SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co nas czeka w branży prasowej w 2008 roku?

O tym, jaki będzie 2008 rok na rynku prasowym, specjalnie dla Wirtualnemedia.pl, odpowiadają eksperci związani z tą branżą: Marek Sowa, Dorota Stanek, Wiesław Migut, Andrzej Pestkowski, Waldemar Izdebski i Paweł Fąfara.





fotoMarek Sowa, prezes Agora SA, prezes Związku Mediów PKPP Lewiatan

Co wydarzy się w branży w 2008 roku?

- Dalsza ekspansja spółek międzynarodowych na polskim rynku, polskie firmy w większym stopniu pojawią się na rynkach zagranicznych.

- Postępująca migracja wartości w grupach medialnych. Może się okazać, że cyfrowa platforma satelitarna jest wyceniana przez rynek wyżej niż tradycyjna telewizja naziemna, a działalność internetowa wyżej niż wydawnicza. Również w Polsce.


fotoDorota Stanek, prezes Grupy Wydawniczej Polskapresse

2008 będzie na pewno ciekawym rokiem w branży prasowej. Jesienią tego roku pojawił się nowy silny tytuł - "Polska". Przez dwa ostatnie lata wydawcy dużo zainwestowali. Teraz oczekują zwrotu zainwestowanych pieniędzy.

Dlatego rok 2008 będzie stał pod znakiem ostrej walki o czytelników i rynek reklamowy.

Czego sobie życzę w 2008 roku?
Sprawdziło się moje życzenie z poprzedniego roku. Dlatego tak, jak rok temu, życzę sobie dalszego tak dużego zaangażowania i chęci walki swoich pracowników.

Życzę im wszystkim sukcesów w nadchodzącym roku.



fotoWiesław Migut, prezes Migut Media SA
Będzie to pierwszy rok, w którym w sposób widoczny pokażą się nowi gracze na rynku. Pośrednio lub bezpośrednio Polską zaczynają interesować się specjalistyczne wydawnictwa przede wszystkim z Europy, ale także ze Stanów Zjednoczonych. Przyjeżdżają tu, by sądować rynek. Część tych rozmów przyniesie pewnie rezultaty o czym przekonamy się w nadchodzącym roku.

Czego sobie życzę w 2008 roku?
Zakładamy, że w pierwszym kwartale 2008 uda nam się dokończyć Centrum Konferencyjno - Szkoleniowe Klub Sosnowy połączone z Day SPA, do którego przeniesiemy większość naszych imprez i szkoleń. Dlatego też w nadchodzącym roku życzyłbym sobie, by Trakt Lubelski 40a był jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Warszawie. Miejscem, gdzie odbywać się będą liczne eventy, konferencje, szkolenia i bale.


fotoAndrzej Pestkowski, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju biznesu w Mediach Regionalnych

W 2008 roku nastąpi stabilizacja na rynku prasowym, choć sądzę, że rozstrzygnie się kwestia powodzenia lub porażki projektu "Polska". Z pewnością wzrośnie znaczenie internetu i innych, nowych form docierania do odbiorców.

Grupa Media Regionalne będzie natomiast wdrażała nową strategię marketingową i redakcyjną, zakładającą większy i interaktywny udział odbiorców w tworzeniu zawartości gazet i większe zaangażowanie w życie lokalnych społeczności.



fotoWaldemar Izdebski, dyrektor marketingu i badań rynkowych w Polskapresse
Rok 2008 będzie czasem nasilonej konkurencji na rynku dzienników. Każdy z tytułów, które dotychczas archaicznie dzielono na ogólnopolskie, regionalne i biznesowe musi na nowo dookreślić lub wręcz zdefiniować swoją grupę docelową oraz zakomunikować czytelnikom, jakich dostarcza im korzyści i jakie niesie wartości (pozycjonowanie). Gazety dla wszystkich to historia. Targetowanie i pozycjonowanie w warunkach wojny cenowej to śmiały eksperyment. Sukces osiagną ci, którzy będą potrafili prowadzić aktywną działalność promocyjną inną niż wojna gadżetowa.

Mimo to wierzę, że wydawcom uda się zwiększyć wielkość sprzedaży egzemplarzowej całego segmentu. Pozwoli to reklamodawcom zwiększyć zainteresowanie prasą codzienną.

fotoPaweł Fąfara, redaktor naczelny dziennika "Polska"
W 2008 roku Murdoch wejdzie do Polsatu. Zmieni się szefostwo w mediach publicznych. Sprzedana zostanie "Rzeczpospolita". TVN rozpocznie pierwsze duże inwestycje poza granicami kraju. Agora zainwestuje znaczne kwoty na Ukrainie, a w Polsce rozpocznie mega kampanię swojej telewizji internetowej i samego Internetu przy okazji EURO 2008 i Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. "Polska" już nie tylko w piątek i coraz częściej będzie świętowała dni, gdy łączna sprzedaż naszych tytułów przekroczy sprzedaż "Gazety Wyborczej".

Czego sobie życzę w 2008 roku?
Żeby Polacy więcej czytali i żeby w końcu na poważnie zaczął się rozwijać w naszym kraju rynek prenumeraty. Tylko tak, podobnie jak na dojrzałych rynkach zachodnich, można ustabilizować sprzedaż prasy, a przede wszystkim dzienników. I jeszcze osobisty drobiazg - żeby każdy czytelnik "Gazety Wyborczej" bądź "Dziennika" choć kilka razy sięgnął po "Polskę". Bo wtedy wielu z nich już z nami zostanie.

Dołącz do dyskusji: Co nas czeka w branży prasowej w 2008 roku?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl