ich udział w rynku zmalał o 0,5 pkt proc. Wydatki na marketing w wyszukiwarkach wzrosły o 11 proc., a ich udział o 1,1 pkt proc., do 36,5 proc.
Więcej przeznaczono też na ogłoszenia (o 3 proc.) i reklamy wideo (o 16 proc.), natomiast zmalały inwestycje w e-mail marketing (o 5 proc.). Bardzo duże wzrosty nakładów zanotowały natomiast reklamy mobilne (o 122 proc.) i w social media (o 33 proc.). Pierwszy format miał już 5,4 proc. udziału w rynku e-reklamowym, a drugi - 6,1 proc.). - Podkreślić jednak należy, że w Europie Zachodniej udział reklam mobilnych kształtuje się na poziomie dwucyfrowym - zaznacza Ewa Giel, wicedyrektor w zespole telekomunikacji, mediów i rozrywki w PwC.
Najwięcej na marketing internetowy przeznaczyły w ub.r. firmy z sektorów motoryzacyjnego (18 proc. wszystkich wydatków), finansowego (12 proc.) i handlowego (11 proc.)
Badanie AdEx jest realizowane przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częśc. szac.), Freshmail, GG-Network, Google - wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częśc. szac.), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (szac.), Interia.pl, Iplex (szac.), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (szac.), TVN, TVP, Vivaki. Wyniki nie wyczerpują jednak w pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie oraz mnogość małych i średnich podmiotów.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 13 marca br.
Dołącz do dyskusji: 2,6 mld zł na reklamy internetowe. Mocno w górę mobile, wideo i social media - w dół e-mailingi