SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Abonament radiowo-telewizyjny w kwocie 6,33 zł chętnie zapłaci połowa Polaków

Dla 50,3 proc. Polaków comiesięczna opłata zaproponowana przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji w wysokości 6,33 zł zachęca do regularnego płacenia za abonament radiowo-telewizyjny - wynika z opracowania domu mediowego UM (należącego do IPG Mediabrands) na podstawie badania przeprowadzonego we współpracy z firmą Norstat Polska.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Comiesięczna opłata abonamentowa w wysokości 6,33 zł to rozwiązanie zaproponowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, które mogłoby pojawić się w nowej ustawie. Składka miałaby dotyczyć każdego podatnika.

Według wyników analizy domu mediowego UM (należącego do IPG Mediabrands) do regularnego uiszczania opłaty abonamentowej w wysokości 6,33 zł bardziej skłonne są osoby powyżej 40 roku życia. Dla respondentów poniżej 24 roku życia ta wartość opłaty nie jest atrakcyjna („raczej nie – 41 proc.” i „zdecydowanie nie – 19 proc.”).

- Na większą atrakcyjność miesięcznej opłaty abonamentowej w wysokości 6,33 zł wskazywały osoby z gospodarstw domowych o dochodzie pomiędzy 3 a 5 tys. zł. Dla osób z gospodarstw o dochodzie niższym niż 3 tys. zł taka wysokość składki nie jest atrakcyjna, co może przekładać się na próby unikania płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego – mówi Anna Niemczyk, senior research specialist w IPG Mediabrands.

Z analiz UM wynika także, że do regularnego uiszczania omawianej kwoty najbardziej skłonni są mieszkańcy tzw. ściany wschodniej („zdecydowanie tak + raczej tak”), najmniej - Polacy z Małopolski i Wielkopolski.

Na razie nie wiadomo, jaka będzie wysokość nowego abonamentu RTV. Projekt nowelizacji ustawy abonamentowej mający uszczelnić pobieranie tej opłaty zapowiadano od kilku miesięcy. Jedną z rozważanych opcji było to, że wszystkie gospodarstwa domowe będą domyślnie uznane za posiadaczy odbiorników telewizyjnych i radiowych, a brak tego sprzętu trzeba będzie zgłaszać Poczcie Polskiej.

Obecnie nowelizacja zakłada włączenie do procesu rejestrowania odbiorników radiowych i telewizyjnych operatorów płatnej telewizji, czyli głównie sieci kablowych i platform cyfrowych. - Dostawcom tych usług powierzony będzie - jako zlecone zadanie publiczne - obowiązek odebrania od klienta zgłoszenia rejestracyjnego odbiornika albo oświadczenia o jego zarejestrowaniu, oraz przekazania tego zgłoszenia albo oświadczenia operatorowi wyznaczonemu pobierającemu opłaty abonamentowe, czyli Poczcie Polskiej. Poczta Polska miałaby przy tym prawo do żądania informacji od dostawców usług telewizji płatnej co do klientów korzystających z tych usług. Dane osobowe zobowiązanych do uiszczania opłat byłyby odpowiednio zabezpieczone zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych - czytamy w opisie nowelizacji.

Zgodnie z nią dostawcy płatnej telewizji za pobieranie oświadczeń od klientów będą otrzymywać wynagrodzenie, którego wysokość określi Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

W zeszłym tygodniu przewodniczący Rady Mediów Narodowych i poseł PiS Krzysztof Czabański zapowiedział, że operatorzy płatnej telewizji zostaną zobowiązani do przypominania swoim klientom o obowiązku płacenia abonamentu. W odpowiedzi Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej, w liście do Czabańskiego zwrócił uwagę, że dostawcy telewizyjni za taki obowiązek powinni otrzymywać dodatkowe wynagrodzenie, nie mogą natomiast przekazywać innym podmiotom baz swoich klientów.

W 2016 roku wpływy z abonamentu radiowo telewizyjnego wyniosły 749,9 mln zł, a zapłaciło go 1,12 mln spośród 3,2 mln uprawnionych do tego gospodarstw domowych. 365,5 mln zł otrzymała Telewizja Polska, 185,9 mln zł - Polskie Radio, a 170,6 mln zł - publiczne stacje regionalne. Krajowa Radia Radiofonii i Telewizji prognozuje, że w br. przychody abonamentowe zmaleją do 635 mln zł.

Opłacanie abonamentu RTV to obowiązek ustawowy. Nie zwalnia z niego płacenie rachunków za telewizję kablową czy satelitarną. Mimo tego ściągalność abonamentu nie jest duża.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie podwyższyła opłat abonamentowych w 2017 roku. Za używanie odbiornika RTV zapłacimy tyle samo co w 2016 roku - 22,70 zł miesięcznie.

Badanie zostało przeprowadzone przez Norstat Polska w okresie od 10 do 15 lutego br., wśród użytkowników rekrutowanego telefonicznie panelu Norstat.pl (próba N=1000, dobrana zgodnie ze strukturą populacji Polski pod względem płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania oraz województwa).

Dołącz do dyskusji: Abonament radiowo-telewizyjny w kwocie 6,33 zł chętnie zapłaci połowa Polaków

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
marcin
A ja tam uważam, że Telewizja Polska powinna być sprywatyzowana, a jak rządzący tak chcą tę swoją "misję" (cokolwiek to znaczy, bo już tyle było interpretacji tego słowa, że można by było pokaźną książkę napisać o jego interpretacji przez polityków/prezesówTVP/dziennikarzy) to powinni ją przyznawać danej stacji na drodze konkursu. Wtedy też może można byłoby jakoś bardziej rozliczać z realizowania owej "misji", bo mam wrażenie, że w TVP OD LAT art. 21 jest pomijany z każdej strony.
odpowiedź
User
Ała
Wyniki są jednoznaczne. Tylko co czwarty Polak zdecydowanie uważa, że łączne programy TVP są warte płacenia jakiejkolwiek, prawie żadnej ceny. Co czwarty uważa, że prawie nic to ewentualnie by zapłacił.
Połowa, że nie są warte płacenia żadnej ceny.
odpowiedź
User
Ała
W normalnym świecie, gdyby prezes Wielkiej Firmy zapytał, czy jego klienci zapłacą pod przymusem za jego produkt 1,5$ i otrzymał odpowiedź, że połowa nawet na tyle go nie wycenia, to podałby się do dymisji.
W Korei Pd. lub Japonii być może zdymisjonowałby się przez samobójstwo.

A w Polsce, wbrew oczywistej woli Suwerena, wyrażonej ponad podziałami politycznymi, my sobie to uchwalimy... Dziki kraj.
odpowiedź