Bankowość mobilna coraz popularniejsza, zastąpi internetową?
W ciągu ostatnich trzech lat liczba osób korzystających z bankowości mobilnej potroiła się. Obecnie kontakt z bankiem w tej formie deklaruje 11,2 proc. respondentów, a zdaniem 56 proc. bankowość mobilna zastąpi w przyszłości internetową - wynika z badania Homo Homini.
Badanie Homo Homini z pierwszej połowy 2011 roku wykazało, że z bankowości mobilnej korzystało w tamtym okresie 3,5 proc. Polaków. Obecnie jest ich już 11,2 proc.
Trzy lata temu 53 proc. badanych twierdziło, że nie widzi potrzeby korzystania z bankowości mobilnej w ogóle i zupełnie wystarczające są dla nich inne kanały dostępu do usług bankowych. Tymczasem obecnie ponad połowa badanych (56 proc.) uważa, że w przyszłości bankowość mobilna zastąpi internetową, a więc będzie najczęściej wykorzystywanym zdalnym kanałem realizacji operacji bankowych. Dla porównania, w 2011 roku podobny pogląd wyrażało 48 proc. respondentów.
W tym samym okresie nie wzrosła jednak wiedza na temat tego, czym w ogóle jest bankowość mobilna. W 2011 roku poprawnie określić ją potrafiło 18 proc. Polaków, natomiast obecnie jest to niecałe 20 proc. (choć 33 proc. deklaruje, że wie co oznacza ten termin).
Nie zmieniają się natomiast główne rodzaje operacji, jakich dokonują użytkownicy smartfonów za pośrednictwem bankowości mobilnej. Najczęściej (79 proc. wskazań) sprawdzają oni stan swojego konta (15,5 proc. robi to codziennie, a 14 proc. kilka razy w tygodniu). Trzy lata temu na tę czynność wskazywało 85 proc. badanych.
Z kolei 66,5 proc. badanych sprawdza w telefonie historię operacji na koncie. W tym wypadku wzrost w ciągu trzech lat jest znaczący, gdyż w 2011 roku było to 32 proc.
Blisko 3/4 badanych dokonuje przelewów do zdefiniowanego odbiorcy komórką - to wynik podobny do tego sprzed trzech lat. Mniej chętnie robimy przelewy do nowych odbiorców (59 proc. wskazań) oraz na numer telefonu lub przez Facebooka (15 proc.).
Dość popularne jest natomiast doładowywanie telefonu komórkowego przez aplikację mobilną banku – przynajmniej raz zrobiło tak 45 proc. badanych. Zakupu biletu komunikacji miejskiej czy innych tego typu mikropłatności dokonało 22 proc. użytkowników korzystających z bankowości mobilnej.
Ponadto z badania wynika, że 45 proc. osób mających dostęp do internetu mobilnego w telefonie lub tablecie, używa go codziennie, kolejne 26,5 proc. - kilka razy w tygodniu, a 13,2 proc. - przynajmniej raz w tygodniu.
Badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Homo Homini na zlecenie mBanku w kwietniu 2014 r. metodą CATI (telefoniczne standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo) na reprezentatywnej grupie 1600 mieszkańców Polski deklarujących posiadanie konta bankowego.
Dołącz do dyskusji: Bankowość mobilna coraz popularniejsza, zastąpi internetową?