56 proc. młodych Polaków blokuje reklamy w internecie. Bo są irytujące i jest ich za dużo
56 proc. Polaków, którzy nie ukończyli 35 roku życia blokuje reklamy w internecie. Odsetek ogółu blokujących wśród polskich internautów to 38 proc. - najwyższy spośród wszystkich badanych państw. Głównym powodem blokowania reklam jest przesyt ich ilością oraz to, że są irytujące - wynika z raportu Digital News Report 2016 Instytutu Reutersa.
Polska jest liderem pod względem blokowania reklam w internecie. 38 proc. polskich internautów korzysta z adblocków. Na podium znaleźli się jeszcze Grecy z wynikiem 36 proc. oraz Turcy - 31 proc. W przypadku Irlandii i Francji odsetek blokujących wynosi 30 proc. Najniższy wynik odnotowano w Japonii - tam tylko 10 proc. internautów korzysta z adblocków.
Najczęściej reklamy blokują ludzie młodzi, którzy są najbardziej zainteresowani poszukiwaniem informacji i najbardziej angażują się w interakcje z treściami newsowymi. Aż 60 proc. polskich internautów między 18 a 24 rokiem życia korzysta z adblocków. W starszych grupach wiekowych ten odsetek spada, aby w grupie 55+ osiągnąć poziom 25 proc.
Według raportu Digital News Report 2016 Instytutu Reutersa blokowanie reklam jest zjawiskiem dotyczącym przede wszystkim treści, z którymi mamy kontakt na desktopie. Jak wynika z przedstawionych danych, zaledwie 8 proc. ogółu przebadanych internautów korzysta z adblocków na swoich urządzeniach mobilnych.
Stoi to w sprzeczności z ostatnim raportem firmy PageFair, która zajmuje się badaniem zjawiska blokowania reklam w internecie. Według ich szacunków użytkowników adblocków na mobile’u jest ponad dwa razy więcej niż blokujących na komputerach - 419 mln. Rozbieżności mogą wynikać z faktu, że jedynym rynkiem azjatyckim przebadanym przez Instytutu Reutersa jest Japonia, podczas gdy najwięcej blokujących reklamy na mobile’u, według PageFair, jest w Chinach (159 mln), Indiach (122 mln), Indonezji (38 mln) i Pakistanie (10 mln).
Z ankiety przeprowadzonej przez Instytut Reutersa wynika, że głównym powodem, który sprawia, że Polacy blokują reklamy w internecie jest przesyt treściami reklamowymi oraz irytacja użytkowników. Na taki powodów wskazało 65 proc. badanych polskich internatów. 43 proc. badanych z Polski uznało, że reklamy naruszają ich prywatność, a 40 proc. wskazało, że dzięki blokowaniu reklam mogą szybciej przeglądać treści w internecie.
- Polacy, w mojej ocenie, blokują reklamy z dwóch powodów. Po pierwsze, reklamy w polskiej sieci są zbyt agresywne i wobec tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Po drugie, polscy internauci stosunkowo często korzystają z serwisów w nielegalny sposób udostępniających materiały wideo, gdzie reklamy są jeszcze bardziej agresywne i jest ich jeszcze więcej niż na stronach wydawców, co napędza wzrost użytkowników oprogramowania blokującego reklamy - zauważa w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Vadim Makarenko, współautor raportu i dziennikarz „Gazety Wyborczej”.
Dołącz do dyskusji: 56 proc. młodych Polaków blokuje reklamy w internecie. Bo są irytujące i jest ich za dużo