Barometr koniunktury konsumenckiej rośnie, ale wciąż niekorzystny
Kwietniowa wartość Barometru Carrefour - Wskaźnika Koniunktury Konsumenckiej wyniosła -5,3 punktu (w skali od -100 do +100) i wzrosła w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 1,6 punktu. Pomimo wzrostu, wartość wskaźnika nadal utrzymuje się poniżej zera, co oznacza, że w dalszym ciągu utrzymuje się niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.
Na zmianę wartości Barometru Carrefour pozytywnie wpływały następujące jego składowe: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz wzrost nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw. Wzrost wartości łagodzony był przez spadek nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym oraz nieznaczny wzrost wskaźnika inflacji.
Odnotowany w kwietniu poziom wartości Barometru Carrefour był najwyższy od sierpnia 2010 roku (-2,51 punktu). Jednocześnie od 64 miesięcy, a więc prawie 5,5 roku, znajduje się on poniżej poziomu neutralnego, czyli zera. Stanowi to potwierdzenie obserwowanej na rynku dominacji negatywnych czynników.
Poprawiająca się w kraju sytuacja gospodarcza sugeruje, że w najbliższych miesiącach utrzymywać się powinien trend wzrostowy Barometru Carrefour. Według zaktualizowanych prognoz IBnGR, tempo wzrostu PKB w 2014 roku przyspieszy do 3,1 proc. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3,3 proc. w ostatnich trzech miesiącach roku. W roku 2015 tempo wzrostu gospodarczego ma przyspieszyć do poziomu 3,8 proc.
Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego ma osiągnąć wartość 2,6 proc., co byłoby wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji ma być coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale - od 1,9 proc. w pierwszym do 3,2 proc. w czwartym. Ponadto po dwóch latach spadków mają się odwrócić negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 5,1 proc.
Barometr Carrefour jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystną koniunkturę konsumencką, a powyżej - korzystną.
Dołącz do dyskusji: Barometr koniunktury konsumenckiej rośnie, ale wciąż niekorzystny