SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Centra handlowe straciły w rok 400 tys. klientów

W ubiegłym roku polskie centra handlowe odwiedziło łącznie 388 milionów klientów, o 0,1 proc. mniej niż w 2018. Oznacza to, że w rok galerie handlowe straciły około 400 tys. klientów. Spadki odwiedzalności mocniej dotknęły mniejsze placówki - wynika z raportu Retail Institute.

W 2019 roku centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały 388 milionów odwiedzin, czyli o 0,1 proc. mniej niż w poprzednim roku. Pod tym względem czwarty kwartał 2019 roku był o - 0,9 proc. słabszy niż ten sam okres 2018 roku, ale aż o 7,6 proc. lepszy od trzeciego  kwartału 2019r. Centra handlowe straciły w ubiegłym roku 400 tysięcy klientów.

Odpływ klientów z centrów handlowych

Według analizy Retail Institute (RI) branża handlowa nadal nie odpracowała poniesionych w 2018 roku spadków frekwencji spowodowanych m.in. wprowadzonym zakazem handlu w niedziele.

W konsekwencji zaostrzenia w ubiegłym roku przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele zaobserwowano stratę kolejnych 12,2 mln klientów korzystających w 2018 roku z oferty centrów w niedziele. Co zaskakujące, aż 1,1 mln osób mniej odwiedza galerie handlowe w piątki - czytamy w raporcie RI.

Porównując dane z 2019 roku z tymi sprzed wejścia obostrzeń handlu w niedziele, tj. w 2017 roku, widać "jak ogromne spustoszenie spowodowało wprowadzenie nowego przepisu" - piszą eksperci Retail Institute.

Od wejścia w życie przepisów o zakazie handlu w niedziele centra handlowe odnotowały spadki odwiedzalności na poziomie 53,9 proc., tj. 28,8 miliona niedzielnych klientów.

- Deficyt udało się częściowo zniwelować ponieważ Polacy zaczęli częściej korzystać z oferty centrów w inne dni tygodnia, głównie w soboty (+14,5 proc) oraz poniedziałki (+11,9 proc.). W ogólnym rozrachunku bilans zysków i strat jest nadal ujemny. Odwiedzalność centrów handlowych spadła o -2 proc przy porównaniu wyników za 2019 i 2017 rok - czytamy w raporcie Retail Institute.

Sieci handlowe zyskują klientów

Obroty sieci handlowych i usługowych prowadzących działalność na terenie monitorowanych przez Retail Institute centrów handlowych wzrosły w 2019 r. o 1,6 proc. r/d/r. Średni obrót z metra na koniec września wynosił tym samym 816,3 zł/ m.kw. pow. najmu, tj. o 12,5 zł/ m.kw. - W grudniu wskaźnik inflacji wyniósł 3,4 proc. co oznacza, że wzrost obrotów można przypisać w dużej mierze rosnącym cenom, a nie zmianie zwyczajów i nawyków zakupowych Polaków - informują eksperci RI.

W analizowanym okresie rosły też obroty sklepów modowych (+3,1 proc.) w tym: moda damska (+2,9 proc.), moda męska (+1,9 proc.), moda mieszana (+3,0 proc.), bielizna (+6,5 proc.), moda i artykuły sportowe (+4,5 proc.), moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (+4,9 proc.), obuwie (+2,2 proc.), biżuteria i zegarki (+6,3 proc.) zdrowie i uroda (+1,3 proc.), dom, ogród i wnętrze (+1 proc.), kawiarnie i restauracje (+13 proc.), rozrywka (+9,7 proc.) oraz specjalistyczne sklepy spożywcze (+4,2 proc.).

Negatywnie na wynik wpłynęły obroty branż: galanteria skórzana (-2,8 proc.), zdrowie i uroda, usługi (-21 proc.), elektronika (-8,7 proc.), książki i multimedia (-0,3 proc.).

Duże centra zyskują, mniejsze pod kreską

Duże centra handlowe (powyżej 40 000 m.kw. pow. najmu) zamknęły 2019 rok +1,9 proc. wzrostem odwiedzalności r/d/r oraz 5,4 proc. wzrostem like for like. W tym samym czasie obroty najemców wzrosły o 3,5 proc. r/d/r.

Galerie handlowe sklasyfikowane jako średnie (20 000 – 39 999 m.kw. pow. najmu) odnotowały spadki zarówno odwiedzalności (-1,0 proc. r/d/r) jak i obrotów (-3,7 proc. r/d/r).

Na minusie rok 2019 zamknęły też najmniejsze centra handlowe (5000 – 19 999 m.kw. pow. najmu) W 2019 odnotowały o 2,7 proc. r/d/r klientów mniej i aż o 6,5 proc. mniej w porównaniu z rokiem 2017, przy jednoczesnym wzroście obrotów o 4,5 proc. r/d/r.

- Duże centra handlowe najmniej dotkliwie odczuły negatywne skutki zakazu handlu w niedziele i wywołane nim zmiany nawyków i zwyczajów zakupowych. Nie oznacza to, że nowe prawo nie miało na nie wpływu. Centra duże i bardzo duże znajdują się głównie w dużych aglomeracjach miejskich. Bogata oferta handlowa, usługowa i rozrywkowa oraz możliwość zrealizowania wszystkich potrzeb „pod jednym dachem” stają się elementami determinującymi wybory klientów. Z tego samego powodu mniejsze formaty zmagają się ze spadkami - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Anna Szmeja z Retail Institute.

Jak będzie wyglądał w branży centrów handlowych rok 2020? - W 2020 roku centra i sieci handlowe są zagrożone spadkami nie tylko z powodu dalszego zaostrzenia zakazu handlu w niedziele, ale przede wszystkim z powodu wpływu koronawirusa na gospodarkę. Na tym etapie nie odnotowaliśmy zmian zachowań Polaków, które moglibyśmy jednoznacznie przypisać obawom przez zarażeniem wirusem - informuje w rozmowie z naszym portalem Anna Szmeja.

Dołącz do dyskusji: Centra handlowe straciły w rok 400 tys. klientów

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
co za bzdety
Galerie tracą, bo zaczęły traktować klientów i najemców jak the billi. Poziom imprezek jest taki jak lodowisko w Północnej - najbardziej kolorowe na swiecie : ))) - ze światełkiem rzucanym z reflektorka z sypialni, albo ten syf co robią Młociny - za 5 złotych udając, że to atrakcja.
Nawet pakowanie prezentów im nie wyszło, więc co się dziwić, że ludzie mają dosyć.
0 0
odpowiedź
User
Jan
Naprawdę, chciałbym poznać to ich narzędzie badawcze, które z taką precyzją, rzędu 0,1 proc. wyniki podaje, a przede wszystkim ile wynosi błąd pomiaru, bo wychodzi na to, że jest on nieco większy niż ma typowa waga sklepowa.
0 0
odpowiedź
User
Tadek
Naprawdę, chciałbym poznać to ich narzędzie badawcze, które z taką precyzją, rzędu 0,1 proc. wyniki podaje, a przede wszystkim ile wynosi błąd pomiaru, bo wychodzi na to, że jest on nieco większy niż ma typowa waga sklepowa.

Analityka przy pomocy na przykład pl.shopper.com technologie monitorujące ruch kupujących.
Technologie te pomogły policzyć użytkowników telefonów komórkowych, której mają na kartach SIM ustawiony język rosyjski.
0 0
odpowiedź