Elżbieta Jaworowicz przegrała z „Newsweekiem” spór o reklamę
Ringier Axel Springer Polska, wydawca „Newsweeka Polska”, miał prawo reklamować to pismo okładką, na której znalazła się dziennikarka TVP Elżebieta Jaworowicz - orzekł Sąd Najwyższy.
Elżbieta Jaworowicz pozwała wydawcę „Newsweeka Polska” w związku z publikacją tygodnika na jej temat z września 2010 roku.
Dziennikarce nie chodziło jednak o dość krytyczny artykuł o jej programie w TVP, tylko o to, że okładka „Newsweeka” z jej zdjęciem została wykorzystana w reklamie tygodnika, którą zamieszczono w innym piśmie wydawanym przez Ringier Axel Springer Polska - „Forbes Polska”.
Jaworowicz uznała, że naruszyło to artykuł 81 prawa autorskiego, według którego rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej, o ile nie jest to osoba publicznie znana, a zdjęcie wykonano w związku z pełnioną przez nią funkcją publiczną.
Dziennikarka domagała się od Ringier Axel Springer Polska przeprosin i 51 tys. zł zadośćuczynienia za opublikowanie jej zdjęcia bez jej wiedzy i zgody.
Sąd pierwszej instancji oddalił pozew Jaworowicz, za to sąd apelacyjny uznał jej roszczenia, uzasadniając, że ochrona wizerunku jest autonomiczna i niezależna od innych naruszeń dóbr osobistych, a każda osoba ma prawo decydować, gdzie i jak może być wykorzystany jej wizerunek. Sąd nakazał wydawcy „Newsweeka” przeprosiny dziennikarki, ale nie zasądził żadnego odszkodowania (dlatego że nie doznała istotnej szkody czy krzywdy).
Jednak Sąd Najwyższy, do którego odwołał się Ringier Axel Springer Polska, stwierdził, że skoro Elżbieta Jaworowicz znalazła się na okładce „Newsweeka, to wydawca miał prawo użyć tej okładki do swoich działań promocyjnych. Pełnomocnik dziennikarki argumentował, że w związku z tą sytuacją mogło pojawić się podejrzenie, że Jaworowicz naruszyła regulamin zakazujący dziennikarzom informacyjnym TVP udziału w reklamach komercyjnych, natomiast prawo wykorzystywania przez wydawców wizerunku osoby publicznej w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznej nie obejmuje użycia go we własnych celach reklamowych wydawców. Sąd Najwyższy orzekł jednak, że nie można mieć zastrzeżeń do Ringier Axel Springer Polska, że do promocji „Newsweeka” użył okładki pisma, bo to naturalne działanie na rynku wydawniczym.
W lipcu br. średnia sprzedaż ogółem „Newsweeka Polska” wynosiła 131 337 egz. (według ZKDP - zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Elżbieta Jaworowicz przegrała z „Newsweekiem” spór o reklamę