Black Friday generuje większe obroty niż Boże Narodzenie i styczniowe wyprzedaże
Wartość sprzedaży elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych w tygodniu, w którym przypada Black Friday, przewyższa bożonarodzeniowe obroty sklepów na rynkach Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Polski i Brazylii. W Chinach najważniejszą okazję do skorzystania z promocji stanowi Singles' Day, który generuje przychody trzykrotnie wyższe niż w przeciętnym tygodniu - wynika z analiz GfK.
GfK podkreśla, że w tym roku Black Friday przypada w najpóźniejszym możliwym terminie (29 listopada). Powyższa data nie tylko zbiega się z dniem wypłaty wielu osób, ale też przypada zaledwie trzy tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia. W rezultacie analitycy prognozują, że Black Friday w tym roku pobije wcześniejsze rekordy sprzedaży. W Chinach najważniejszą okazję do skorzystania z promocji stanowił Singles' Day (11 listopada), który zwykle generował przychody trzykrotnie wyższe niż w przeciętnym tygodniu.
W 2018 r. w ramach badania GfK "Point of Sales Tracking" w analizowanym tygodniu zidentyfikowano wzrost średnich cen sprzedaży w całej Europie, przy czym wartość sprzedaży przewyższyła jej wolumen. W Niemczech kategorie elektroniki użytkowej, konsumenckiej i dóbr trwałych zanotowały gwałtowny wzrost wartości sprzedaży (o 65 proc. w porównaniu z wcześniejszym tygodniem), największy w przypadku smartfonów i telewizorów. Na rynkach Wielkiej Brytanii, Polski i Rosji wzrosła wartość sprzedaży telewizorów Ultra HD i wielkoekranowych. W Brazylii wartość sprzedaży wzrosła o ponad 230 proc. w porównaniu z przeciętnym tygodniem, a najwyższe wyniki zanotowały telewizory, frytkownice na gorące powietrze i notebooki.
Na rynkach, gdzie wydatki w Black Friday są porównywalne lub wyższe niż w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie, wielu producentów i sprzedawców detalicznych koncentruje się na strategii "premiumizacji". Promocje konsumenckie zachęcają do sięgania po modele o wyższych specyfikacjach zamiast wybierania najtańszych modeli w ofercie.
- Zarówno Black Friday, jak i Singles' Day w Chinach, to wydarzenia zakorzenione w światowym kalendarzu sprzedaży detalicznej. Oba wydarzenia ewoluują, z polowania na promocje stają się okazją do zakupów markowych przedmiotów, o wyższych specyfikacjach i lepszej jakości, w najlepszych możliwych cenach - czytamy w komunikacie GfK.
Postawy konsumenckie obserwowane w ramach tygodnia Black Friday odzwierciedlają także wyniki innych badań prowadzonych przez GfK. Wspólną cechą konsumentów z różnych krajów jest m.in. upraszczanie procesów zakupowych, dlatego ograniczenie liczby przedmiotów w promocji stanowi dodatkową i realną korzyść dla zabieganych kupujących i pomaga im odnaleźć wysokiej jakości markowe produkty. Wg badania GfK "FutureBuy", 42 proc. konsumentów w Europie zgadza się ze stwierdzeniem, iż w wielu kategoriach, w których robią zakupy, wybór jest zbyt duży (w krajach Azji i Pacyfiku odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi 67 proc.). Podobnie rzecz ma się z tzw. konsumentami typu smart. Współcześni konsumenci są wciąż coraz sprytniejsi i spędzają coraz więcej czasu sprawdzając ceny przed dokonaniem zakupów.
Niemal połowa (45 proc.) konsumentów w Europie twierdzi, że porównują obecnie ceny częściej niż rok temu (w krajach Ameryki Łacińskiej oraz Turcji odsetek ten rośnie do 58 proc.). Z kolei inne badanie GfK - "Consumer Life 2019" - dostarcza argumentów i uzasadnienia dla zjawiska premiumizacji produktów. Wyniki tego badania wskazują, iż 47 proc. konsumentów uznaje za ważne regularne "poprawianie sobie nastroju" zakupami, a niemal połowa z nich (49 proc.) przyznaje, że wolą posiadać mniej przedmiotów, ale wyższej jakości. 45 proc. kupujących deklaruje, iż kupują jedynie od znanych marek.
Dwie trzecie polskich internautów szykuje się na Black Friday, 95 proc. zna tę nazwę
Black Friday wymyślono w Stanach Zjednoczonych i obchodzony jest dzień po Święcie Dziękczynienia, przypadającym zawsze w ostatni czwartek listopada.
Osoby dokonujące zakupów podczas Black Friday to zazwyczaj łowcy okazji, którzy czekają na dobre oferty w sklepach (63 proc. badanych), a 34 proc. osób oszczędza wcześniej, aby tego dnia zrobić zakupy taniej.
Wśród produktów, które Polacy zamierzają kupić w atrakcyjnej czarnopiątkowej ofercie, najczęściej wskazywane są ubrania, obuwie, kosmetyki i elektronika użytkowa.
Mimo rosnącej popularności sklepów internetowych, wciąż znakomita większość osób (73 proc.) zamierza podczas Black Friday zrobić zakupy offline. Dotyczy to wszystkich branż, a w przypadku elektroniki użytkowej odsetek ten jest nawet wyższy.
37 proc. Polaków w Black Friday zamierza wydać więcej niż w roku 2018. 46 proc. przeznaczy porównywalny budżet na wydatki w Czarny Piątek, a tylko 3 proc. badanych ma w planach wydać mniej.
26 proc. respondentów przeznaczy w tym roku na czarnopiątkowe promocje między 500 zł a prawie 1000 zł, a ponad 1/5 chce przeznaczyć powyżej 1000 zł. Średnia kwota planowanych w tym roku wydatków wyniesie w Black Friday 382 zł.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Smartscope na zlecenie RTV Euro AGD w drugiej połowie października 2019 r., na panelu internetowym, na próbie 525 osób, które dokonywały zakupów podczas Black Friday.
Cytowane dane pochodzą z raportów GfK "POS Tracking" (ciągły cykliczny monitoring sprzedaży kategorii elektroniki użytkowej i konsumenckiej oraz dóbr trwałego użytku na próbie sklepów oferujących tego typu produkty; w Polsce próba wynosi n=6590 punktów sprzedaży), "FutureBuy" (badanie analizujące zakupy online na tle kanałów tradycyjnych, procesy wyboru produktu/ usługi, płatności mobilne oraz liderów opinii i innowacji) oraz "Consumer Life" (badanie umożliwiające identyfikację głównych światowych trendów konsumenckich i rynkowych).
Dołącz do dyskusji: Black Friday generuje większe obroty niż Boże Narodzenie i styczniowe wyprzedaże