Facebook i Instagram bez reklam za opłatą. Ile za subskrypcję w Polsce?
Koncern Meta zaprezentował plan subskrypcji Facebooka i Instagrama w krajach Europy. W zamian za miesięczna stałą opłatę od listopada użytkownicy mogliby korzystać z serwisów bez reklam. Subskrypcje w Polsce będą kosztowały nawet kilkadziesiąt złotych miesięcznie.
Amerykańskie media na początku września pisały o planach mety dotyczących wrowadzenia modelu subkrycji swoich najpopularniejszych mediów społecznościowych - Facebooka i Instagrama.
„The New York Times” informował wprowadzi subskycje dla europejskich użytkowników, by rozwiać obawy Unii Europejskiej dotyczących prywatności danych i reklam.
W styczniu br. Irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC) nałożył na koncern 390 mln euro grzywny za naruszanie prywatności. DPC zakazał też firmie zmuszania użytkowników w Unii Europejskiej do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci.
„Wall Street Journal” kilka tygodni temu podawał, że subskrypcja na jednym profilu na wybranej z platform może kosztować na komputerach stacjonarnych 10 dolarów miesięcznie, a na każdym dodatkowym - 6 dolarów. W urządzeniach mobilnych koszt może wzrosnąć do 13 dolarów miesięcznie, z uwagi na prowizje od płatności pobierane przez Google Play i App Store.
Meta ogłasza plan na Facebooka i Instagrama bez reklam
We wpisie na swoim blogu, Meta podała szczegóły dotyczące planów subskrypcji Facebooka i Instagrama. Od listopada mają zacząć obowiązywać w krajach UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.
Cennik za nową usługę wynosi 9,99 euro (10,57 dol.) miesięcznie w internecie lub 12,99 euro miesięcznie w aplikacjach mobilnych (iOS, Android). W przeliczeniu na złotówki daje to około 45-60 złotych miesięcznie.
"Od 1 marca 2024 r. za każde dodatkowe konto będzie pobierana dodatkowa opłata w wysokości 6 euro miesięcznie w internecie i 8 euro miesięcznie w systemach iOS i Android" - czytamy w komunikacie koncernu.
Subskrypcja bez reklam ma być dostępna tylko dla osób pełnoletnich. Jak podaje Meta w komunikacie, pracuje nad tym, “w jaki sposób zapewnić nastolatkom użyteczne i odpowiedzialne doświadczenie reklamowe, biorąc pod uwagę zmieniający się krajobraz regulacyjny”.
Rekordowe przychody Meta Platforms
Przychody Meta Platforms w trzecim kwartale br. wyniosły 34,15 mld dolarów, co oznacza wzrost o 23 proc. rok do roku. Przebiły swój rekordowy poziom z czwartego kwartału 2021 roku - 33,67 mld dolarów. Pułap 30 mld dolarów przekroczyły potem jeszcze w czwartym kwartale ub.r. (32,16 mld) i drugim kwartale br. (32 mld).
Koncern zarabia niemal wyłącznie z reklam emitowanych na Facebooku i Instagramie. Jego przychody reklamowe w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku z 27,24 do 33,64 mld dolarów. Prawie połowę wypracowano w USA i Kanadzie (wzrost z 12,77 do 14,95 mld dolarów), natomiast procentowo bardziej wzrosły w Europie - z 5,71 do 7,72 mld dolarów. Pozareklamowe przychody platform koncernu poszły w górę ze 192 do 293 mln dolarów.
Globalnie z Facebooka, Instagrama, Messengera i WhatsAppa w minionym kwartale korzystało codziennie 3,14 mld internautów, przed rokiem było to 2,93 mld. Natomiast liczba użytkowników aktywnych minimum raz w miesiącu zbliżyła się do 4 mld, rosnąc z 3,71 do 3,96 mld.
Dołącz do dyskusji: Facebook i Instagram bez reklam za opłatą. Ile za subskrypcję w Polsce?