Bank Handlowy: kryzys mamy już za sobą, klienci radzą sobie już znacznie lepiej
Bank Handlowy spodziewa się wzrostu wskaźnika zwrotu z kapitału (ROE) w przyszłym roku dzięki zwiększeniu przychodów i cięciom kosztów, powiedział prezes banku Sławomir Sikora w wywiadzie dla agencji Bloomberg. W 2008 r. wskaźników ROE spadł o 4,9 pkt. do 11,7%.
"Spodziewamy się dwucyfrowego wskaźnika ROE w przyszłym roku" - powiedział Sikora.
Zysk netto Banku Handlowego spadł w II kwartale o 58% do 71,4 mln zł z powodu wyższych odpisów na złe kredyty oraz opcjom walutowym klientów.
W ocenie prezesa wyniki finansowe polskich banków w drugiej połowie roku powinny być lepszy, niż wypracowane w pierwszych sześciu miesiącach dzięki lepszej kontroli kosztów i zaostrzeniu kryteriów wobec klientów.
"Punkt kulminacyjny kryzysu mamy już za sobą i widzę, że klienci radzą sobie już z tym znacznie lepiej. Z tą wiedzą, która mamy teraz, pod koniec września możemy ocenić, że większość tych negatywnych trendów, które przewidywaliśmy wiosną nie potwierdziła się w ostatnich dwóch kwartałach" - powiedział Sikora.
Dodał jednak, że jednym z ryzyk, z którymi muszą liczyć się banki, szczególnie w obszarze detalu jest rosnące bezrobocie, a co za tym idzie problemy klientów ze spłatą zobowiązań.
Sikora powiedział, że Handlowy może w tym roku powrócić do wypłacania dywidendy, po tym jak zastosował się do zaleceń regulatora, aby zysk za 2008 rok pozostawić w banku w celu wzmocnienia kapitałów.
"Patrząc na bank w oderwaniu od sektora, nie widzę dziś potrzeby zatrzymywania zysku"- powiedział prezes.
Współczynnik wypłacalności Banku Handlowego wyniósł 13,5% na koniec czerwca.
Bank Handlowy miał po audycie 117,56 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w pierwszej połowie 2009 roku wobec 350,17 mln zł zysku rok wcześniej.
Wynik odsetkowy grupy wyniósł 773,98 mln zł wobec 646,68 mln zł rok wcześniej, natomiast wynik z opłat i prowizji ukształtował się na poziomie 254,95 mln zł wobec 329,39 mln zł.
Dołącz do dyskusji: Bank Handlowy: kryzys mamy już za sobą, klienci radzą sobie już znacznie lepiej