Agora przewiduje stabilizację rynku reklamy w Polsce w 2023 roku
Agora przewiduje stabilizację rynku reklamy w Polsce w 2023 roku - poinformował prezes Bartosz Hojka podczas piątkowej telekonferencji. Dodał, że spodziewa się zwyżki rynku kinowego w przyszłym roku.
„Jeśli chodzi o perspektywę na najbliższe miesiące, to przede wszystkim mamy do czynienia z ogromną niepewnością, nieprzewidywalnością czynników makroekonomicznych. W tych warunkach zakładamy utrzymanie dobrej koniunktury na rynku reklamowym w samym czwartym kwartale tego roku. W przyszłym roku oczekujemy, że na rynku reklamowym powinno być stabilnie, ale to będzie zależało od kondycji całej gospodarki i dynamiki PKB” - powiedział prezes.
„Zakładamy, że rynek kinowy będzie rósł, choć z mniejszą dynamiką, niż ta, którą zapowiadały: świetna końcówka ubiegłego roku i bardzo udany drugi kwartał 2022 roku” - dodał.
Agora szacuje wzrost wydatków na reklamę w Polsce w 2022 roku bliżej dolnej granicy przedziału 3-6 proc. Według spółki, wartość wydatków na reklamę w kinie wzrośnie w bieżącym roku o 80-90 proc.
Spółka podała rano w raporcie, że rynek reklamy w Polsce wzrósł w trzecim kwartale 2022 roku o 4,0 proc., a reklamodawcy wydali w tym czasie na promowanie swoich produktów i usług około 2,45 mld zł. W pierwszym półroczu 2022 r. wartość wydatków na reklamę wzrosła o ponad 5,5 proc. do ponad 5,2 mld zł, a w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 roku wydatki na reklamę wzrosły o ponad 5 proc.
Helios, sieć kin należąca do Agory, przewiduje że w 2023 roku frekwencja kinowa będzie wynosiła około 80 proc. poziomu sprzed pandemii.
„Osobiście uważam, że bezpiecznym poziomem, którym powinniśmy szacować przyszły rok to jest 80 proc. frekwencji z 2019 roku z nadzieją na więcej” - zapowiedział członek zarządu Agory i prezes Heliosa Tomasz Jagiełło.
Dodał, że w 2023 roku spodziewane są premiery ponad 70 filmów studiów hollywoodzkich, ma nadzieję na dobry repertuar polskich filmów.
Sieć kin zwróci się do wynajmujących o odstąpienie od waloryzacji cen najmu w 2023 roku.
„Nie tylko kina, nie tylko kina Helios, ale wszyscy najemcy mają w umowach zapisy o indeksacji. To nigdy nie był element kłopotliwy. W tej chwili w zależności od tego, jak tak indeksacja jest skonstruowana, wynajmujący będzie miał prawo jej dokonać. To nie jest zaskakujące, że będziemy zwracać się z prośbą do wszystkich wynajmujących, aby ze względu na sytuację ekonomiczną i szczególne dotknięcie kin czynnikami zewnętrznymi, aby wynajmujący odstąpili od waloryzacji, co jest ich prawem i jako, że często podkreślają partnerskie relacje z najemcami, mam nadzieję, że w większości przypadków taką prośbę uwzględnią” - powiedział prezes Heliosa.
Przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios wzrosły w trzecim kwartale o 4,1 proc. do 47,9 mln zł, a przychody ze sprzedaży barowej o 5,4 proc. do 27,3 mln zł. W tym okresie w kinach sieci Helios sprzedano ponad 2,4 mln biletów – to poziom analogiczny do trzeciego kwartału 2021 roku.
W zeszłym kwartale grupa Agora przy minimalnym wzroście wpływów zanotowała 24,5 mln zł straty netto. Przychody reklamowe zmalały rok do roku o 4,5 proc. do 119,9 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Agora przewiduje stabilizację rynku reklamy w Polsce w 2023 roku