SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro wyciska więcej od polskich sprzedawców. Za granicą wciąż pod kreską

W zeszłym kwartale grupa Allegro zwiększyła r/r przychody o 7,8 proc., przy czym w Polsce wzrost wyniósł 17,1 proc., a udział prowizji i opłat w obrotach sprzedawców sięgnął 12,5 proc. Za granicą firma notuje coraz większe straty, ale jej zyskała milion klientów.

Skorygowany zysk EBITDA grupy Allegro w trzecim kwartale 2024 roku wzrósł o 8,4 proc. rok do roku do 734,1 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 720,1 mln zł. Firma znacząco zwiększyła ten wskaźnik w Polsce - z 778 do 882,8 mln zł. Natomiast jej skorygowana strata EBITDA z działalności zagranicznej pogłębiła się ze 101 do 147,6 mln zł.

Łączne przychody grupy wzrosły w trzecim kwartale 2024 roku o 7,8 proc. do 2,62 mld zł wobec 2,67 mld zł konsensusu.

- Allegro utrzymało w trzecim kwartale doskonałe marże w polskiej części grupy i kontynuowało rozwój swojego modelu marketplace na arenie międzynarodowej. Rentowność w Polsce i na poziomie grupy okazała się nieznacznie wyższa od oczekiwań, podczas gdy dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy - powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro, cytowany w komunikacie prasowym

W Polsce więcej kupujących i wyższe prowizje na Allegro

Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w grupie Allegro zwiększyła się w trzecim kwartale br. o 9,9 proc. r/r do 15,46 mld zł. W Polsce nastąpił wzrost o 10,8 proc.

Liczba aktywnych kupujących na Allegro wzrosła r/r z 14,5 do 14,9 mln. W zeszłym kwartale nabyli 318,7 mln produktów, o 12,8 proc. więcej niż przed rokiem. Średnia kwota wydana w ciągu kwartału przez każdego poszła w górę o 6,8 proc. do 3 950 zł.

Natomiast wskaźnik take rate, czyli część cen brutto produktów oddawana Allegro przez sprzedawców w formie prowizji i opłat, sięgnął w Polsce 12,51 proc., wobec 11,91 proc. rok wcześniej. W przypadku własnego sklepu Allegro na platformie marża zmalała zaś z 10,86 do 10,56 proc.

Allegro zyskuje klientów za granicą

Na rynkach zagranicznych grupa Allegro miała w zeszłym kwartale już 5,5 mln aktywnych kupujących, o milion więcej niż przed rokiem. Wersje Allegro w Czechach i na Słowacji zyskały 300 tys. nowych aktywnych kupujących w trzecim kwartale, co daje łącznie 2,8 mln konsumentów aktywnie kupujących na dwóch nowych platformach Allegro.

Przełożyło się to na 96 milionów wizyt i 5,7 sprzedanych przedmiotów na obu tych marketplace’ach w ostatnim kwartale, przy czym sprzedaż czeskich i słowackich sprzedających wzrosła o 40 proc. w ujęciu kwartalnym.

Allegro podało, że w dużej mierze dzięki nowym platformom jej operacje międzynarodowe zaksięgowały w trzecim kwartale wyniki zgodne z oczekiwaniami. Również zgodnie z oczekiwaniami GMV czeskich marek spadło rok do roku, ponieważ Allegro nadal ogranicza niskomarżową sprzedaż w ramach Mall.

Wskutek zmiany modelu biznesowego Mall łączna sprzedaż GMV grupy Allegro za granicą zmalała r/r o 4,3 proc. do 764 mln zł. Przy spadku wskaźnika take rate z 9,92 do 8,24 proc. przychody poszły w dół o 27,4 proc. do 355 mln zł, a skorygowana strata EBITDA pogłębiła się ze 101 do 1467,6 mln zł.

Firma zaznacza, że GMV i przychody generowane przez jej nowe platformy podwoiły się rok do roku w trzecim kwartale, co spowodowało nieco niższą niż oczekiwano ogólną skorygowaną stratę EBITDA operacji międzynarodowych.

Kwartalny zysk operacyjny grupy Allegro zwiększył się z 387 do 407,4 mln zł, a zysk netto zmalał z 241,7 do 193,1 mln zł.

W pierwszych trzech kwartałach firma przy wzroście przychodów o 9 proc. do 7,79 mld zł znacząco zwiększyła zyskowność: na poziomie skorygowanej EBITDA z 1,79 do 2,2 mld zł, na operacyjnym z 941 mln do 1,34 mld, a w ujęciu netto - z 517,7 do 781,9 mln zł.

Ile Allegro zarobi na zakupach świątecznych

Jon Eastick podkreśla, że silna pozycja finansowa daje grupie Allegro dużo pewności w ramach dalszej ekspansji w regionie, jak i w inwestycjach w silniki wzrostu w reklamie, fintechu i logistyce.

- Klienci i klientki Allegro w Polsce zwiększali swoje wydatki u nas w najszybszym tempie od roku pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w kraju. W ramach naszych prognoz na czwarty kwartał zamierzamy przyspieszyć wzrost GMV nawet do 13 proc. r/r. Wiemy, że będzie to kosztować więcej pod względem marketingowym, ale wierzymy również, że nagrodą za świetne oferty świąteczne będzie rosnąca lojalność wśród klientek i klientów - powiedział Eastick.

- Choć oczekujemy, że wzrost naszego skorygowanego zysku EBITDA zwolni w czwartym kwartale, to całoroczna marża skorygowanego zysku EBITDA utrzyma się powyżej naszych średnioterminowych oczekiwań na poziomie 5,3–5,7 proc. GMV - dodał.

Kurs akcji Allegro w dół

Dla inwestorów giełdowych to za mało. W czwartek na początku sesji giełdowej, po publikacji wyników i prognoz grupy Allegro, jej akcje taniały o ok. 12-13 proc. Przed południem spadek pogłębił się do ok. 15 proc.

Kurs spółki wrócił na pułap 30 zł, na którym poprzednio był wiosną br. 

Dołącz do dyskusji: Allegro wyciska więcej od polskich sprzedawców. Za granicą wciąż pod kreską

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl